Het is 18 jul 2025 11:38

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Nestfotografie is niet toegestaan!

Auteur Hoge ISO
 Hoge ISO
BerichtGeplaatst: 27 nov 2016 12:30 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hallo,

Twee foto's gemaakt bij donker weer dus hoge ISO waarden (3200).
Ik ben benieuwd wat jullie vinden van het ruisniveau in de bewerkte foto's, tips en trucks zijn van harte welkom.
De bewerkingen zijn met LR gedaan.

Rob.

1
Fotografie

2
Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Hoge ISO
BerichtGeplaatst: 27 nov 2016 13:02 
Lid
Fotografie

De twee foto's vind ik er goed uit zien. Je zou ze nog ietsje kunnen verscherpen voor een nog mooier resultaat.
De ruis als gevolg van de hoge ISO kan ik niet ontdekken.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hoge ISO
BerichtGeplaatst: 27 nov 2016 13:10 
Moderator
Fotografie

Ik ook niet, indrukwekkend dus. Wel moet je bedenken dat een hoge ISO bij goede lichtomstandigheden veel minder ruis veroorzaakt - als je dit rond of na het blauwe uurtje doet vermoed ik dat de ruis duidelijker aanwezig zal zijn.

Beste ruisonderdrukking is volgens mij via de (tegenwoordig gratis) NIK software (Define voor anti-ruis)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Hoge ISO
BerichtGeplaatst: 27 nov 2016 18:29 
Lid

Henry schreef:
De twee foto's vind ik er goed uit zien. Je zou ze nog ietsje kunnen verscherpen voor een nog mooier resultaat.
De ruis als gevolg van de hoge ISO kan ik niet ontdekken.

petervaneekelen schreef:
Ik ook niet, indrukwekkend dus. Wel moet je bedenken dat een hoge ISO bij goede lichtomstandigheden veel minder ruis veroorzaakt - als je dit rond of na het blauwe uurtje doet vermoed ik dat de ruis duidelijker aanwezig zal zijn.

Verscherpen na het verkleinen had ik idd moeten doen, maar het gaat mij in dit geval om het bewerken van ruis in hoge ISO foto's.
Beide foto's heb ik vanmorgen gemaakt toen het nog (donker)grijs weer was op 600mm, F6.3, ISO 3200 en 1/125 sluitertijd. Op mijn scherm heb nog wel wat ruis die ik er niet uit krijg zonder erg veel aan detail te verliezen vandaar dat ik advies vraag, maar blijkbaar ben ik op de goede weg :) . Ik wil er achter zien te komen waar de grenzen zo'n beetje liggen omdat ik ook onder moeilijkere omstandigheden wil leren fotograferen.
Ik ga er weer me aan de slag, bedankt weer voor de reacties :proost

Rob.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp