Het is 27 apr 2024 10:30



Auteur Glas
 Glas
BerichtGeplaatst: 30 jan 2022 21:46 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 597
Woonplaats: Haarlem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Binnen de fotogroep waar ik lid van ben worden er soms foto-opdrachten uitgezet. Deze keer luidde die als volgt:

"Ditmaal een foto-opdracht met een tijdsbeperking. We vragen je om binnen zeven dagen 1 of 2 foto’s in te zenden met het thema EEN GLAS. Een drinkglas zoals een waterglas of wijnglas, dus geen vensterglas, brillenglas of fles. Iedereen heeft het in huis en het is ook geen opdracht waarvoor je door weer en wind hoeft te reizen.

Maar binnen de beperking van dit thema is veel mogelijk. Reflectie, glinstering, licht. Bijzondere enscenering of deelvergroting. Esthetisch of opvallend lelijk. Al of niet in combinatie met een persoon of dier. Het glas hoeft geen hoofdrol te spelen in de foto, maar het glas moet dan wel herkenbaar zijn."


Mijn inbreng voor deze opdracht is deze:

Fotografie



Foto n.a.v. commentaren (let even niet op de kleur, gaat om de crop en plaatsing van het glas):
Fotografie


Laatst bijgewerkt door jurjengroendijk op 31 jan 2022 20:11, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Glas
BerichtGeplaatst: 30 jan 2022 23:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2130
Woonplaats: Groningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Duidelijk een foto van jou. Ik vind ‘m schitterend en zou minstens een 8 stemmen als ik in die club kon stemmen :) Mooiste zou zijn hele, of in ieder geval iets meer van het voetje te zien, maar dat zal niet meevallen. Ik vind ‘m op de kop, dus in de natuurlijke stand, het sterkst.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Glas
BerichtGeplaatst: 31 jan 2022 00:14 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 42122
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Inderdaad een foto van jou Jurjen.

Heb soms moeite met dit soort foto's maar de kleur spreekt me aan eveneens als jou creativiteit. :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Glas
BerichtGeplaatst: 31 jan 2022 10:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 597
Woonplaats: Haarlem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bedankt Boelo en Smurf.

@Boelo:
De originele foto is met voetje. Maar ik heb dit beeld 1.001x geroteerd, gecropt etc. Uitiendelijk kwam deze er voor mij het beste uit. Maarrrrr, als ik dat proces nu opnieuw zou doorlopen dan kan het heel goed zijn dat ik eindig met een beeld waarbij het glas rechtop staat met het voetje in beeld.

Tot nog toe ben ik tevreden met deze crop en rotatie en dus begin ik er maar even niet aan om bovengenoemd proces opnieuw te doorlopen :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Glas
BerichtGeplaatst: 31 jan 2022 12:37 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49117
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mooi beeld geworden Jurjen.
Heb je voor deze crop gekozen omdat voet en schaduw zo mooi samen komen?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Glas
BerichtGeplaatst: 31 jan 2022 12:49 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 597
Woonplaats: Haarlem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans, ja, dat klopt.
Tijdens het zoeken naar de 'juiste' crop kwam ik er vrijn snel achter dat wanneer ik het glas in zijn geheel in beeld zou laten dat het beeld dan wat te saai zou worden. Dus al snel moest het pootje er af, en daarbij heb ik toen wel gelet op hoe de schaduw en poot samenkomen aan de rand van de foto.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Glas
BerichtGeplaatst: 31 jan 2022 12:52 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 10429
Woonplaats: Wijdenes
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Een mooie invulling van de opdracht. De niet logische plaatsing (het glas ondersteboven) voor mij een extra bonuspunt. De gradiënt had van mij iets subtieler gemogen en/of wat vloeiender toegepast. gr. Harry


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Glas
BerichtGeplaatst: 31 jan 2022 13:44 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 680
Woonplaats: weert
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
ik volg harry hier in vind links de overgang/donkere kant niet zo mooi uit komen verder heel ergig kunstig!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Glas
BerichtGeplaatst: 31 jan 2022 13:53 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24520
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik volg Harry en Martijn. De basisfoto lijkt me voldoende, met de prachtige reflectie. Komt met de extra ingrepen nu wat gekunsteld op me over.

P.S. Leuk dat jullie dit soort opdrachten doen, had ik ook bij mijn vorige fotoclub. Veel van geleerd. Deze opdracht (iets andere vorm) is trouwens ook wel eens langsgekomen, en ook hier op PD. De hoofdboodschap die ik me kan herinneren is dat het verrotte moeilijk is om de reflecties in het glas zelf te beheersen, ook op jouw foto het enige verbeterpuntje.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Glas
BerichtGeplaatst: 31 jan 2022 20:10 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 597
Woonplaats: Haarlem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
dank voor de commentaren
@nikkwaus
@harry
Die gradient was helaas onvermijdelijk. Ik heb deze foto in 1 minuut gemaakt. Het glas ligt hier op ons aanrechtblad en wordt aangeschenen door een laag staande zon die door de ruit schijnt. Die schaduw wordt gevormd door een stuk kozijn van een boven-raampje. Ik kon het glas helaas niet zo verplaatsen dat dit buiten beeld zou vallen. Daarbij was het ook nog eens zo dat het erg bewolkt was en dat de zon maar heel soms door de wolken heen prikte. Dus heb ik besloten om het maar deel uit te laten maken van het beeld :)

@peter
Welk gedeelte vind je gekunsteld? De schaduw partij rechts? (zie tekst hierboven)
Of het buiten beeld plaatsen van het glas? Daar heb ik bewust voor gekozen omdat dit voor mij de foto aantrekkelijker maakt om naar te kijken. Ik heb ook nog even de foto geplaatst zonder crop. Zie hier boven. De kleurtoon is hier ook nog niet zoals op het eindresultaat.

Die reflecties op het glas zijn inderdaad lastig te vermijden, aan de andere kant heeft het ook wel iets natuurlijks. Het staat er op zoals is, als het ware.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Glas
BerichtGeplaatst: 31 jan 2022 20:50 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24520
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Jurjen, vooral het omdraaien van de foto vind ik niet zo logisch en dus gekunsteld, maar ook het weglaten van het voetje en de zware gradient. Ik snap nu dat de tweede en derde reden vooral technisch van aard waren, maar dat weet de kijker niet he :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Glas
BerichtGeplaatst: 31 jan 2022 22:21 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 597
Woonplaats: Haarlem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dat is eigenlijk wel waar wat je zegt, dat de kijker dat niet weet. Het is eigenlijk een open deur maar wel belangrijk om je dat te realiseren bij het maken van een beeld :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten



cron

Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed