Het is 29 maart 2024 02:56

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3


Auteur Smartphone fotografie
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 08 nov 2022 20:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 408
Woonplaats: weert
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
dit is een lastige discussie.
Ik zelf ben tegen mobiel fotografie en al helemaal als het gemengt word tussen de dslr fotografie.
Maar tegen woordig de nieuwste aple mobiel maakt betere foto's als een dslr uit 2000.
Waar ga je de lat leggen aparte groep zou kunnen, maar het zou niet zo heel veel uitmaken mobiel kost al gauw 1000+ euro en een dslr camara goede met lens kan je al vinden onder de 500 euro.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 08 nov 2022 21:12 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1004
Woonplaats: Rijnmond
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
.

Het kan mij totaal niet boeien met wat voor camera een foto is gemaakt.
Net zomin op welke wijze een foto is ontwikkeld en/of afgewerkt.
Ik kijk naar het resultaat en wat dat in mij te weeg brengt.
Ook bij schilderijen vraag ik mij niet af welke, kwasten, welk linnen en welke verf de schilder heeft gebruikt.
Of het in de studio is gemaakt of op locatie, al dan niet met gebruik van welke ezel ook.
Vrijwel alle nieuwe richtingen in de kunst zijn bij aanvang door velen verfoeid.
Dat geldt ook voor de fotografie.
Al decennia wordt de fotografie geplaagd door streven naar perfectie.
Schilderkunst, beeldende kunst en de kunst van het woord lieten ruimte voor een zekere artistieke vrijheid.
Daarbij kwam dat het trage kunstvormen waren, ze hadden tijd nodig.
Bij fotografie was de benodigde tijd een fractie van een seconde, zeker in het digitale tijdperk.
Op fotoforums werd vaak eindeloos gediscussieerd over de juiste sluitertijd, diafragma en filmsnelheid, over de juiste (natuurlijke) kleuren, over scherpte, etc
Het moest het perfecte, meest natuurlijke en voor iedereen herkenbare plaatje worden.
Afwijken van de “norm” werd bekritiseerd.
Ook hier op het forum scoren herkenbare beelden van bloemen, vogels op een tak, een weids polderlandschap of bospad liefst met zonneharpen altijd hoog.
Eventuele kritiek richt zich vrijwel altijd op technische aspecten als ruis, (on)scherpte, kleur teveel verzadigd of te flets.
Over het beeld als zodanig wordt veelal volstaan met mooi, prachtig, niet helemaal mijn smaak of een duimpje.
Op zich niks mis mee, ook ik ga daarin vaak mee.
Maar dan moet er ook ruimte en waardering zijn voor minder “perfecte” vormen van fotografie.
Eigenzinnige onderwerpen, minder herkenbare beelden, apart kleurgebruik, afwijkende vormen, etc.
De werken van Roger Guetta en Bob Weil zijn daar mooie voorbeelden van.
Dat is een kwestie van wennen, maar bedenk dat ook de moderne schilders en beeldhouwers daarmee hebben moeten dealen.
Je moest er toch iets in kunnen zien en het kunnen begrijpen.
Nee, de kunstenaar heeft zijn emotie geuit in het beeld dat hij heeft gecreëerd.
Kunst evolueert en – om ook muziek niet onbenoemd te laten – zouden we zonder dat nog naar gregoriaanse zang luisteren.
.

.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 09 nov 2022 08:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1492
Woonplaats: Midden des lands
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik had het niet beter kunnen zeggen dat Gerard hier doet. Sommige van mijn smartphonefoto's doen me meer dan de beste DSLR-foto.

En o ja, ik luister gewoon af en toe nog naar gregoriaanse muziek ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 09 nov 2022 09:05 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3604
Woonplaats: .be
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
sgrs schreef:
dit is een lastige discussie.
Ik zelf ben tegen mobiel fotografie en al helemaal als het gemengt word tussen de dslr fotografie.
Maar tegen woordig de nieuwste aple mobiel maakt betere foto's als een dslr uit 2000.
Waar ga je de lat leggen aparte groep zou kunnen, maar het zou niet zo heel veel uitmaken mobiel kost al gauw 1000+ euro en een dslr camara goede met lens kan je al vinden onder de 500 euro.

:wacko
Het is de persoon achter de camera die telt. Die bepaalt uiteindelijk wat er in beeld komt.
Met de duurste DLSR ter wereld maakt een blinde plots geen mooiere of betere foto.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 09 nov 2022 13:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 408
Woonplaats: weert
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
filipo daar heb je gelijk in maar de kwaliteit is wel aan zienelijk beter met een dslr als er iets komt dan in aparte groep.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 09 nov 2022 16:24 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1492
Woonplaats: Midden des lands
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
sgrs schreef:
... als er iets komt dan in aparte groep.

"Hoezo, "als er iets komt"? Het is er al lang ;) Zolang ik hier kom, zie ik af en toe telefoon-foto's langskomen, ik diverse categorieën. Helemaal prima toch?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 09 nov 2022 20:54 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3604
Woonplaats: .be
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@sgrs : als je exact dezelfde foto maakt met een technisch betere camera zal je idd een verschil in kwaliteit zien. Akkoord.
Maar om te kunnen genieten van een foto maakt het toch geen verschil hoe en met welk materiaal die tot stand gekomen is ?
Op exposities bvb zie je toch ook nooit het cameramodel bij elke foto vermeld staan ?

Dus waarom zouden ze apart moeten?
We gaan toch geen forumfoto's klasseren/beoordelen op basis van het type of de prijs van het materiaal waarmee ze gemaakt zijn??


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 10 nov 2022 10:32 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Soms zien we wel een model vermeld staan, en soms is dat ook wel handig om rekening mee te houden in de beoordeling. Maar dan gaat het vooral over of het ijsvogeltje nog scherper kon, en dan is het wel eens fair om rekening te houden met een budgetlens o.i.d.

Ik vind het lastig dat dit gesprek over 2 lijnen loopt. De ene gaat over spulletjes (phones of iets anders) en beeldkwaliteit ofzo.

De andere gaat over dit: "Eigenzinnige onderwerpen, minder herkenbare beelden, apart kleurgebruik, afwijkende vormen, etc. waarin de kunstenaar heeft zijn emotie geuit in het beeld dat hij heeft gecreëerd."

Ik vind dat persoonlijk vaak heel lastig te beoordelen. Als ik ergens geen klik mee heb dan.... heb ik er niet veel over te melden. Als ik er wel een klik mee heb dan weet ik vaak niet zo goed waarom. Ik kom dan terecht in analyses die net zo gemakkelijk over mij kunnen gaan als over de foto, en daarmee is het veel lastiger analyseren dan de gebruikelijke dingetjes van contrast, compositie, enzovoorts.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 10 nov 2022 11:04 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 41892
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
DE2_186 schreef:
Als ik ergens geen klik mee heb dan.... heb ik er niet veel over te melden.


Ik denk zelf dat je altijd iets kunt zeggen over een foto ook als je er geen klik mee hebt. Dan kan je nog steeds beoordelen of de foto kwalitatief goed is.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 10 nov 2022 12:48 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dat is altijd mooi, als mensen vertrouwen in je kunde hebben, maar ik probeerde aan te geven dat ik dat zelf als lastig ervaar.

Ik vind het bij deze foto bijvoorbeeld buitengewoon ingewikkeld om te bepalen wat dat dan is, kwaliteit.
viewtopic.php?f=9&t=118286


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 10 nov 2022 12:57 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 41892
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ja wat is lastig.

De foto in de link kan je alles van vinden.
Mooi of niet mooi.
Technisch hoogstandje of niet.
Mooie kleur of niet.
Je kan vragen waar je naar zit te kijken of zelf een poging wagen en dat in je reactie zetten.

Volgens mij kan je dit bij alle foto's toepassen. Oke bij de ene zal je makkelijker uit kunnen legggen waarom je iets vindt dan bij de andere maar je kunt altijd reageren als je wilt.

Ik kan soms niets hebben met een foto maar bijv wel de kleur heel mooi vind of genieten van de extreme kwaliteit die de foto uitstraalt,

Misschien is het wel gemakzucht, te druk met andere zaken, gewend op fb te reageren met mooie foto dat het op het forum steeds minder wordt en er steeds korter of niet meer gereageerd wordt. En ja, ik maak me daar soms ook schuldig aan.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 10 nov 2022 13:10 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Nou ja, ik vind er niks aan. Ik zeg dat nu even hier niet om die foto te beoordelen, maar voor het voorbeeld van mijn moeite met feedback geven. Als ik ergens echt geen klik mee heb en ik vind er niks aan, dan geef ik geen commentaar (dat moet je niet omdraaien overigens ;-) )

Nog even uitwerken: De witten komen (richting) uitgebeten over, maar ja, dat kan net zo goed de bedoeling zijn, wie zal het zeggen. Bij meer down to earth foto's kan je er meestal vanuit gaan dat het niet de bedoeling is, en een overduidelijke high key is vaak ook wel als zodanig te herkennen, maar bij dit soort foto's weet ik dat dan nooit.

Het is een categorie foto's waarbij ik dan zoekend ben wat dat dan is, kwaliteit. Dat is ergens wel mooi natuurlijk, ook wel mooier dan geëikte meetlatjes enzo, en op een bepaalde manier ook wel dichter bij het leven zelf dan dat geëikte-meetlatjes-gedoe. Maar wel moeilijker om de maker van de foto - om het maar even zwaar aan te zetten - recht te doen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 10 nov 2022 15:31 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1492
Woonplaats: Midden des lands
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Misschien denk je gewoon te moeilijk. Er is geen kwaliteitseis waar een reactie aan moet voldoen. Ik geef in mijn reacties, positief en negatief, gewoon weer wat mijn gedachten zijn als ik naar die foto kijk. Wat zie ik, wat valt me op, wat mis ik, wat trekt me aan, enz. Niet te moeilijk doen, gewoon woorden geven aan wat in je opkomt.

Wat is er mis mee om bij de door jou gelinkte foto te schrijven "hm, bijzonder beeld. Het beeld doet me niet echt wat. Heb je ook geprobeerd de hooglichten nog wat te dimmen?". Moeilijker is het niet ;-)

Ik ken jou als iemand die zowel bij de foto's als bij de apparatuur heel erg tot op de allerkleinste details gefocused is, op scherpte, op kwaliteit, noem maar op. Maar vergeet niet dat in die zoektocht naar het ultiem haalbare je makkelijk iets heel belangrijks kunt verliezen of vergeten, namelijk het gewone simpele genieten van wat er wél is, het gewoon luisteren naar je gevoel.

Zoals Voltaire ooit al schreef: "de grootste vijand van het goede is het beste".


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 10 nov 2022 18:49 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24354
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
MarcoEOS schreef:
Wat is er mis mee om bij de door jou gelinkte foto te schrijven "hm, bijzonder beeld. Het beeld doet me niet echt wat. Heb je ook geprobeerd de hooglichten nog wat te dimmen?". Moeilijker is het niet ;-)
Zou ik inderdaad een prima reactie vinden. Zelf heb ik nog steeds veel baat bij het reageren van mensen, of ze het nu mooi vinden of niet, omdat het toch iets zegt over hoe een beeld landt bij de kijker. En "de" kijker bestaat natuurlijk niet dus juist een veelvoud aan reacties maakt het dan makkelijker om een idee te krijgen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten



cron

Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed