Oke, hier is mijn inzending. Aan deze inzending ging wat denkwerk vooraf.
- zomaar aan "wat beginnen" is voor mij kansloos. Ik zou immers te snel teruggrijpen op de regel van derden of de gulden snede.
- ik wilde wat in het centrum van de foto hebben of in 1 van de hoeken, de vraag is alleen: wat?
- een abstracte foto wilde ik niet maken. Een willekeurige abstracte foto maken is niet zo ingewikkeld (lange sluitertijd + een goede beweging of slap statief en je bent er), maar ik wilde ook een mooie foto maken.
- al denkend kwam ik op het volgend plaatje in mijn hoofd

- om enige vorm van symmetrie te vermijden, heb ik de schaakstukken van de andere kleur willekeurig op het bord geplaatst.
- om lijnen / vlakken van het bord als compositiehulpmiddel te vermijden, heb ik een laag standpunt gekozen.
- als lens nam ik de macrolens vanwege de lekker korte scherptediepte en het feit dat je met zo'n lens ook heel dicht op je onderwerp kan kruipen, wat in dit soort situaties wel eens van pas kan komen.
- door de korte scherptediepte heb ik het onderwerp geïsoleerd uit zijn omgeving, waardoor er sowieso meer aandacht uitgaat naar het onderwerp.
- ik heb nog even gespeeld met het idee om de koning "links in de kantlijn" te plaatsen en om vervolgens alleen de rechterhelft in de foto op te nemen, maar heb dit uiteindelijk niet meer gedaan omdat ik tevreden was met het resultaat.