Omdat het niet duidelijk bij
de regeltjes staat vermeld, willen sommige nieuwe leden nog wel eens verbaast reageren als ze worden aangesproken dat Photodrome een fotobeoordingssite is en geen Facebook, geen Flickr, geen Photobucket, noch een promosite voor eigen werk. “Ik doe toch niks fout?”, is dan een redelijk vaak gemaakte opmerking. “Nee, je doet niks fout en Ja, het is een fotobeoordelingssite”, is dan het antwoord.
Iedereen op Photodrome snapt heel goed dat je trots bent op je foto’s en dat je graag je mooiste foto’s hier wilt laten zien. Omdat Photodrome een fotobeoordelingssite is, mag je maximaal twee topics per dag ter beoordeling openen. De reden hiervoor is dat iedereen dan een redelijke kans krijgt dat zijn/haar foto’s door de overige leden beoordeeld kunnen worden.
Het geven van een reactie op geposte foto’s is niet verplicht, maar denk daarbij wel dat iedereen het leuk vind om een reactie te ontvangen. Dit forum bestaat bij gratie van de dialoog en dat hebben de meeste leden prima in de gaten.
Je mening geven betekent zoveel als dat je zegt wat je ergens van vindt, hoe je ergens over denkt. Op deze fotobeoordingssite gaat het dus hoofdzakelijk over de foto’s die ter beoordeling worden geplaatst. Wil je ergens anders over praten, dan kan dat ook. Daar hebben we de
babbelbox voor. Je reactie hoeft niet beperkt te worden tot een of enkele woorden; een uitgebreide reactie wordt zeker op prijs gesteld zodat de maker van de foto er ook echt wat aan heeft. We hanteren hier geen verplicht format voor het geven van een reactie. Bij het geven van je mening houdt je rekening met je eigen belangen en de belangen van de ander. Bedenk wel dat je altijd je mening kunt geven, maar dat het de ander vrij staat om daar iets of niets mee te doen.
Moet je veel ervaring hebben om je mening over een foto te geven? Nee, dat is helemaal niet nodig. Dus spreekt een foto je minder aan, dan kun je dat rustig vertellen. Voor degene die de foto heeft geplaatst is het wel fijn om te weten waarom de foto jou wat minder aanspreekt. Ook als een foto je wel aanspreekt wordt het ook gewaardeerd als je dit kunt onderbouwen. We snappen best wel dat dit niet altijd lukt, dus een reactie als “Mooi” of “Sorry, deze foto spreekt mij niet aan”, wordt hier zeker niet verboden.
Is het erg dat je typefouten maakt? Nee, dat vinden wij hier helemaal niet erg. Het komt zelden voor dat mensen hier tekstueel worden gecorrigeerd.
"Ik heb binnen de fotografie maar een zeer beperkte interessegebied, is het erg dat ik niet buiten dat beperkte interessegebied op foto's reageer?" Nee, dat is niet erg. In elke categorie worden regelmatig nieuwe foto's geplaatst en we kunnen je niet verplichten dat je op foto's reageert die niet binnen je interessegebied liggen.
Dus... het reageren op foto's van anderen is geen verplichting, maar wees je wel bewust van het feit dat Photodrome een fotobeoordelingssite is.