Het is 29 maart 2024 11:43



Auteur Naverscherpen na uploaden
 Naverscherpen na uploaden
BerichtGeplaatst: 23 mei 2013 07:56 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 293
Woonplaats: Zuid-Holland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb op het forum wel eens een topic gelezen over het naverscherpen van een foto nadat je hem geupload hebt, maar ik kan helaas dat topic niet meer vinden.

Mijn vraag :

Welke site gebruiken jullie om foto's te uploaden en hoe kan je het beste je foto's naverscherpen na het uploaden?

Ik gebruik op het moment Photobucket en dat verscherp ik de foto ook na met Photobucket. Is er een betere site voor uploaden en/of naverscherpen?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Naverscherpen na uploaden
BerichtGeplaatst: 23 mei 2013 08:29 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 19202
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dat klinkt heel erg als geen controle hebben...

Ik zou echt niet willen dat een 'wazige' site aan mijn plaatjes komt, dus ik doe verscherpen gewoon in de postprocessing, na verkleinen ook naverscherpen (al dan niet via tutorial topic van Frans) en dan uploaden naar photobucket, en die mag er echt niks meer mee doen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Naverscherpen na uploaden
BerichtGeplaatst: 23 mei 2013 09:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1496
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
is optimize oid ook uit te zetten bij Flickr ?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Naverscherpen na uploaden
BerichtGeplaatst: 23 mei 2013 11:06 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 293
Woonplaats: Zuid-Holland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
En met welk programma werken jullie op je computer?

Ik dacht wel eens gelezen te hebben dat het verstandig is om na het uploaden nog na te verscherpen omdat door het uploaden de scherpte achteruit zou gaan? Klopt dat? Als ik jullie reactie lees lijkt dat dus niet nodig.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Naverscherpen na uploaden
BerichtGeplaatst: 23 mei 2013 11:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8057
Woonplaats: Waddinxveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Als ik je verhaal zo lees, dan denk ik dat je bedoelt: naverscherpen na verkleinen.

Hetgeen het meeste wordt aangeraden is het volgende (als iemand me wil bijvallen indien nodig, graag)
- Schiet je foto's in Raw. Een Raw-bestand behoudt de meest pure informatie in de foto.
- Doe je bewerkingen die je wilt doen zoveel mogelijk in je Raw-bestand. In mijn geval doe ik dat met Adobe Camera Raw, wat bij Photoshop zit.
- Denk aan standaardbewerkingen als verscherpen, contrast aanpassen, kleuren misschien iets ophalen, bijsnijden ed.
- Als je tevreden bent met het resultaat, open ik mijn foto in Photoshop, waar ik evt laatste aanpassingen kan doen.
- Dan verklein ik de foto naar de gewenste grootte. Ik houd altijd 900 pixels aan de langste zijde aan.
- Door het verkleinen van je foto verlies je iets aan scherpte en hier komt het naverscherpen om de hoek kijken.
- Naverscherpen kan op verschillende manieren. Hiervoor zou ik op google zoeken of de tutorials van Frans lezen
- Hierna sla ik mijn foto op voor het web.

Wat je vooral wilt, is zorgen dat je foto goed is zoals je hem wilt hebben, voordat je hem upload naar een host waar vandaan je hem gaat plaatsen (zoals bv Photobucket, Imageshack enz)
Dit soort programma's staan erom bekend dat ze soms wat rare fratsen uithalen met je foto's, omdat ze bijvoorbeeld zelf al een verkleining toepassen waardoor je geen volledige controle meer hebt over je foto.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd. Succes ermee.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Naverscherpen na uploaden
BerichtGeplaatst: 24 mei 2013 06:17 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 293
Woonplaats: Zuid-Holland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dit is duidelijk een klok-en-klepel verhaal van mijn kant :blush .... maar gelukkig zijn hier nog goede verstaanders die aan mijn halve woorden genoeg hebben .... :D

Dit is inderdaad wat ik bedoel Annemiek, naverscherpen na verkleinen. Als ik het dus goed begrijp is het niet raadzaam om je foto online met bv Photobucket te bewerken en passen zij vaak al een verkleining toe. Maar gaat die standaard verkleining van zulke sites niet ten koste van de kwaliteit van je offline bewerkte foto, als je hem upload? Zit er wat dat betreft nog kwaliteitsverschil tussen de verschillende sites waar je foto's kan uploaden?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Naverscherpen na uploaden
BerichtGeplaatst: 24 mei 2013 08:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8057
Woonplaats: Waddinxveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Zorg dat je al je bewerkingen al gedaan hebt inderdaad. Photobucket bijv heeft als grootste maat 1024x768 pixels. Zet je dus een foto daar neer die groter is, dan zal bucket ze verkleinen en verlies je dus die controle die je graag wilt houden. Veel forums vragen om foto's met aan de langste zijde 800 of 900 px, dus die kan je dan goed via bucket plaatsten (ik gebruik deze ook).

Uiteraard zal er verschil zitten in de verschillende sites... ik ken ze niet. Gebruik alleen photobucket en dit gaat goed, terwijl anderen er wel problemen mee ervaren. Dan zou je iemand anders zijn mening moeten vragen. Het beste zou natuurlijk zijn als je je eigen 'ruimte ' hebt waar vandaan je je foto's kan plaatsen... geloof dat er mgelijkheden zijn om vanaf bijv. je eigen website te plaatsen... ook hiervoor hebben andere forumleden denk ik meer wijsheid in pacht ;)

Hoop dat je er wat aan hebt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed