Het is 10 mei 2024 00:49

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Auteur BB _Erik_
 BB _Erik_
BerichtGeplaatst: 23 jun 2013 00:47 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Beste Erik,

Jij bent de volgende in de rij die ons gaat verrassen met twee foto's voorzien van een fraaie bokeh. Als ik naar jouw geplaatste foto’s hier op dit forum kijk, dan is er niet een onderwerp wat je niet hebt opgepakt. Je bent voor mij dan ook een echte all-rounder. Het valt me wel op dat ook jij (net als vele anderen hier op dit forum) je laat leiden door “de algemene norm op dit forum" voor wat hier als mooi ervaren wordt. Door deze opdrachten wil ik je laten zien dat met het experimenteren met, in dit geval, de achtergrond je ook andersoortige foto’s kunt maken die ook heel mooi zijn.

De opdrachten die je krijgt vallen in de categorie Flora en in de categorie Architectuur. Hierbij jouw 2 opdrachten voor de komende week.

Opdracht 1: Maak een foto van een bloem met een mooie bokeh. De bokeh mag afkomstig zijn van oplichtende bubbles, afkomstig van dauwdruppels of van oplichtende waterdruppels uit een plantenspuit, maar de mooie bokeh mag ook afkomstig zijn van buiten het scherptegebied bevindende andere bloemen. Hiermee ga je ons laten zien dat mooie bloemenfoto’s niet perse een egaal achtergrondje nodig hebben. Voor deze foto is niet perse een zonnetje nodig. Voor de oplichtende druppels wel, maar voor de buiten het scherptedieptegebied bevindende andere bloemen niet. Je moet hier dan volgens mij altijd uit kunnen komen.

Opdracht 2: Maak een foto van een onderwerp in het stadscentrum, waarbij je de bokeh in de foto een zelf gekozen vorm hebt meegegeven. De bokeh figuurtjes moeten wel in het origineel zitten; het is niet de bedoeling om deze er achteraf in te shoppen. Ook voor jou wordt het dus voorafgaand aan deze fotoshoot even knutselen... Voor de figuurtjes kun je bijvoorbeeld deze website raadplegen. Er zijn daarnaast nog vele andere tutorials die je verder op weg kunnen helpen. Mocht je er echt niet uitkomen, dan kun je gewoon hier de vraag stellen.

Na het plaatsen van je tweede foto, maak je een nieuw topic met twee opdrachten voor de volgende deelnemer. Deze deelnemer moet je zelf zoeken uit de lijst van deelnemers die nog niet geweest zijn en de opdrachten mag je ook zelf verzinnen. Met het zoeken van je opvolger en het bedenken van de opdrachten hoef je uiteraard niet te wachten tot het laatste moment.

Succes er mee! Je hebt een week de tijd om de foto's hier te plaatsen. Zondag 30 juni 2013 is de laatste dag. We zijn heel benieuwd naar de resultaten.


Met een vriendelijke groet,
Henry


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 BB _Erik_
BerichtGeplaatst: 23 jun 2013 07:24 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 31598
Woonplaats: Schagen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Twee mooie en uitgebreide opdrachten, ben benieuwd naar de resultaten :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 BB _Erik_
BerichtGeplaatst: 23 jun 2013 07:24 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 14424
Woonplaats: Nijmegen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Succes! :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 BB _Erik_
BerichtGeplaatst: 23 jun 2013 08:04 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6892
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Twee mooie uitgebreide opdrachten _Erik_. Ga er maar aan staan, ik wacht jou creatviteit rustig af onder het genot van koffie met gebak.......Succes.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 BB _Erik_
BerichtGeplaatst: 23 jun 2013 08:07 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 47500
Woonplaats: Puurs
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
:goodluck


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 BB _Erik_
BerichtGeplaatst: 23 jun 2013 08:22 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 19202
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Wow, wat een leuke opdrachten! Ik ga met veel plezier aan de slag! :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 BB _Erik_
BerichtGeplaatst: 23 jun 2013 09:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8174
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Succes, ik ben benieuwd :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 BB _Erik_
BerichtGeplaatst: 23 jun 2013 12:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1810
Woonplaats: Oss
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
succes!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 BB _Erik_
BerichtGeplaatst: 23 jun 2013 20:24 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40294
Woonplaats: Helmond
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
succes Erik :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 BB _Erik_
BerichtGeplaatst: 23 jun 2013 20:27 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4150
Woonplaats: Noord-Frankrijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Succes Erik, je maakt er vast iets moois van.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 BB _Erik_
BerichtGeplaatst: 23 jun 2013 20:58 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 19202
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Even een wat langere reactie dan vanmorgen, zat op cursisten te wachten, wilde toch even snel iets reageren :)

Dank Henry voor deze mooie inleiding! En ook voor de gegeven complimenten :)

Je observatie met betrekking tot het feit dat ik mij laat leiden door de 'algemene norm op dit forum' is helemaal juist. Eén van de redenen daarvoor is dat ik nog pas kort met fotografie bezig ben en heel erg aan het vechten ben om het 'kunstje' een beetje onder de knie te krijgen. Er zijn zoveel facetten aan deze hobby die ik me eigen moet maken, van het maken van platen, het bewerken ervan, het terugvindbaar opslaan tot en met het uitdenken van een fatsoenlijke back-up strategie, dat kost allemaal - veel - tijd.

Eén van de andere redenen is dat ik van nature niet zo heel erg creatief ben - buiten mijn werk om, dan - dus is het gemakkelijker om - binnen de hierboven genoemde beperkingen - te kiezen voor een onderwerp of invulling juist binnen die 'gevestigde orde'.

Kortom, ik ben heel erg blij met de uitdagingen waarvoor je me gesteld hebt, dat dwingt me om af te wijken van mijn comfort zone en moet ik wel - figuurlijk - met de billen bloot!

Opdracht1 - die gaat me wel lukken, in de aanloop naar dit project - je moet toch ff oefenen - heb ik wel een paar platen gemaakt die deze zouden kunnen invullen. Zal toch proberen hiervoor een nieuwe te maken.

Opdracht2 - deze is volledig buiten de comfort zone, ik hik al enkele weken tegen straatfotografie aan, het lijkt me heel erg leuk om te doen, maar, ja, het gáán doen is dan toch stapje twee. En nu moet ik wel, mijn aanpak zal de volgende zijn: ik ga eerst proberen bubbles te maken in de stad, moet vast lukken in de mooie binnenstad alhier, vervolgens ga ik die proberen een passend eigen vormpje te geven.

Nogmaals, dank voor het vertrouwen en de gestelde uitdagingen, ik zal proberen je niet teleur te stellen!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 BB _Erik_
BerichtGeplaatst: 23 jun 2013 22:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Erik, voor mij ook heel herkenbaar. De reden dat ik fotografie zo leuk vind is juist om mijn creativiteit te ontwikkelen. Ik zie dat er mensen op deze wereld rondlopen die veel creatiever zijn dan ik, dus het realiseren van een mooie foto kost mij meer moeite. Moeite die ik er graag voor over heb. Het is altijd goed om een goede basisfoto te kunnen ontwikkelen, maar je moet er voor oppassen dat het geen kunstje wordt en dat je vergeet te onderzoeken of je ook op andere manieren mooie foto's kan maken.

De achtergrond van je opdrachten was inderdaad bedoeld zoals het beschreef: nr 1 is redelijk eenvoudig te maken, zal je zelfvertrouwen geven en heeft ook alles met een mooie bokeh te maken. Foto nr 2 zal je veel meer moeite kosten om de door jou aangegeven redenen (buiten je comfortzone, maar ook omdat deze technisch moeilijker te maken is. Let op! je hoeft natuurlijk geen mensen te fotograferen, een prullenbak kan bijvoorbeeld ook ;) ), maar des te groter de voldoening als het lukt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 BB _Erik_
BerichtGeplaatst: 23 jun 2013 22:08 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1745
Woonplaats: Overbetuwe
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Veel s6 Erik ben erg benieuwd.....ook weer een pittige opdracht :rof


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 BB _Erik_
BerichtGeplaatst: 23 jun 2013 23:43 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8057
Woonplaats: Waddinxveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Lijkt me een mooie uitdaging Erik! Succes!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 BB _Erik_
BerichtGeplaatst: 24 jun 2013 23:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 19202
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Zowww, dank allemaal voor de suc6 wensen!

Vanavond de voorbereiding afgerond, ergo, m'n bokeh machinerie is klaar en werkt! Voorwaar een doorbraak die even genoemd mag worden ;)

De plannen voor de invulling van de opdrachten zijn ook klaar, dus nu nog 'even' schieten :angel :proost


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 BB _Erik_
BerichtGeplaatst: 25 jun 2013 07:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Succes :)
Altijd goed om vast te stellen dat de bokeh machine werkt alvorens de echte foto te gaan schieten :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 BB _Erik_
BerichtGeplaatst: 27 jun 2013 09:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 19202
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Aaaaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrrrrrggggggggggggggggggghhhhhhhhhhhhhhhh, fijn, die tweede opdracht, wat een drama :( :S :wacko

Net twee uur de stad in geweest, geen bokeh bubbels te maken, laat staan met figuren erin, te wazig, te ver onderbelicht, te ver overbelicht, grrrrrrrrrrrrrrr, zou d'r bijna een borrel voor nemen en aan de lsd gaan... :jengel


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 BB _Erik_
BerichtGeplaatst: 27 jun 2013 13:40 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik zei het al: "die tweede opdracht is niet zo eenvoudig als die eerste", maar ik weet dat je het kunt. Je bent immers een volhouder! :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 BB _Erik_
BerichtGeplaatst: 27 jun 2013 14:12 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 19202
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ben echt héél blij met je vertrouwen, toch is 't gevoel meer: wanhoop, woede, ongeduld, ga-een-andere-hobby-zoeken, geef-'t-op op 't moment :blush


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 BB _Erik_
BerichtGeplaatst: 27 jun 2013 14:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1745
Woonplaats: Overbetuwe
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
__Erik__ schreef:
Ik ben echt héél blij met je vertrouwen, toch is 't gevoel meer: wanhoop, woede, ongeduld, ga-een-andere-hobby-zoeken, geef-'t-op op 't moment :blush



Kop op de aanhouder wint.......... :rof


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed