Het is 26 apr 2024 07:08

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3


Auteur Maandopdracht Maart 2017
 Maandopdracht Maart 2017
BerichtGeplaatst: 02 apr 2017 12:29 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24516
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mooi lijstje, Henry, en jij en Frans dank voor de waardering.

Zelf zou ik het iets simpeler formuleren. Mogelijke cq onmisbare elementen bij dit soort fotografie zijn:
1. Trage sluitertijd
2. Beweging
3. Focus
4. Transparantie
5. Meervoudige belichting

Hierbij zijn de eerste twee elementen op zichzelf niet voldoende, die moeten in combinatie met een van de andere elementen. De laatste twee elementen kunnen afzonderlijk dan wel in combinatie worden toegepast.

De ruime bewoording van deze technieken is niet toevallig, er is enorm veel ruimte om mee te spelen. De trage sluitertijd alleen al - soms is 1/10s al ruim zat, soms is 30s nodig. Dat kan dmv NB-filter of afdekken van de lens of anderzins weinig licht te gebruiken, whatever comes to mind.
Beweging kan komen van het onderwerp, van de camera, van de fotograaf, ook hier: leef je uit.
(Gebrek aan) focus is een eenvoudig middel en is voornamelijk interessant in combinatie met een afwijkende belichting en/of een van de andere hier genoemde elementen.
Transparantie van semi-doorzichtige of spiegelende vlakken is mogelijk om het beeld te vervagen of te vervormen.
En meervoudige belichting is een techniek die ik steeds vaker zie waarmee je op vele manieren het beeld kan manipuleren. Middels lange sluitertijd kun je ook een vorm van meervoudige belichting in één opname bewerkstelligen, een techniek die ik persoonlijk erg leuk vind.

Voor zover de theorie, die door anderen ongetwijfeld nog zinvol kan worden aangevuld :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed