Het is 26 jun 2025 21:04

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Nestfotografie is niet toegestaan!

Auteur De geschrokken vogel.
 De geschrokken vogel.
BerichtGeplaatst: 25 mei 2017 13:18 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Fotografie

Bewapend met de tips van ron62 en Henry, betreffende de 55-200 zoomlens, ging ik op pad. Een korte broek en gympies waren waarschijnlijk niet de beste keus om door de veluwse bossen te struinen. Regelmatig moest ik een rode mier van mij afslaan, 'Macro fotografen zullen me hiervoor vervloeken' dacht ik nog.

Vogels schieten bleek moeilijker dan ik dacht en het vereist een snel reactie vermogen. Gelukkig gebruik ik backbutton focus waardoor ik snel kan switchen. 2 uur later keerde ik teleurgesteld, met blaren op de voeten terug naar het vakantie huisje. Niet één vogel gezien!

Eenmaal op de bank zittend hoorde ik een enorme knal tegen het raam. Ik liep naar buiten en daar zag ik het vogeltje zitten. Totaal verstijfd van schrik, het bekje open. Dierenliefhebber als ik ben besloot ik het op te pakken en te controleren op gebroken vleugels of pootjes. Het leek in orde. Met een bakje water en een stukje brood liet ik het beestje weer op krachten komen.

Ik wilde het beestje niet nog erger laten schrikken, maar één foto moest toch wel kunnen? Snel pakte ik mijn camera, verwisselde nog even snel de lens en drukte af. Als teken van dank poseerde ze zelfs nog even voor me. Niet veel later vloog het vogeltje gezond en wel weer weg.

Helaas weer niet met de zoomlens, maar de vogel stond erop. Hopelijk volgen er nog een aantal, dan wel met zoomlens. Aan de tips die ik heb gekregen zal het in ieder geval niet liggen.

Wat me wel opvalt is dat mijn 24-70 f/2.8 scherper beeld heeft als ik deze crop naar het equivalent van 200mm dan de daadwerkelijke 200mm lens die ik heb. Ron62 en Henry gaven al aan dat het een oudere DX lens is dus misschien ligt het daar aan.

Exif:
Sluitertijd: 1/80
68mm (24-70mm)
ISO: f/2.8

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 De geschrokken vogel.
BerichtGeplaatst: 25 mei 2017 13:26 
Lid
Fotografie

Mooie foto en verhaal.:up

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 De geschrokken vogel.
BerichtGeplaatst: 25 mei 2017 13:28 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Leuke foto van deze Appelvink en je hebt goed gehandeld door 'm een beetje te verzorgen. :up

Foto is netjes, lekker laag standpunt en de scherpte ziet er goed uit. :upc
Ik zou nog wel de hooglichten proberen wat te dimmen en eigenlijk zou je denken dat de vogel meer naar links in de foto zou moeten staan, maar ik vind het helemaal niet misstaan zo aan de rechterkant. :)

Ik denk dat je lichtsterke 24-70mm f/2.8 een kwalitatief veel beter objectief is dan je 55-250mm, vandaar dat je ook meer kan croppen.

De geschrokken vogel.
BerichtGeplaatst: 25 mei 2017 13:41 
Lid

Dank je Frans.

En dank je Ron. Inderdaad zou je zeggen links vanwege de kijkrichting van de vogel. In dit geval kwam het toevallig zo uit. Het bakje water en het stukje brood waren het minst aanwezig vanaf dit oogpunt. Het resterende heb ik eruit geshopped.
Hooglichten ben ik het mee eens, net even tè nog hier.

Toch ga ik zeker nog met de tips aan de slag wat betreft de lens. Je had ook gelijk dat ik 1/1000 kan halen overdag. Vreemde is dat mijn d610 dan wel aangeeft dat het onderbelicht is terwijl de foto er toch goed uit komt. We oefenen verder. :)

En weer wat geleerd; een appelvink dus.

De geschrokken vogel.
BerichtGeplaatst: 25 mei 2017 19:41 
Lid
Fotografie

Plaatje met veel gevoel en sfeer, ga mee met voorganger omtrent het temperen van de hooglichten die nu net even teveel bijten :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 De geschrokken vogel.
BerichtGeplaatst: 25 mei 2017 20:00 
Lid

Mooie plaat, rest is al gezegd. Gr. Hans.

De geschrokken vogel.
BerichtGeplaatst: 25 mei 2017 20:06 
Lid
Fotografie

En dan niet zomaar een vogeltje maar een heuse Appelvink. Hoe is het met de ruit verlopen? :D

De geschrokken vogel.
BerichtGeplaatst: 25 mei 2017 20:08 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Mooi verhaal en een prachtige foto met veel sfeer. En dan ook maar meteen een appelvink :up

De geschrokken vogel.
BerichtGeplaatst: 25 mei 2017 20:19 
Lid

Bedankt voor de reacties. De ruit was nog heel, maar het was een flinke dreun. In eerste instantie dacht ik dat hij het niet zo overleven en zijn kaakje gebroken had, het viel gelukkig allemaal mee. Ik snap niet dat ze hier in landal niet van die stickers gebruiken op de ruiten maargoed.

Blijkbaar is de appelvink iets bijzonders, als leek heb ik daar helemaal geen kaas van gegeten :).

Ik wilde een update plaatsen met minder hooglichten maar het internet is hier zo slecht dat ik met moeite een foto kan uploaden.

Bedankt :up

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp