Het is 24 apr 2024 19:18

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Auteur Smartphone fotografie
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 06 nov 2022 16:23 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 49106
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Peter ken je deze?

https://petapixel.com/2022/04/28/photographer-shoots-an-entire-wedding-using-only-a-smartphone/


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 06 nov 2022 17:12 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1015
Woonplaats: Rijnmond
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
.

petervaneekelen schreef:
Leuk dat er zo levendig wordt gereageerd op dit onderwerp. Aangezien het voornamelijk lijkt te gaan over de technische capaciteiten van de moderne smartphone camera's en er niemand bijvalt over de creatieve mogelijkheden vermoed ik zomaar dat er geen behoefte is aan een apart forum onderdeel voor smartphone fotografie :)

Waarom een aparte categorie. Die hebben we toch ook niet voor compact camera’s, systeemcamera’s, technische camera’s, drone camera’s, action camera’s, etc.
Mij maakt het absoluut niet uit met welke camera met welk objectief een foto is gemaakt.
Ik beoordeel uitsluitend het resultaat op compositie en kwaliteit.
Wel zie ik een trend ontstaan, terug naar klein en korte tijd van aandacht.
Het begin van de consumentenfotografie was klein, want duur, maar kreeg wel aandacht, foto’s belanden in een album.
De opkomst van de amateurfotografen ging gepaard met streven naar hoge kwaliteit.
Bij de fotoclub kon je niet aankomen met minder dan 60 x 40, de foto moest aan de muur kunnen.
Met de digitale camera nam de kwantiteit de overhand.
Had je voorheen een rolletje van 36 dat ook nog eens ontwikkeld en afgedrukt moest worden.
Nu kon je honderden foto’s op een kaartje schieten en meteen bekijken op een computerscherm.
Met fotobewerkingssoftware kon je bij daglicht je foto’s verbeteren.
In het begin had je daar best nog vaardigheden voor over.
Nu is die software al zo goed dat er met AI al automatisch een bijna perfecte bewerking kan worden gedaan.
Het zal niet lang meer duren voordat zoiets al in de camera wordt gedaan.
Omdat het allemaal zo goed en snel kan, word je overspoeld met foto’s op fotoforums en sociale media.
De bloemetjes en vogeltjes op een takje zijn niet van de lucht, maar veel of lang aandacht krijgen ze niet.
Met de verbeterde camera’s in je smartphone heb je altijd een camera bij de hand.
Een uitsnede maken en hier en daar wat verbeteren met apps in de phone is zo gebeurd en dan kan die foto snel worden gedeeld.
Nog even kijken naar de reactie’s: mooi, fraai, prachtig, duimpje en dan op naar de volgende.
Op sociale media kun je dat verwachten, maar op een fotoforum hoop je toch op meer.
Veel fotoforums zijn er al aan ten onder gegaan.
Mijn stelling: het fotoforum heeft zijn beste tijd gehad.
Toch blijf ik hopen dat kwaliteit weer gaat prevaleren boven kwantiteit.
.

Wat mij op het forum wel opvalt, is dat er zich met regelmaat nieuwe leden aanmelden waar je verder niets meer van verneemt.
Vaak genoeg heb ik hier actieve leden van andere (uitgedoofde) forums zien komen, maar ook die laten het hier afweten.
Wat zou ze tegenhouden?
Frans schreef:

Ben niet echt onder de indruk.
Hiervan wel
https://www.instagram.com/dominika.koszowska_official/
.

.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 06 nov 2022 19:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
petervaneekelen schreef:
Leuk dat er zo levendig wordt gereageerd op dit onderwerp. Aangezien het voornamelijk lijkt te gaan over de technische capaciteiten van de moderne smartphone camera's en er niemand bijvalt over de creatieve mogelijkheden vermoed ik zomaar dat er geen behoefte is aan een apart forum onderdeel voor smartphone fotografie :)

Ik kan je op het eind niet volgen. Persoonlijk denk ik dat dit wel eens er voor kan zorgen dat het forum flink kan groeien.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 06 nov 2022 19:23 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans schreef:

Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd wat Ron nu denkt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 06 nov 2022 19:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Peter: in ben het eens met je conclusie.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 06 nov 2022 20:47 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3611
Woonplaats: .be
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het materiaal waarmee je een foto maakt of bewerkt, maakt toch niks uit? Dus waarom een aparte rubriek?

Waarom sommige fotoforums het steeds lastiger hebben?
Omdat de smartphonegeneratie gewoon is om met 1 klik iets aan de wereld (bvb instagram) te delen én te liken (zonder noodzakelijk een commentaar te moeten geven). Om op een forum iets te delen heb je al een webhosting nodig... en je kan enkel reageren met een geschreven commentaar. Alles moet tegenwoordig snel (en oppervlakkig) gaan.

Wat de kwaliteit van de smartphonefoto's betreft, hangt nog heel veel af van het model waarmee je werkt.
Veralgemeende conclusies trekken is te kort door de bocht.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 06 nov 2022 23:42 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40711
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Henry schreef:
Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd wat Ron nu denkt.

Nog steeds hetzelfde Henry, dit zijn allemaal foto's van 800 pixels aan de langste zijde, die kun je toch niet op een normale manier op technische kwaliteit beoordelen?! :dk


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 07 nov 2022 11:30 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24512
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans schreef:


GladiusMaximus schreef:
Ben niet echt onder de indruk.
Hiervan wel
https://www.instagram.com/dominika.koszowska_official/
.

Deze links laten vooral smartphone gebruik zien zoals je ook de camera gebruikt. Ik denk zelf meer aan dit soort werk:

https://www.instagram.com/p/CkO4-X9PFG8/?igshid=MDJmNzVkMjY=


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 07 nov 2022 11:48 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 49106
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ook mooi Peter.

Alleen is dat niet heel specifiek voor smartphonefotografie denk ik.

En ja een smartphone is niet echt een goed alternatief voor een 600 mm objectief op een APS-C.

Maar bijvoorbeeld wel voor nieuwsfotografie waar het veelal niet
gaat om het techisch perfecte plaatje maar om de inhoud.

Ben het vooral ook erg eens met hen die stellen dat het goed is om je te oriënteren op wat smartphones nu en in de nabije toekomst kunnen voordat je begint te roepen

En tot slot Peter denk ik dat je pleidooi in je openingstopic serieuze kansen biedt om als forum met de tijd mee te gaan.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 07 nov 2022 14:43 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 16941
Woonplaats: Wageningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Helemaal met Frans eens, je haalt nieuwe mensen binnen. Die misschien ook zonder smartphone fotograferen. Twee vliegen in 1 klap :upc


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 07 nov 2022 17:55 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4245
Woonplaats: Spijkenisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Om mijn eerdere zeer korte antwoord wat te nuanceren. Als een aparte smartphone sectie nodig is om meer activiteit en interactie te genereren op ons mooie forum zeg ik volmondig ja. Ik zal geen smartphone gebruiken of gaan gebruiken, maar dat komt omdat ik een dino ( lees fossiel ) ben :tn


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 08 nov 2022 11:17 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1015
Woonplaats: Rijnmond
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
.

petervaneekelen schreef:
Frans schreef:


GladiusMaximus schreef:
Ben niet echt onder de indruk.
Hiervan wel
https://www.instagram.com/dominika.koszowska_official/

Deze links laten vooral smartphone gebruik zien zoals je ook de camera gebruikt. Ik denk zelf meer aan dit soort werk:

https://www.instagram.com/p/CkO4-X9PFG8/?igshid=MDJmNzVkMjY=

Die laatste is één van mijn favoriete fotografen.
Niet alles maakt hij met zijn iPhone.
Zijn bewerkingen zijn te complex voor appjes op een smartphone.
https://www.rogerguetta.com/
.

Overigens wie gaat kunnen beoordelen of een foto en bewerking geheel met een smartphone zijn gedaan?
.

.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 08 nov 2022 12:41 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 49106
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Op je vraag zou mijn antwoord zijn: niemand.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 08 nov 2022 12:45 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24512
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
GladiusMaximus schreef:
Zijn bewerkingen zijn te complex voor appjes op een smartphone.
https://www.rogerguetta.com/
.

Overigens wie gaat kunnen beoordelen of een foto en bewerking geheel met een smartphone zijn gedaan?
Dat laatste is natuurlijk helemaal waar (eens met Frans), dat eerste ook trouwens. Dat schreef ik al bij de foto (de commentaren gaan daar totaal niet op in): het gaat hier vaak om de bewerking, die meestal gedaan wordt op de gsm zelf of op de tablet (zoals bij Roger Guetta of een andere favoriet van mij, Bob Weil) omdat het portable moet zijn. En dat heeft weer meer met manier van leven te maken dan met iets anders. Wat mij betreft gaat het dus om een stijl van beeldmaken en minder om de techniek erachter hoewel die in de praktijk dus zelden met een gewone camera is. Ook het idee dat het hier altijd om jonge mensen gaat is niet terecht, zowel Guetta als Weil zijn bepaald niet meer jong te noemen.

Naschrift: ik lees dat Bob Weil zichzelf picturalist noemt, ondermeer om discussies over techniek te vermijden. Ik had dus wellicht mijn topic anders moeten insteken, om mensen niet op het verkeerde been te zetten. Ik voel nog steeds niet de behoefte voor een nieuw forumonderdeel, gezien de geringe interesse in het soort picturalisme wat ik bedoelde en omdat dezelfde soort foto's met een ander type camera mij niet zo interessant lijkt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 08 nov 2022 13:48 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dit forum staat voor kwaliteit en de kritische feedback en het vermogen dit te appreciëren die daarbij nodig is. De grootste vijand van die kwaliteit is niet zozeer de techniek van een smartphone maar veleer de vluchtigheid waartoe een smartphone de gebruiker verleidt. Dan kan je natuurlijk foto's van zeer vaardige lieden gaan googelen die deze verleiding kunnen weerstaan, en benadrukken dat het aan de techniek niet per sé altijd of in elk geval ligt. Punt gemaakt, helemaal mee eens enzo. Maak je dan vervolgens de gedachtesprong dat telefoons en hun massa gebruikers alleen daarmee al geschikt zouden zijn voor dit forum dat vergeet je dat de meeste mensen misschien wel met een phone schieten omdat ze die verleiding van vluchtigheid nou juist niet kunnen weerstaan.

Ik schiet zelf met een camera omdat het fijner bedient. Controle. De automatisering in mij, niet in het ding. Het gevoel van liever een handmatige versnellingsbak hebben dan een automaat. Dat gevoel is toch denk ik het belangrijkste.
Probeer maar eens op een phone een sluitertijd in te stellen waarmee je kids in de speeltuin kan doen. Nog afgezien dat het (meestal?) niet kan.... gewoon, het gepiel, en dat je muscle memory totaal buiten spel staat. Brrrr.
Ik heb jonge kinderen, echt ver lopen doen we toch nooit, dus gewicht maakt geen moer uit, zeker niet met een goede tas. En ik hou er van dat je nagenoeg altijd "genoeg pk" hebt om ongeacht mate van beweging en hoeveelheid licht toch een gedetailleerd beeld te kunnen maken. Of tegenlicht, ook zo'n situatie. De processing in een phone is prima, DR zijn trucjes voor, maar het glas is echt hopeloos.
Dat je je over dat soort situaties niet druk hoeft te maken is misschien mijn vormgeving aan gemakszucht.

Als je nou op een phone ook een lensvatting zou hebben, en een blokje met wat knopjes waar je het ding in clipt zodat je het ergonomisch lekker kan bedienen, bijvoorbeeld via blue tooth ofzo dan begint het ergens op te lijken. Maar tot die tijd?

Kinderen in een speeltuin. Tegenlicht. Dat is toch zo casual als het maar zijn kan?

Dat gezegd hebbend: Als mensen dingen wel met een phone shieten en dat hier willen plaatsen dan kan dat toch gewoon? Gebeurt ook wel eens. Ik vind dat prima. Ik zie niet waarom dat beleid zou vergen ofzo. Hooguit zou de vraag kunnen opkomen hoe terughoudend je moet zijn met feedback op de gekozen tool.


Laatst bijgewerkt door DE2_186 op 08 nov 2022 13:51, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 08 nov 2022 13:50 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 08 nov 2022 14:20 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24512
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Daan, daar ben ik het mee eens. Ik zou alleen een extra forum willen toevoegen als het een specifiek ander thema zou omvatten. Maar zoals jij (en anderen) het beschrijven kan iedereen ook gewoon zijn smartphone foto in de bestaande fora plaatsen waarbij de intentie en te verwachten feedback draaien om de inhoud. Terwijl de meesten onder ons gewoon met losse camera blijven werken wegens de voor de hand liggende en vele malen genoemde optische voordelen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 08 nov 2022 14:56 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik denk dat ik gewoon te weinig weet van specifieke creatieve mogelijkheden van phones om iets zinnigs te kunnen zeggen of daar een apart forumdeel wenselijk voor zou zijn.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 08 nov 2022 15:25 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 42104
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De beste camera is de camera die je bij je hebt om er maar een 1 lijner in te gooien.

De moderne gsm kan best een aardige foto maken zeker de kiekjes en eventueel landschap denk ik.
Voor actie, wildlife, sport heb je er mijn inziens niets aan.
Wil je groot afdrukken moet je ook een gsm met veel mp hebben een die zijn ook weer duurder.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Smartphone fotografie
BerichtGeplaatst: 08 nov 2022 16:10 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40711
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Die MP hebben ze tegenwoordig vaak al Joop, het is de kleine sensor die ze meest de das om doet en de wat mindere kwaliteit lens. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed