Ik ben het helemaal met je eens dat je van een vogel met bijvoorbeeld een storende achtergrond geen foto hoeft te maken en als je 'm toch gemaakt hebt en het blijkt minder mooi te zijn dan dat je dacht heb je thuis op je pc altijd nog een prullenbak.
Ik lees heel vaak:"ja maar de achtergrond was nou eenmaal zo", of "daar ging ie nou eenmaal zitten".
Dat is dan jammer, maar daar wordt de foto naar mijn mening niet beter van.
Op het moment dat je in een vogelhut zit kun je weinig meer veranderen en heb je meest maar 1 standpunt van waaruit je de foto's kunt maken en vaak zie je de storende dingen ook pas als je eenmaal "geïnstalleerd" bent, maar dan zou je sommige dingen nog wat aan kunnen passen door nog even naar buiten te gaan en als dat kan de storende dingen verwijderen.
Wij(Joop, Peter en ik) zijn een poosje geleden naar een zogenaamde roofvogelhut geweest en kwamen erachter dat er een tak wel heel erg in de weg zat, dus weer naar buiten en die tak anders neer gelegd.
Toen kwamen we erachter dat er een dikke vooruitstekende tak knap storend in beeld kwam, maar die zat vast aan een stuk boomstam waar het aas ook aan vastzat, dus daar konden we op dat moment niets aan doen.
Ongeveer een maand later zijn Joop en ik met nog iemand anders weer naar die hut geweest en Joop had de eigenaar toen ingelicht over die storende tak en toen we daar kwamen zagen we dat de eigenaar die tak verwijderd had.
Wat dat betreft heb je dus inderdaad zelf wel wat invloed, maar op het moment dat je daar zit en de vogel gaat net even op een verkeerde plek zitten dan kun je niet zeggen van ik ga wel een aantal meters naar rechts of links, of ik pak een wat hoger, of lager standpunt.
Daarom is het ook vaak zo dat foto's van dezelfde vogel in dezelfde hut en in dezelfde periode vaak nogal op elkaar lijken.
Het grootste verschil is dan vaak nog het verschil in licht, maar daar heb je natuurlijk helemaal weinig invloed op en moet je treffen.