Hier komen mijn zeven foto's van de Smartphone week. Mijn foto's zijn gemaakt met een Nokia Lumia.
Als ik de foto's bewerk, dan is dat gebeurd met een app op mijn smartphone.Maandag 22 juni: LandschapOmdat ik een foto tijdens het gouden uurtje (05:17 uur - 06:17 uur) wilde hebben, moest ik er vroeg uit. Het maken van de foto voor de smartphone opdracht besloot ik dan ook maar te combineren met een ritje op de fiets. Door de flinke bewolking zag het er lange tijd niet naar uit dat ik met een foto thuis zou komen. Toen er 45 minuten van het gouden uurtje voorbij waren, kwam de zon plotseling toch door het wolkendek heen. Rond 06:00 uur heb ik deze foto gemaakt. De bewerking op de smartphone is te doen (Lumia Creative Studio), maar omslachtig en het resultaat niet goed te beoordelen. Om deze reden heb ik een lichte fotobewerking, het croppen tot een 2:3 formaat en het ietsje verscherpen met Photoshop gedaan.

EXIF Summary: 1/164s f/1.9 ISO100 3.24mm (35mm eq:28mm)
Equipment Make: Nokia, Camera Model: Lumia 735
Image Generated: 2015:06:22 om 05:59:06
Latitude: N 52° 19' 47.750
Longitude: E 5° 14' 13.697
Grappig dat de GPS coordinaten er standaard bij staan
Dinsdag 23 juni: Bloem Vandaag weer vroeg opgestaan voor mijn gebruikelijke rondje fietsen. Handig dat de camera nu in een klein apparaatje zit, kan dus makkelijk mee (zo zie je maar, een DSLR heeft ook z'n nadelen...). Zonsopgang liet weer lang op zich wachten. Ruim een half uur na het gouden uurtje toch de foto kunnen maken die ik voor ogen had. Helaas zonder het mooie licht van het gouden uurtje. Voor de liefhebbers de GPS coordinaten maar even vermeld (staat ook in de Exif van de foto). Foto bewerkt in Photoshop: 1 grasspriet wat ingekort), verkleind tot 4:3 formaat en ietsje verscherpt.

EXIF Summary: 1/5000s f/1.9 ISO100 3.24mm (35mm eq:28mm)
Image Generated: 2015:06:23 om 06:54:03
Latitude: N 52° 20' 54.847
Longitude: E 5° 9' 24.023
Woensdag 24 juni: SportVandaag weinig tijd. Gelukkig scheen de zon en kon ik een selfie maken.

EXIF Summary: 1/1453s f/1.9 ISO100 3.24mm (35mm eq:28mm)
Donderdag 25 juni: StraatfotografieWat is dit lastig! Als ik de hier foto's zie van straatfotografie, dan zitten daar hele mooie beelden tussen, Beelden die ogenschijnlijk eenvoudig te maken zijn. De praktijk is echter heel anders. Daar komt nog eens bij dat een smartphone naar mijn mening niet geschikt is voor straatfotografie. Uit mijn opnames uiteindelijk toch een keuze gemaakt.

EXIF Summary: 1/657s f/1.9 ISO100 3.24mm (35mm eq:28mm)
Vrijdag 26 juni: LuchtenVandaag gewacht op de ondergaande zon voor een mooie lucht.

EXIF Summary: 1/2222s f/1.9 ISO100 3.24mm (35mm eq:28mm)
Zaterdag 27 juni: InsectenSorry, beter als dit gaat het niet worden. Te weinig pixels, te trage smartphone, slecht scherp te stellen op een onderwerp (moet een beetje gokken), geen macrolens beschikbaar... maar ik heb toch een insect weten te "platen"

Zondag 28 juni: PortretSmartphone + portret = Selfie

Dit keer de phone van mijn dochter geleend omdat mijn smartphone niet wilde koppelen met de selfie sticks van mijn beide kinderen (het wordt tijd dat de nieuwe iPhone uitkomt). Na wat geëxperimenteer met rondjes draaien heb ik uiteindelijk deze foto weten te produceren.

Terugkijkend op deze week vond ik het een leerzame ervaring. Het elke dag produceren van een foto in een ander thema was wel een "zware" belasting.
Voor deze smartphone week deed ik niet zoveel met de camera van mijn phone, want de kwaliteit kon in mijn ogen niet tippen aan die van de DSLR. Op dit punt kreeg ik gelijk.
Voordat ik de camerafunctie kon gebruiken moest ik me er eerst in "verdiepen". Ook het fotobewerkingspakket wat bij de Lumia zit (bij mijn Lumia zit) was niet handig in gebruik. Dit lag meer aan het gepriegel op de phone dan aan het pakket. Een computer met fotobewerkingspakket werkt toch veel fijner.
Daarnaast heb ik de conclusie getrokken dat een smartphone ongeschikt is voor bepaalde takken van fotografie, zoals sport en macro. Landschappen, portretten en bloemen & luchten (de laatste in combinatie met landschap) kun je er uitstekend mee maken. De opnamevertraging vond ik vreselijk irritant (doet me denken aan mijn eerste digitale camera...).
Een smartphone is wel veel makkelijker om mee te nemen dan een DSLR. Je steekt hem eenvoudig in je broekzak of in je rugzak. Het neemt niet veel ruimte in beslag.
Wat me tot slot opviel is dat de bestanden die ik uit de smartphones haalde erg klein waren (300kb-600kb). Doet me denken aan de bestanden van een flink aantal jaren geleden... Al met al heb ik er weer wat van opgestoken.
Tot slot dank aan Mendel voor het organiseren van deze smartphone week