Na wat googelen kan ik mededelen dat er talloze sites zijn die compositietips geven, vooral voor fotografie. Populair is het 10-tips format, waardoor het lijkt alsof er 10 methodes zijn. Maar er zijn er natuurlijk veel meer, ze wijken onderling ook wel wat af. De meeste tips lijken vooral een analyse te zijn van wat wel of niet werkt (bv. een drukke achtergrond werkt niet als je een onderwerp op de voorgrond wilt benadrukken).
Het is daarom de vraag wat we met dit projekt willen bereiken. Het is gestart wegens een topic van Paula waarin aangehaald werd dat het soms goed is het hoofd leeg te maken, de regeltjes te laten voor wat ze zijn, en er gewoon dwars tegenin te gaan. Dit kan tot verassende en frisse resultaten leiden, waarbij de originaliteit het wint van de gangbare aanpak, vertaald in de regeltjes. Met andere woorden, geen formule-werk afleveren maar foto's met karakter.
Het mooie van dit projekt is dat velen van ons zich daar nu weer even een stuk bewuster van zijn, en dat we leren wat die regeltjes nu eigenlijk zijn. Daarom denk ik dat het nuttiger is om al die regeltjes eens op een rij te zetten dan om een theoretische discussie te beginnen over wat nu wel en wat niet regels zijn. (Sorry dat ik daar zelf over begonnen ben, heb ik alweer spijt van).
Als we nu eens gewoon aannemen dat er geen "regels" zijn, maar uitsluitend "tips over wat werkt in een compositie", dan zijn we af van die discussie. Wat ik als tips bij elkaar sprokkel in een korte rondgang over het internet zijn:
1. Regel van derden (en gulden snede - niet hetzelfde maar lijkt er wel op).
2. Gulden curve
3. Gulden driehoek
4. Diagonaal methode
5. Balans
6. Leidende lijnen
7. Grafische elementen (lijnen, cirkels, driehoeken, stellen van 3 of oneven, patronen, herhaling, symmetrie)
8. Diepte en perspectief, of juist ruimte, weglaten
En daarnaast heb ik drie interessante regels gevonden waarvan de (kritische) auteur Andreas Feininger in zijn boek "Principles of Composition" stelt dat hij daar nooit een uitzondering voor heeft gevonden:
A. De kleine witte gebieden van het onderwerp of van de achtergrond in de buurt van de randen van de foto geeft de indruk van een afdruk “aangevreten door ratten”. Deze gebieden dienen te worden verbrand (zwart) in de donkere kamer (of afgesneden).
B. Curves en ronde vormen mogen nooit de randen van de foto raken, maar moet dapper worden uitgesneden, zodat een niet te verwaarlozen deel van de curve buiten beeld blijft
C. De rechte lijnen moeten niet eindigen in een hoek van de foto, maar op een bepaalde afstand daarvan.
Zo, ik heb weer wat geleerd