Het is 23 apr 2024 16:19

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Auteur Smartphone fotografie
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 05 nov 2022 15:32 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24507
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Een nieuwe richting in de fotografie is zich al een tijdlang aan het ontwikkelen, de smartphone fotografie. In eerste instantie bekend geworden als iPhone fotografie maar inmiddels (veel) breder getrokken. De kenmerken zijn grofweg dat de foto met de smartphone is gemaakt, en vervolgens op diezelfde smartphone of op een tablet is bewerkt - het idee is namelijk dat je dit altijd overal kunt doen, ook als je een kop koffie zit te drinken in het cafe. Als je het op de computer bewerkt zal het resultaat hetzelfde (kunnen) zijn maar moet je dus daar thuis speciaal voor gaan zitten (een laptop wordt als te zware bagage gezien, evenals eigenlijk al de camera). Met name die bewerkingen maken het tot zo'n interessante richting; er zijn inmiddels talloze apps die allerlei dingen doen die je nog het beste kunt vergelijken met losse functies uit Photoshop. Er zijn gratis apps, maar de meesten kosten enkele euro's en het is verbluffend wat een fantasievolle en sfeerrijke beelden de beste artiesten in dit genre daarmee kunnen maken.

Ik vraag me af of er hier op het forum mensen zijn die hier mee bezig zijn, of zich er voor interesseren?

Hieronder een simpel voorbeeld, ik heb hier niets anders gebruikt dan de gewone meegeleverde fotofilters van Samsung. Dit kan zich dan ook in de verre verte niet meten met wat de beeldenmakers doen met hun verzameling apps (ze gebruiken er zo al een stuk of 5 of 10 per foto). Zelf heb ik er ook geen enkele moeite mee om deze kant op te gaan mbv camera en PC, maar dat is weer wat anders :)


Fotografie


.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 05 nov 2022 19:10 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 16940
Woonplaats: Wageningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De enige keren dat ik de smart phone gebruik, is om mijn kleinkinderen te fotograferen. Je hebt niet altijd je goede camera bij je. Dus makkelijker. Verder blijf ik ouderwets :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 05 nov 2022 19:29 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40704
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Camera van telefoon gebruik ik ook alleen in noodgevallen, als het echt niet anders kan. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 05 nov 2022 19:38 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1833
Woonplaats: Ijmond
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ik probeer het te leren.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 05 nov 2022 19:55 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 4245
Woonplaats: Spijkenisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Niet mijn ding eerlijk gezegd.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 05 nov 2022 22:05 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 716
Woonplaats: Friesland
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Sinds ik dit jaar ben overgegaan op de iPhone 14 Pro die ook in RAW kan schieten, merk ik dat ik 'm toch wel iets vaker pak dan voorheen om plaatjes te schieten. Zeker op momenten/plekken waar een grote camera niet handig is. Maar mijn voorkeur zal toch altijd naar mijn trouwe Canon uitgaan. Ondanks dat is de kwaliteit van smartphone camera's de laatste jaren gigantisch verbeterd, dus wie weet. Voor nu leuk voor erbij, in ieder geval.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 06 nov 2022 00:09 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik maak steeds vaker mijn vakantiefoto’s met mijn iPhone. Voordeel: een alles in 1 apparaat die lekker licht en klein is, die ook nog eens respectabele foto’s maakt.
De foto van Peter die ter illustratie is bijgevoegd, zegt genoeg: met een gsm kun je mooie beelden maken, zeker als je er ook nog een snelle bewerking of filtertje overheen gooit.
Voor de Pixel Peepers onder ons: een gsm is niks voor je. :DD


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 06 nov 2022 00:13 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 42103
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Zeker de nieuwe camera's kunnen goede foto's maken en dan een filtertje eroverheen en hup weer een mooi kiekje.
De foto's die ik met mijn mobiel schiet zal ik zelden als foto plaatsen, wel op social media eens wat zetten.

Ik houd het bij mijn Nikon.
Een telefoon is om te bellen toch.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 06 nov 2022 00:22 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40704
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Henry, de eerste 2 argumenten kloppen wel(licht en klein), maar die laatste ben ik het niet mee eens. ;)

Als het licht en alles mee zit dan ziet een foto genomen met m'n telefoon er op m'n telefoon best wel goed uit uit, maar als ik 'm dan op m'n pc bekijk wordt het al een stuk minder, zeker als ik 'm dan ook nog eens op 100% bekijk....heb ik het nog niet over slechte lichtomstandigheden of kleinere onderwerpen(bijv. vogels) op grotere afstand gehad.
En ook valt er bijna niet met de scherptediepte te spelen, dus het onderwerp een beetje 'los' laten komen en zo.....kan wel, maar dan achteraf met bewerken en dat ziet er vaak wat minder uit.

Voor zo af en toe een kiekje is het prima, maar ik denk bijv. ook niet dat het echt geschikt is om mooie sportfoto's mee te maken.

Het ligt er dus ook maar net aan wat je ermee wilt fotograferen, maar dat is hoe ik erover denk, ik hou het voorlopig nog bij m'n systeemcamera en die zal over een poosje gewoon weer een opvolger krijgen als het goed is. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 06 nov 2022 08:23 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ron, je hebt gelijk, maar als ik naar mijn beide kinderen kijk, dan zie ik dat ze naast een gsm een Nikon camera hebben. En dat zal onze Smurf beamen, dat van die Nikon ernaast is natuurlijk goed! :DD
Ze maken echter het overgrote deel van hun foto’s met hun gsm. De Nikon halen ze eigenlijk alleen uit de kast als ze op vakantie gaan.
De mensen die nu op PD zitten komen uit een tijdperk dat je een fotocamera nodig had als je een foto wilde maken. Tegenwoordig is het niet nodig om een fotocamera te hebben om foto’s te kunnen maken.
Niet iedereen zal een perfecte fotokwaliteit nastreven, velen zijn kennelijk tevreden met een mooie/leuke herinnering. Wat ik hiermee wil zeggen is dat als we niet mee gaan met de verandering in de maatschappij, dit forum wel eens heel langzaam uit kan doven.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 06 nov 2022 08:54 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 4581
Woonplaats: Lisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Henry even over je laatste opmerking 'dat als we niet mee gaan met de verandering in de maatschappij, dit forum wel eens heel langzaam uit kan doven'.
Ron geeft aan dat de kwaliteit van de smartfone eigenlijk nog lang niet voldoende is om te wedijveren met de huidige grotere camera's. De telefoons zijn wel heel erg aan het inlopen op de achterstand die ze hadden. Weten jullie nog van de tijd van het onwikkelen? De tijd dat de digitale camera's ontstonden. Iedereen riep veel te duur, een camera kostte toen tien duizend gulden en hele slechte kwaliteit. Weet je nog van de zwart-wit tijd. Veel mensen zeiden kleur dat is toch geen fotografie. Nu fotografeert (bijna) iedereen in kleur en (vrijwel) niemand meer met rolletjes film. De jeugd haalt de spiegelreflex (ook al een verouderd woord aan het worden, het gaat nu om systeemcamera's) niet meer uit de kast. In het forum is er weinig aanwas van nieuwe leden dus zal er iets moeten veranderen. Daar ben ik het mee eens. Zo niet dan zal er gebeuren wat er is gebeurd met de analoge film en gedeeltelijk ook met de zwart wit fotografie. De kwaliteit van de smartfone gaat ook steeds verder vooruit. Ik denk dat binnen enkele jaren ook vogelfotografie met een smartfone kan en dat ruis wordt uitgebannen in de mobieltjes. Het gemis aan scherptediepte daar vinden ze iets op of het is niet meer belangrijk.

Als we dit forum belangrijk genoeg vinden moeten we dus iets doen.....
Hier wat open deuren:
De overgebleven leden dragen de website nog.

Dus:
Activiteiten ontplooien (Uitje)
Organiseren van competitie (Challenges)

Hier wat open deuren:
Site vernieuwen, Marketing activeren, op FB/Instagram aanwezig zijn, zorgen voor meer active leden.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 06 nov 2022 09:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 716
Woonplaats: Friesland
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
@janjan, dat gemis aan scherptediepte zijn ze al mee bezig. Zie hier een foto (https://i.imgur.com/xeNIEmq.jpg) die ik in de 'portret stand' op mijn telefoon heb genomen. Het resultaat is nog lang niet daar wat een deugdelijke camera doet, maar ze zijn er zeker mee bezig... En zelfs zonder portret stand kunnen mobieltjes ondertussen wel wat met scherptediepte, deze foto bijvoorbeeld (https://i.imgur.com/U0sRjhC.jpg). Zijn geen fotografisch hoogstandjes, maar laat wel zien dat de huidige mobieltjes zeker al meer kunnen dan een paar jaar geleden.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 06 nov 2022 09:54 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 4581
Woonplaats: Lisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Yuukon. Duidelijk een vooruitgang in de scherptediepte. Leuk dat je er voorbeelden van hebt!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 06 nov 2022 09:59 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 716
Woonplaats: Friesland
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
@Jan, absoluut. De portret stand die is overduidelijk nog niet je-van-het, maar zo langzaam maar zeker wordt de moderne mobiel meer en meer een echte goede camera.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 06 nov 2022 10:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1619
Woonplaats: Veldhoven
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Mijn vorigbe Samsung 8 maakt foto's die op de eerste blik niet van de spiegelreflex zijn te ondertscheiden, maar als je gat brerken komen de tekortkomingen wel tevoorschijn. Mijn huidige One+ is alweer een stuk beter, en zo gaatg het maar door.... En zo makkelijk....


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 06 nov 2022 11:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Janjan33: je hebt gelijk, maar uiteindelijk is onze conclusie dezelfde. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 06 nov 2022 11:48 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24507
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Leuk dat er zo levendig wordt gereageerd op dit onderwerp. Aangezien het voornamelijk lijkt te gaan over de technische capaciteiten van de moderne smartphone camera's en er niemand bijvalt over de creatieve mogelijkheden vermoed ik zomaar dat er geen behoefte is aan een apart forum onderdeel voor smartphone fotografie :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 06 nov 2022 11:50 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40704
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Henry schreef:

Niet iedereen zal een perfecte fotokwaliteit nastreven, velen zijn kennelijk tevreden met een mooie/leuke herinnering.

Dat klopt helemaal Henry, maar dat is nu juist wat ik wel probeer en daarom fotografeer ik ook bijna niet met m'n phone, die leuke herinnering is wat ik heel soms ermee doe, of even snel een foto voor Whatsapp, daar is ie prima geschikt voor en houdt het voor mij ook mee op.
Maar er zijn zat mensen die alles wat los en vast zit ermee fotograferen en daar zal vast weleens een mooie foto tussen zitten, maar het is meest niet geschikt om 120 x 80m aan de muur te hangen, dus mocht je een hele mooie hebben gemaakt dan loop je daarna misschien toch weer tegen de beperkingen aan.

Een klein voorbeeld......mijn schoonzus is pas overleden en m'n zwager vroeg of ik een foto van haar een beetje op wilde knappen, wat dingetjes weg soppen en wat lichter maken.
Was een foto gemaakt met z'n smartphone en ik heb de foto zo gemaakt dat het nog precies op de voorkant van de rouwkaart kon zonder dat het er echt van hele slechte kwaliteit uitzag.
De foto op de rouwkaart is ongeveer 10 x 15cm en dan nog vind ik zelf de kwaliteit er slecht uitzien, maar de meeste mensen zien dat toch niet, want die letten daar niet op.
Nu vroeg m'n zwager laatst ook of ik de foto zo kon bewerken zodat ie er een ongeveer 40 x 60cm vergroting van kon maken om aan de muur te hangen.
Ik en ook de fotograaf waar ie heen is geweest hebben 'm dat afgeraden, want dan ga je echt de tekortkomingen zien, zoals blokjes, ruis en geen detail.
Nu gaat ie heel misschien die foto laten schilderen en dan kunnen ze 'm natuurlijk wel een stuk groter schilderen zonder kwaliteitsverlies, maar echt goedkoop is zoiets natuurlijk niet.
Als het een goede schilder is dan kunnen ze er natuurlijk een prachtig, levensecht schilderij van maken, misschien zelfs nog wel mooier dan een foto.

Maar voor de rest ben ik het wel met jullie eens dat de kwaliteit van de mobieltjes-foto's een heel stuk verbeterd is de laatste jaren, maar ook de fabrikanten van de systeemcamera's en zo zitten niet stil en ook die kwaliteit wordt steeds beter.
Voorlopig zal een telefoon een systeemcamera niet inhalen wat kwaliteit, snelheid, enz. betreft en tot die tijd hou ik het dan ook gewoon bij een systeemcamera.

Ik heb wel een tijdje een compactcamera naast m'n vorige SLT(wel een spiegel, maar één die niet opklapt, maar het licht doorlaat) gehad en die gaf voor zo'n heel kleine cameraatje best verrassend goeie kwaliteit beelden, zelfs met concertfotografie zag het er goed uit als ik niet boven de ISO-1600 à ISO-2000 kwam.
Toen ik m'n huidige camera kocht heb ik 'm verkocht, omdat ik wist dat ik 'm vanaf toen niet zo heel vaak meer zou gebruiken, hoewel het toch af en toe handig zou zijn om ernaast te hebben als bijv. de 200-600mm op m'n camera zit en ik wil bijv. een landschap fotograferen....ik ga dan niet voor die paar foto's even m'n lens wisselen en daarmee snij ik ook gelijk het grootste 'probleem' van de systeem- en spiegelreflex-camera's aan......het wisselen van de lenzen, tenminste dat is wat ik als een wat minder handig iets ervaar, het gewicht en de grootte en zo vind ik niet eens zo'n 'probleem'. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 06 nov 2022 12:22 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24507
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Point made :DD


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 06 nov 2022 13:53 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8795
Woonplaats: Apeldoorn
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hoewel ik zelf niet vaak "serieus" met de iPhone fotografeer zie ik veel prachtige resultaten uit een smartphone voorbij komen. Soms overweeg ik wel eens om ook alleen maar met een hele goede smartphone te gaan fotograferen en te bewerken met allerlei APPS.
De smartphone wordt ook door professionele fotografen ingezet; soms fotograferen ze alleen maar met een smartphone. De komst van AI helpt de smartphone fotograaf.

Er zijn veel lezingen, boeken en trainingen m.b.t. Smartphone fotografie. Misschien is het handiger om me eerst meer te verdiepen in deze manier van fotograferen alvorens een oordeel te vellen.
Het heeft in ieder geval mijn belangstelling!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed