Het is 21 jul 2025 15:59

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Nestfotografie is niet toegestaan!

Auteur Gieren (8 foto's).
 Gieren (8 foto's).
BerichtGeplaatst: 11 jul 2009 17:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Gisteren ben ik weer eens op verkenningstocht geweest in een deel van het internationale natuur park rond de Taag. Ik ben hier al meerdere keren in verschillende delen op speurtocht geweest naar de vale gier (gyps fulvus) die in dit enorme natuurgebied vertoeft. Hiervan zijn er een paar honderd in Portugal verspreid over verschillende gebieden.

Onverwachts had ik gisteren het geluk ze te vinden en wat nog mooier was er zaten ook een paar monniks gieren (aegypius monachus), die zeldzaam zijn en bovendien bedreigd.

Natuurlijk zaten ze enorm ver weg en onmogelijk te fotograferen, maar wel te bewonderen vanachter een hek naar een stuk ruig land en gebergte. Terwijl ik daar stond te kijken met mijn camera in mijn handen kwam er een boertje op zijn trekker aan en vertelde me dat ik als ik dat durfde best wel het land op mocht. Natuurlijk heb ik dat direct gedaan, helaas zijn ze niet benaderbaar. Ze vlogen op en bleven rondcirkelen op een afstand die nog net voldoende was. Het zijn niet de beste foto's, in vlucht en uit de hand genomen is toch wel erg moeilijk en niet te vergelijken met een foto uit de dierentuin of van een roofdieren show. Toch dacht ik dat sommige van jullie deze foto's toch wel interessant zouden vinden.

Ik heb geprobeerd van beide soorten ongeveer dezelfde houding te fotograferen. De eerste foto van de combinaties zijn de monniks gieren, herkenbaar oa aan de lichtgekleurde poten en donkere veren.

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Ik ga hier zekere nog verschillende keren naar toe in de hoop betere foto's te kunnen maken.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Gieren (8 foto's).
BerichtGeplaatst: 11 jul 2009 17:34 
Lid

Bezwaar bewerken: Nee
Toch vind ik dat je het knap gedaan hebt :) Erg mooi om ze te zien in het wild en niet alleen in de dierentuin :) Voor jezelf zeker ook een mooie ervaring?:)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Gieren (8 foto's).
BerichtGeplaatst: 11 jul 2009 17:36 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
fran schreef:
Ze vlogen op en bleven rondcirkelen op een afstand die nog net voldoende was. Het zijn niet de beste foto's, in vlucht en uit de hand genomen is toch wel erg moeilijk en niet te vergelijken met een foto uit de dierentuin of van een roofdieren show. Toch dacht ik dat sommige van jullie deze foto's toch wel interessant zouden vinden.

Je mag dat dan ook niet met elkaar vergelijken. Ik vind het fotograferen van een mooie vogel in de dierentuin, erg leuk, maar de beleving van een vogel zelf spotten, stil zijn, de juiste spullen zoeken, instellen en schieten. Met het verhaal dat de vogel 9 van de 10 keer wegvliegt voordat je aan schieten toe bent, maakt het fotograferen van vogels voor mij de moeite waard. Het zoeken naar de vogel, het uitzoeken van gedrag, het wachten, en de bijvangst zal ik dan niet eens allemaal bespreken.
Voor mij dus tien keer liever een net niet perfecte foto van een wilde mus dan een een perfecte foto van een secretaris vogel in een kooi! Overigens natuurlijk nog steeds liever een perfecte foto van een mus

Nou en of ik deze interessant vind!
Deze vallen toch wel onder hele mooie plaatjes, niet allemaal even mooi, maar ik vind de 4de (monnikkaps gier) erg mooi!
Het is fijn als je je foto's nummert dan kunnen we makkelijk zeggen wat we van welke foto apart vinden.

Profiel op dit foto forum
 Gieren (8 foto's).
BerichtGeplaatst: 11 jul 2009 19:51 
Lid
Fotografie

Lijkt me geweldig om deze giganten op de plaat te zetten, vindt ze zeer de moeite waard, en ik ga voor de 2e :proost :proost

Gieren (8 foto's).
BerichtGeplaatst: 11 jul 2009 20:05 
Lid
Fotografie

Vind dit altijd zo moeilijk! Opzich zijn de poses zo van onderaf niet helemaal geweldig en ik denk eerlijk gezegd dat ze voor het mooie ook nog net iets te ver weg vlogen, maar desondanks mag je best trost zijn op je resultaten.

Ik weet niet of het mogelijk is maar zou eens proberen om in de vroege ochtend of late middag een poging te wagen. Het licht is dan mooier en minder hard! Maar het is natuurlijk helemaal geweldig om dit in het wild te mogen aanschouwen, dus ik ben weer jaloers :P

Gieren (8 foto's).
BerichtGeplaatst: 13 jul 2009 20:02 
Lid
Fotografie

Bedankt voor de leuke reacties.
Het is inderdaad heel mooi om deze vogels zo vrij in de natuur te kunnen observeren. Ik was dan ook heel blij met de ontdekking van deze lokatie. Je moet toch heel wat kilometertjes maken voordat je iets vind. Het is zeker de bedoeling hier nog weer naar terug te gaan, de lokatie staat in de TomTom :rof . Deze dag was bedoeld als verkenning en dan ben je toch blij als je nog een paar foto's kan schieten al zijn de omstandigheden niet optimaal. Ik heb trouwens ook nog een lokatie gevonden waar ijsvogeltjes zitten. Helaas heb ik die niet kunnen vastleggen maar dat zal ongetwijfeld nog een keer lukken.
@ Gotchas, als je ze wilt zien, je bent van harte welkom voor een weekje. Kunnen we samen op pad, je moet voor deze lokatie wel erg vroeg op want het is 2,5 uur rijden bij mij vandaan.

Gieren (8 foto's).
BerichtGeplaatst: 13 jul 2009 20:15 
Lid
Fotografie

F4 en F6 zijn top voor mij :up

sorry, maar het moet mij van het hart : spijtig dat je de foto's niet nummert

Gieren (8 foto's).
BerichtGeplaatst: 14 jul 2009 10:44 
Lid

Vooral nummer twee vind ik prachtig, jammer dat de achtergrond van nummer 1 zo wit is uitgevallen.

Gieren (8 foto's).
BerichtGeplaatst: 14 jul 2009 11:09 
Lid

Gotchas schreef:
Vind dit altijd zo moeilijk! Opzich zijn de poses zo van onderaf niet helemaal geweldig en ik denk eerlijk gezegd dat ze voor het mooie ook nog net iets te ver weg vlogen, maar desondanks mag je best trost zijn op je resultaten.

Ik weet niet of het mogelijk is maar zou eens proberen om in de vroege ochtend of late middag een poging te wagen. Het licht is dan mooier en minder hard! Maar het is natuurlijk helemaal geweldig om dit in het wild te mogen aanschouwen, dus ik ben weer jaloers :P

goed verwoord :up

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp