Nou, hier is mijn inzending dan. Eigenlijk maak ik heel vaak gebruik van een drietal compositieregels:
- regel van derden (mijn persoonlijke favoriet, ik schiet daar denk ik 80% van mijn foto's mee)
- negatieve ruimte (omdat er dan veel ruimte ontstaat in een beeld, wat ik persoonlijk erg mooi vind, ik schiet daar 5-10% van mijn foto's mee)
- (hulp)lijnen (die het oog naar mijn onderwerp moeten leiden, ik schiet daar denk ik ook 5-10% van mijn foto's mee), maar deze zijn vaak ter ondersteuning van de regel van derden.
- de overige %-en zal ik ongetwijfeld gebruik maken van andere compositieregels.
(De cijfers hierboven zijn gevoelsmatig).
Voor deze foto heb ik drie opnames nodig gehad. Nadat ik eerst positie had ingenomen, bleek dat de ik iets teveel naar links stond. De lijnen die er te ontdekken waren, ondersteunden de foto niet, de foto kreeg ik er alleen maar "schever" op. Twee foto's later dus deze foto gemaakt. Gelukkig was de Kroatische kok zo geduldig om te blijven staan en bleef hij me aankijken.
Later nam hij ook nog de tijd om zijn gekookt vlees rustig te bekijken (ze koken daar traditioneel het vlees op een steen, onder een rond deksel waaroverheen ze houtskool leggen), maar deze foto's vond ik allen minder mooi dan dit exemplaar. Ik kon met mijn ene lens (ik had slechts 1 lens meegenomen op vakantie) onvoldoende een goede positie kiezen om hier wat van te maken.

Het valt niet mee om andere compositieregels te gebruiken dan waar ik normaal gesproken gebruik van maak. Op het "moment surpreme" moet je vaak snel handelen en dan is de regel van derden gewoon een makkelijke regel die voor mij mooie resultaten oplevert.