Frans schreef:
Vermoed dat er iets flink mis is gegaan met de automatische belichting en/of nabewerking.
Het is al weer even geleden dat je deze gemaakt hebt maar weet je noch de lichtomstandigheden? Vooral de fasehoek?
De kritische reacties verbazen mij nogal want ik meende toch een behoorlijke plaat geplaatst te hebben.
Er kwam viel stevig licht van schuin rechts voor vnl. op het hout en de rechter poot van de vogel. De borst is iets lichter maar maar zeker niet erg veel.Verder lijkt de achtergrond zeker niet in de zon te staan.
In LR heb ik hooglichten terug gedraaid naar -100 ( wat ik vaak doe ) en wit ook iets. Mbv. pipet heb ik de witbalans gecorrigeerd. Deze kwam lager uit dan verwacht: als opname 4750 en gecorrigeerd iets lager dan dat. Pipet gebruik ik sinds advies van Frans sinds enige tijd standaard. Voorheen zou ik eerder naar daglicht waarden gegaan zijn +/- 5300.
Er hoefde weinig aan gedaan te worden in PS, het pootje was het lastigst. Detaillering verendek en kop behoefde geen extra verscherping op zo. Standaard Neat Image gebruikt. Oog iets opgelicht als bijna standaard bij mij.
Aan achtergrond niets gedaan muv. verwijdering van 2 takken in li onder hoek mbv. vullen met behoud van inhoud.
Waar de lichtere plek op de borst vandaan komt weet ik niet. Verder lijkt mij die kleur niet afwijkend.
Fasehoek heb ik netjes opgezocht maar blijft een te lastig begrip voor mij.
Dus rest mij een beetje het gevoel van : waar hebben we het over ..... ???