Het is 27 aug 2025 04:37

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Nestfotografie is niet toegestaan!

Auteur Mantelmeeuw...
 Mantelmeeuw...
BerichtGeplaatst: 03 nov 2015 21:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
#1:
Fotografie

Nikon D7100
Sigma 150-500mm
f/6.3
1/1600 sec.
ISO-640
+1 stap belichtingsafwijking
500mm (DOM...!! :dash :dash :dash , de tip van Rob vergeten tijdens het fotograferen... :dash :dash :dash )

#2:

Fotografie

Nikon D7100
f/6.3
1/1600 sec.
ISO-640
+1 stap belichtingsafwijking
500mm (DOM...!! :dash :dash :dash , de tip van Rob vergeten tijdens het fotograferen... :dash :dash :dash )

(Scherp genoeg? Niet? Word aan gewerkt! :) )

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Mantelmeeuw...
BerichtGeplaatst: 04 nov 2015 00:41 
Lid
Fotografie

Een leuk moment Matthijs :up
Gr jan

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mantelmeeuw...
BerichtGeplaatst: 04 nov 2015 01:16 
Lid
Fotografie

De eerste is voor mij de betere door de iets scherpere vleugels.

Over de tip van Rob, die kun je ook eenvoudig zelf testen met jouw apparatuur. Voordeel is dat je niet je foto's schiet met generieke wijsheid, maar met vastgestelde kennis over jouw combinatie. Hoe?
- camera op statief, krant op de muur
- diafragma op grootste opening
- brandpuntsafstand op 150, 200, 250, 300, 350, 400, 450 en 500mm. Elke keer een foto maken
- diafragma iets dicht draaien
- weer brandpuntsafstand varieren en foto maken
- diafragma weer iets dichtdraaien
- etc. Etc.

Foto's laden op de computer en kritisch kijken naar het resultaat. Bij welke diafragma's en brandpuntsafstanden moet je wegblijven? Welke brandpuntsafstanden en diafragma's zijn je grootste vriend?

Mantelmeeuw...
BerichtGeplaatst: 04 nov 2015 12:27 
Lid
Fotografie

Dank voor de reacties!

@Henry, ik heb laatst al zoiets geprobeerd, (diafragmeren) maar ik vond het verschil niet groot..
Het iets in/uit zoomen heb ik nog niet geprobeerd. :)

Mantelmeeuw...
BerichtGeplaatst: 04 nov 2015 13:11 
Lid
Fotografie

Matthijs, vreemd dat diafragmeren weinig resultaat bij jouw heeft opgeleverd. Bijna elke lens maakt de scherpste beelden bij f/8. Het verschil hoeft niet "gigantisch" te zijn, maar alle beetjes helpen, toch?

Je moet aan de andere kant ook eerlijk zijn. Met een lens van 8.000-12.000 euro mag je ook betere kwaliteit foto's verwachten van van een lens van rond de 1.000 euro, toch?

Ik heb in een eerdere link (ander topic) de Sigma 150-500mm tegenover de Canon 100-400mm gezet, beiden op 400mm. Als je de Sigma 150-500 tegenover de Nikon 500mm zet, dan krijg je dit te zien als je de 500mm ook nog eens afstopt tot f/8. Beweeg maar eens met je muis over het plaatje. Misschien overbodig om te zeggen, maar boven vind je de scherpte in het centrum, in het middelste plaatje die rond het midden van het frame en in het onderste plaatje die van de hoeken.

Dus, als je toch moet croppen (of, als je toch gaat croppen), zorg er dan voor dat je vogeltje in het midden van het beeld staat. Daar is de kwaliteit het best. In de nabewerking kun je via croppen het vogeltje altijd nog op een plek neerzetten zodat voldaan wordt aan de regel van derden, de gulden snede of wat voor compositieregel dan ook. Het voordeel is dat je hem dan wel zo scherp mogelijk hebt gefotografeerd.

Mantelmeeuw...
BerichtGeplaatst: 04 nov 2015 20:18 
Lid
Fotografie

Klopt, alle beetjes helpen. :)

Ook dat klopt, maar met een lens van €1000,- zou je toch al scherpe foto's moeten maken. Kijk hier maar ééns:

Dat kon vroeger, dus nu nog steeds! :)

Het kan dus wel, maar waarom bij mij niet?
En daar ben ik vanmiddag achtergekomen, mijn lens heeft een behoorlijke afwijking. Dat kan aan de lens zelf liggen, dat kan aan de reparatie liggen en misschien nog wel een oorzaak.
(Afwijking aan back/front focus....? :dk :dk :dk , i.i.g., die man waar ik hem heb laten kalibreren zei dat de lens een flinke afwijking had.)

Vanmiddag is hij dus gekalibreerd, helaas heb ik van de week geen tijd meer om te testen...

'k had overigens wel wat meer reacties verwacht...... :blush :blush :blush

Mantelmeeuw...
BerichtGeplaatst: 04 nov 2015 21:42 
Lid
Fotografie

Je maakt het jezelf ook niet bepaald makkelijk door een vliegende vogel scherp te willen hebben. Als ik vliegende vogels fotografeer verdwijnt het gros in de prullenbak.
Ik denk dat Henry je hier een aantal waardevolle tips heeft gegeven. :up

Mantelmeeuw...
BerichtGeplaatst: 05 nov 2015 10:46 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik vind het nog helemaal zo gek niet hoor! De eerste heeft mijn voorkeur :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Mantelmeeuw...
BerichtGeplaatst: 05 nov 2015 11:38 
Lid
Fotografie

Matthijs schreef:
...Het kan dus wel, maar waarom bij mij niet? ....
'k had overigens wel wat meer reacties verwacht...... :blush :blush :blush

Met mijn reactie, komt het aantal weer 1 hoger ;) ...en de post komt weer bovenaan, dus in het zicht van anderen, dus wie weet volgen er nog meer reacties ;)

Buiten dat is de houding en ademhaling ook belangrijk.
Nu hoor ik je al zeggen dat je op de grond ligt, maar je kunt je afvragen of dat wel de meest ideale houding is. Je kunt bijvoorbeeld veel opsteken van schietverenigingen. Hierbij enkele tips, gekopieerd na een google-zoekactie op "houding ademhaling schieten". Niet alles is van de houding 1-op-1 over te nemen, maar het gaat om de gedachte er achter. Dat van de ademhaling kun je wel overnemen.

De stand
De voet van het standbeen staat 90 graden ten opzichte van de schietrichting, de achterste voet iets meer rugwaarts. De voeten staan zover uit elkaar dat de binnenkant van de voeten de buitenkant van de schouders is. De knieën zijn gefixeerd, rechtop en gestrekt zonder spanning. Beide voeten zijn gelijkmatig belast. De heup in parallel aan de schietrichting, het bovenlichaam naar rechts en achterwaarts gebogen. De schouderlijn is 20 graden gedraaid.
Door de heup en de schouders op een natuurlijke manier tegen elkaar in te laten draaien ontstaat er een torsie die de stabiliteit vergroot. Om nu de heup op één lijn te laten staan met de schietrichting moet de schutter bij het indraaien de bilspieren aanspannen en weer ontspannen als hij in de schietrichting staat, maar alleen zo zal de heuplijn parallel met de schietrichting blijven.

Deze houding is gericht op het schieten met een pistool, maar feitelijk heb je gewoon een stabiele houding nodig. Je kunt je afvragen of de houding die jij nu hanteert wel een stabiele houding is.

De steunarm
De steunarm staat recht onder de buks waarbij de elleboog van de steunarm tegen de heup staat. De steunarm en het voorste been zijn in één lijn. De steunarm moet geheel ontspannen zijn. Iedere spierspanning in de steunarm moet worden vermeden anders wordt het stilhouden van de buks veel moeilijker. De steunarm alleen gebruiken om de buks op te laten rusten. Meestal is de plaats van de hand van de steunarm dus zo dicht mogelijk bij de trekkerbeugel waardoor een optimale verdeling van het gewicht mogelijk is. De juiste plaats is sterk afhankelijk van de armlengte. De hoogte niet corrigeren met de steunarm, maar met de stand van de rechtervoet (dichterbij of verderaf van de linkervoet). Dus vizierlijn te laag, dan de rechtervoet iets naar achteren plaatsen waardoor de loop iets omhoog komt.

De steunhand
Als de steunhand te dicht of te ver de trekkerbeugel wordt geplaatst zal er in de biceps en triceps spanningen optreden die de balans erg zullen verstoren.
Door de ongunstige hoek tussen de boven en onderarm zal deze spanning ontstaan

De steunarm (je linkerarm) zou je dus zoveel mogelijk moeten ontspannen. De houding van de voeten is daarbij ook belangrijk.

De ademhaling
In rust heeft een mens per minuut ongeveer 12 tot 18 maal een ademcyclus; inademen, uitademen en een adempauze. De ademcyclus wordt bepaald door de hoeveelheid zuurstof in het bloed. De juiste manier van ademhaling voor een sportschutter is de “borst-ademhaling“: inademing door de neus en uitademing door de mond. Een rustpauze duurt in rusttoestand ongeveer 2 seconden. Voor een goed schot is ongeveer een pauze van 3 tot 8 seconden nodig.

De beste methode is 2/3 lucht uit de longen te laten ontsnappen, vóór het afdrukken begint. Tussen het moment van "leegloop" en het "vallen" van het schot zitten enkele seconden, waarin het lichaam in de meest ontspannen positie is. Teveel lucht veroorzaakt spanning in de longen, te weinig lucht spanning ten gevolge van ademnood.

Iedereen die wel eens geschoten heeft, weet dat een juiste ademhaling belangrijk is. Een verkeerde ademhaling of het afdrukken op het verkeerde moment kan leiden tot beweging. Je kunt dit gewoon oefenen.

Het richten
Bij staande schieten kun je het beste van bovenaf inkomen. Probeer zonder inspanning van de nekspieren exact midden door (of over) het richtmiddel te kijken. Voor het afgeven van een perfect schot moet de maximale richttijd, mede bepaald door de adempauze van 8 seconde, niet overschreden worden. Bij te lang richten wordt het ideale richtbeeld ingebrand op het netlies waardoor kleine afwijkingen niet meer zullen worden waargenomen. Probeer beide ogen open te houden bij het richten. Bij het dichtknijpen van één oog wordt het beeld vertekend en zullen de oogspieren snel vermoeid raken. Bij veel licht wordt de pupil kleiner. De aanpassingen van de pupil aan verschillende lichtsterkten kost tijd. Kijk tijdens het schieten niet naar witte wanden of sterke lichtbronnen. Bij luchtbuksschieten is het narichten van groot belang. Een slechte reactie is het dichtknijpen van ogen tijdens het afdrukken als een natuurlijk reflex.

De trekkertechniek
90% van de niet goed geplaatste schoten wordt veroorzaakt door een slechte trekkertechniek. Van invloed op de techniek is de trekkerdruk en de positie en actie van de trekkerhand en -vinger.
Functie: Stilhouden van het wapen tijdens het doordrukken
De trekkervinger kan alleen onafhankelijk gestuurd worden, als de pistoolgreep stevig en krachtig is omvat. De trekker bevindt zich op het eerste vingerkootje vlakbij het tweede kootje. Het voorste vingerkootje staat haaks op de trekker. De vinger blijft steeds op dezelfde plaats en vrij van het wapen. Het doordrukken gebeurt in de lengte van de loop-as zonder de handbewegingen over te dragen op het geweer.

Dit spreekt denk ik ook voor zich. Het heeft geen zin om lang te turen door de camera, je lichaam moet zich ook ontspannen.

Mantelmeeuw...
BerichtGeplaatst: 05 nov 2015 16:22 
Moderator
Fotografie

Weer een mooi leerzaam item Henry. :up

@Matthijs ik heb ooit van een wijs man geleerd.
Als je iets verwacht kan je alleen maar teleurgesteld worden :angel

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Mantelmeeuw...
BerichtGeplaatst: 05 nov 2015 16:47 
Lid
Fotografie

Matthijs heb de eerste naverscherpt

Fotografie

Vind hem eigenlijk prima scherp.

Laatst bijgewerkt door Frans op 06 nov 2015 09:58, in totaal 2 keer bewerkt.

Mantelmeeuw...
BerichtGeplaatst: 05 nov 2015 17:28 
Lid
Fotografie

Thanks Henry voor je uitgebreide reactie, Frans voor de update en de rest voor alle reacties!! :)
Maar Henry, had ik hier last van bewegingsonscherpte? Ik vond het heel informatie/leerzaam ( :good2 :good2 :good2 ) maar vraag me af waarom je het hebt verteld.. (niet beledigend bedoelt, het word echt op prijs gesteld!) :blush :blush :blush
Heb nu even geen tijd om alles uitgebreid te beantwoorden.. :(

Maar het kalibreren heeft vrij weinig/niets op geleverd. Ik heb nu zelfs nog onscherpere opnames als ik kritisch kijk..

Ik vind het zo JAMMER!! :jengel :jengel :jengel :jengel :jengel :jengel

(ook niet als ik diafragmeer en iets uitzoom.. :( )

Mantelmeeuw...
BerichtGeplaatst: 05 nov 2015 21:37 
Lid
Fotografie

Oke, ik zal het je proberen uit te leggen.

1. Met Nikon, Canon, Sony of wat voor merk dan ook: je kunt er scherpe foto's mee maken.

2. Sommige apparatuur levert je scherpere foto's dan andere apparatuur. Met name de lens is bepalend (een kwalitatief goede lens levert je simpelweg gezegd gewoon scherpere foto's dan een kwalitatief minder goede lens), maar ook de camera speelt een rol. Met name als je flink moet croppen telt de grootte van de sensor mee. Een camera die goed met hoge iso-waarden om kan gaan heeft ook zo zijn voordelen.
Daarnaast is het gewoon een feit dat een lens beter presteert bij f/8 dan bij een groot diafragma of bij een heel klein diafragma.

3. De cameraMAN of cameraVROUW bepaalt ook in grote mate of er een scherpe foto wordt geproduceerd. Met name bij lange brandpuntsafstanden is het belangrijk dat je de apparatuur goed stil houdt. Dit kan door gebruik te maken van een statief, rijstzak of door een stabiele houding. Je bent er dan nog niet. Zelfs met een camera op statief kun je onscherpe foto's maken. Een draadontspanner of gebruik maken van een tijdschakelaar kan dan wellicht nodig zijn. Als je de camera vasthoudt, dan is op het moment van afdrukken bepalend waar je zit in je ademhalingscyclus.

4. Tot slot de nabewerking. Een goede foto kun je eenvoudig met een verkeerde nabewerking om zeep helpen.

Je puzzelt al geruime tijd met je apparatuur. Je hebt diverse lenzen aangeschaft, een nieuwe body aangeschaft omdat de D300s niet voldoet, je hebt een statief aangeschaft, schiet vanaf een rijstzak, ligt op je buik in het gras en toch lukt het je niet om scherpe foto's te maken.

In de zoektocht zijn er nog een aantal zaken onderbelicht gebleven: de houding van je lichaam, je ademhaling en de nabewerking.

Mijn stukje tekst gaat dus over je houding en je ademhaling.
Frans is bezig geweest met de nabewerking.

Ik weet niet of je last had van bewegingsonscherpte, het zou kunnen.
De onscherpte zoals jij het hebt ervaren kan ook komen doordat de meeuw niet in het midden van het beeld zat. Het beeld in het midden van het frame is namelijk het scherpst, ongeacht het diafragma of de brandpuntsafstand.

Als ik de nagewerkte foto van Frans bekijk, dan zie ik een scherpe foto van een Mantelmeeuw. Dat er beweging zit in zijn vleugels is het gevolg van een iets te lage sluitertijd. Zijn kop en de waterdruppels bijvoorbeeld zien er scherp uit.

Even los van de bewerking van Frans, ik denk dat je scherpere foto's kunt maken door:
- gebruik te maken van de sterkte van je camera + lens
- te zorgen dat je camera stil staat (op statief, rijstzak of een stabiele houding)
- dat je op het juiste moment van je ademhaling afdrukt, danwel gebruik maakt van een draadontspanner of de tijdschakelaar (voor vogel fotografie wel een beetje lastig)

Vervolgens komt het neer om te zorgen dat je de foto goed bewerkt en beter maakt in plaats van slechter...

Mantelmeeuw...
BerichtGeplaatst: 05 nov 2015 21:46 
Moderator
Fotografie

Wat ik nog aan wil vullen bij Henry.....weten hoe je de camera bij een bepaalt moment instelt is ook vrij belangrijk om scherpe en goed belichte foto's te krijgen.
Dus welke AF, welke AF-punten, welke sluitertijd, welk diafragma, welke ISO.

Ik vind de foto van Frans er ook al een stuk beter uit zien. :)

Mantelmeeuw...
BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 10:03 
Lid
Fotografie

Matthijs ik heb ooit een filmpje gemaakt over verscherpen in Photoshop.
Misschien handig voor je om eens te bekijken.

viewtopic.php?f=43&t=50233&hilit=Verscherpen

Mantelmeeuw...
BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 10:57 
Lid
Fotografie

Ik heb voor je de tweede foto ietsje verscherpt.

Fotografie

Mantelmeeuw...
BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 14:22 
Lid
Fotografie

Thanks voor de comments!

Ik heb de foto's ook al verscherpt, net genoeg om het niet te zien op een groot scherm.
Maar als ik jullie bewerking ga bekijken ben ik bang dat je dat veel beter gaat zien. :dk

Mantelmeeuw...
BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 14:31 
Lid
Fotografie

Wat bedoel je Matthijs.

Het is denk ik wel de bedoeling dat je verscherping kunt zien? Toch?

Verscherping van een al verscherpte foto is niet het meest ideale.
Dat is wel waar.

In het filmpje laat ik zien dat je nest ver kunt gaan zonder dat je denkt dat is te veel.

Mantelmeeuw...
BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 14:33 
Lid
Fotografie

Ja, het is natuurlijk wel de bedoeling dat je ziet dat je hebt verscherpt. :D

Maar als ik mijn foto die ik hier heb geplaatst in het groot bekijk ziet het er nog goed uit, dan is er nog niet veel van de verscherping te zien. Maar ga je nog meer verscherpen ga je dat wel zien.

Mantelmeeuw...
BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 14:36 
Moderator
Fotografie

Na het verkleinen moet je de foto's ook altijd nog wat naverscherpen, Matthijs en dat is wat Frans en Henry hier gedaan hebben.....maakt niet uit op hoe een groot scherm je ze bekijkt, neem aan dat jouw scherm de 900 pixels foto's ook gewoon 100% laat zien, anders heb je wel een heel klein beeldscherm. :P

Nog een tip die bij mij altijd goed werkt: als ik m'n foto's bekijk die ik gemaakt heb dan kijk ik vaak even hoe de foto's eruit zien op 50% van de ware grootte, dan past het wel niet helemaal op m'n beeldscherm, maar kan ik wel veel beter de scherpte beoordelen.
Normaal gesproken geeft ie bij mij de foto's op 23% van de ware grootte weer en dan ziet geen enkele foto er echt scherp uit bij mij. :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende