.
Degenen die mij hier al wat langer volgen, weten dat ik graag op deze wijze een discussie wil uitlokken.
Voor mijn commentaar op het portret van Joop – Fotosmurf heb ik zijn foto binnengehaald.
Als ik verbeterpunten zie, wil ik die ook in de praktijk doorgevoerd zien, dat maakt het voor mij ook makkelijker om het commentaar goed en uit ervaring te beschrijven.
Omdat iemand wat aan hikte tegen de zwarte achtergrond, heb ik één van de bewerkingen voorzien van een lichte achtergrond die ik vaak gebruik voor portretten.
Met die laatste ben ik wat gaan experimenteren.
Zeer recent heeft Adobe een nieuwe versie van Photoshop het licht doen zien met tools voor Artificial Intelligence (kunstmatige intelligentie), waaronder AI Generative Fill.
Werkt weliswaar alleen nog met Engels, maar dat hoeft geen probleem te zijn.
Deze tool nu losgelaten op de foto van Joop. Om toch enige herkenbaarheid te behouden, heb ik het haar buiten de selectie gelaten.
Behalve het haar dus is alles AI gegenereerd. De vrouw bestaat in het echt niet.
Ook de kleding en versiering is op deze wijze gemaakt.
De uitkomst is geheel afhankelijk van de beschrijving voor het genereren. Dat is wel het lastige en vereist oefening.
Het haar heb ik dus bewust ongemoeid gelaten, juist om de link te leggen naar de foto van Joop. Ik vond het echter ongepast om mijn bewerking in het topic van Joop te plaatsen met als gevolg een hele discussie in dat topic.
Als ik het had willen verbloemen, zou ik ook het haar hebben meegenomen, zoals ik in de update heb gedaan. Dan zou er geen haan naar hebben gekraaid.
De enige die mij heeft doorzien was Ben, waarna ook bij Marco een lichtje ging branden.
We staan aan de vooravond van een gigantische revolutie. Na de rotstekeningen, het schrift, de schilderkunst, de boekdrukkunst, de analoge fotografie, de industriële revolutie, de digitale fotografie krijgen we nu kunstmatig ontwikkelde fotografie.
Niet alleen op het gebied van fotografie want kunstmatige intelligentie gaan we zien in alles waarmee we als mens worden geconfronteerd en waar we gebruik van maken.
Microsoft en Google zijn in een enorme strijd gewikkeld voor wat betreft de toepassing van AI in hun zoekmachines. Beide bouwen gigantische locaties voor opslag van data.
Alles wat op internet verschijnt wordt verzameld, geanalyseerd, beschreven, gecatalogiseerd. Niets maar dan ook niets ontkomt aan die verzamelwoede.
Al die data wordt gebruikt om noviteiten als Phoenix uit de as te laten herrijzen.
De ontwikkeling van kunstmatige intelligentie laat zich niet pauzeren, net als de ontwikkeling van nieuwe wapensystemen. Het versnelt zich voortdurend en die versnelling zal nog een enorme boost krijgen als de kwantumcomputer het laboratoriumstadium ontgroeit.
Om met de Borg uit Star Trek te spreken: Verzet is zinloos.
Ook wij als fotografen worden er mee geconfronteerd en zullen er mee moeten dealen.
Alle foto’s die wij hier plaatsen worden verzameld.
De altijd aanwezige bots van Bing en Google zijn enorme viskotters met sleepnetten die hun vangst afleveren bij de datacenters.
Al dat materiaal wordt gebruikt om met kunstmatige intelligentie nieuw werk te creëren.
Voor dit topic heb ik nog in de basis een bestaande foto gebruikt, maar het kan ook zonder.
Zie topic Beeld – 0010
De technologie is nog verre van perfect, dus handmatige vaardigheden blijven nog nodig.
.
.