Ik zag kort geleden dat er nu een pinhole lens verkrijgbaar is (Thingyfy), met vatting voor diverse merken waaronder het mijne, Fuji. Ik heb eerder al eens geexperimenteerd met een zelfgemaakte pinhole zoals je die wel ziet staan op diverse sites: men neme de afsluitdop, boren daar een gaatje in en hoppa, aan de gang. Ik heb daar nooit iets van geplaatst want de resultaten waren niet om aan te zien. Het gat blijft rafelranden vertonen, het vignet is keihard, en door het gat komt stof wat je sensor enorm bevuilt. Dus toen ik dit lensje voorbij zag komen voor een klein prijsje (immers: geen glas, eigenlijk gewoon een vatting met plastic en een gaatje erin) heb ik die voor mijn verjaardag gevraagd, samen met een UV-filter die als afdekking dient van het gat.
Ik ben daar nu een paar weken mee aan het experimenteren, en ik ben helemaal verkocht - ontzettend leuk speelgoed. Geschroefd op mijn X-T20 is het een supercompact cameraatje, waarbij desondanks wel een statief nodig is wegens de langere sluitertijden - omgerekend is het diafragma geloof ik F140 of zo
De scherpte viel me in eerste instantie nogal tegen, maar ik ben er inmiddels aan gewend en ik zie er nu ook wel de charme van. Bewerken is wel nodig want a) ik heb mijn sensor nog niet schoon laten maken, en b) contrast etc moet wel worden aangepast (en ok, ik probeer er een leuk nostalgisch randje bij

). Ik ga desondanks uit van mijn Fuji jpegs en niet van de raw, om de authentieke filmsimulatie van Fuji te behouden en mezelf te forceren dicht bij de oorspronkelijke opname te blijven.
Hierbij een paar van de eerste paar opnames die ik heb gemaakt, latere series zijn iets gerichter maar die komen nog wel. Ben zowiezo benieuwd of hier nog meer liefhebbers van zijn.
F1

F2

F3

F4

Exif (allen op ISO1250 en 0EV, met cf1,5 (Fuji X-T20, 11mm Thingyfy Pinhole Pro S)):
F1= 15s, F2= 15s, F3= 0,4s en F4= 1/4s
Op plusje drukken is meestal een verbetering ...
.