Het is 28 maart 2024 16:34



Auteur Het 4x2 Project zit er weer op !
 Het 4x2 Project zit er weer op !
BerichtGeplaatst: 21 mei 2017 21:46 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het project om vier weken lang twee foto's maken zit er weer op. Voor mij zou dit een enorme uitdaging zijn geweest, want ik ben een woorddenker (ik kom hier later nog op terug) en het duurt voor mij altijd even voor ik bij woorden een concreet beeld heb gevormd. Ik heb het jullie denk ik niet makkelijk gemaakt, maar hoop toch dat jullie de opdrachten leuk hebben gevonden.

Nog even alle opdrachten op een rijtje

Week 1
23 april - 26 april: De engelenmaker (titel van een Boek van Stefan Brijs)
27 april - 29 april: The good, the bad and the ugly

Week 2
30 april -03 mei: Shape of you (Ed Sheeran)
04 mei -06 mei: Uit zijn verband getrokken

Week 3
07 mei - 10 mei: Same-same but different!
11 mei - 13 mei: Veni, vidi, vici

Week4
14 mei - 17 mei: De schoonheid van driehoeken
18 mei - 21 mei: You’ll never walk alone

Als ik naar de resultaten kijk, dan vind ik echt dat iedereen goed zijn best heeft gedaan om echt iets moois van de opdrachten te maken. Slechts enkelen waren door omstandigheden niet in staat om alle acht foto's op te leveren, wat helemaal niet erg was want dat hadden we ook met elkaar afgesproken.

Frans verraste me dat hij ondanks zijn mindere fysieke gesteldheid tot vlak voor zijn operatie mee te doen. Ik hoop dat je inmiddels weer wat herstelt bent van je operatie en dat het beter met je gaat.

De opdrachten waren (al zeg ik het zelf) niet makkelijk, maar dan praat ik ook als iemand die in woorden denkt en niet in beelden (dank aan Frans voor die inbreng). De beelddenkers onder ons hadden bij elke opdracht onmiddelijk meerdere beelden voor ogen die bij de opdracht pasten. Zij waren in staat om bij wijze van spreken gelijk na het lezen van de opdracht een foto op te leveren die voldeed aan de opdracht. Het nadeel van het denken in beelden is (en dat heb ik van Wim begrepen) dat als ze niet snel iets opleveren ze "overstelpt worden met beelden", wat de keuze voor hun lastiger maakt.

We hebben mooie en verrassende foto's gezien en hebben elkaar weer wat beter leren kennen. Zo vond ik het erg mooi dat ArtenCo en Bebogard op een gegeven moment de oplossingen (de foto's) dicht bij hunzelf zochten. De foto van Fotosmurf (het alternatieve zakje patat bij de opdracht Same-same but different) vond ik bijvoorbeeld geniaal gevonden en ook nog eens mooi gefotografeerd, maar ook..... ach, het zijn er eigenlijk teveel om op te noemen. Degene die nog niet alle foto's heeft gezien, zou ze gewoon eens op zijn gemak moeten bekijken.

Tot slot wil ik Conny (ArtenCo), succes wensen met de voorbereidingen op de sponsorloop. Ik ga er van uit dat je ons in oktober ons nog wat beelden laat zien van de sponsorloop en dat je organisatie vele steentjes mag ophalen.

Over een ruim uurtje is het project ten einde. Ik heb er van genoten, ik vond het vier leuke weken. Ik hoop jullie ook.

Groetjes,
Henry


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Het 4x2 Project zit er weer op !
BerichtGeplaatst: 21 mei 2017 22:00 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 41890
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het waren zeker 4 leuke weken Henry.
Ik had het denk als enige nog niet gedaan maar bij deze wil ik ook mijn dank uitspreken voor jou inzet als organisator.
Dank je wel Henry :flowers

Als ik het goed begrepen heb ben ik ook een woorddenker want bijna bij elke opdracht tolde mijn ogen door de kassen :wacko en dacht, hoe verzint henry het toch en wat moet ik hier nu weer van bakken. Maar ik heb toch 7 opdrachten mijn inziens goed volbracht.
Ik blijf het leuk vinden om getriggerd te worden en uit je comfortzone te stappen.

Ik heb ook genoten van de anderen die mee gedaan hebben. Soms heel duidelijk en soms wat minder maar met een diepere onderlaag. Hele fraaie beelden voorbij zien komen en ook leuke gesprekken gevoerd en gelezen.

Het waren 4 leuke en leerzame weken.

Complimenten aan Henry en aan de andere deelnemers.

Groetjes van de Smurf


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Het 4x2 Project zit er weer op !
BerichtGeplaatst: 21 mei 2017 23:37 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8174
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ook ik wil Henry bedanken voor het organiseren van het project en het bedenken van de opdrachten. :flowers
Het waren leuke weken met makkelijke en moeilijkere opdrachten.
Henry: ik ben er achtergekomen dat ik een beelddenker ben, maar het is wel vaak zo dat die beelden niet zomaar uit te voeren zijn. Bij de opdracht: Shape of you (Ed Sheeran) had ik bijvoorbeeld ook bedacht dat de hele wereld mooi is. ik zou dan dus eigenlijk in een raketje een foto moeten maken van de aarde. Dat kan natuurlijk niet dus dan zou een foto van een wereldbol een goede optie zijn ware het niet dat ik die niet bezit dus ook dat viel af. Dat heb ik dus best vaak dat de dingen die ik op de foto zou willen zetten niet voorhanden zijn.
Hebben woorddenkers dit "probleem"ook of denken jullie vanuit de dingen die wel voorhanden zijn?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Het 4x2 Project zit er weer op !
BerichtGeplaatst: 21 mei 2017 23:58 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Nogmaals, graag gedaan. Met elkaar hebben we er toch weer iets leuks van gemaakt.

Pipanda, bij mij duurt het best wel lang om een beeld te visualiseren bij een woord.
Als vervolgens dat beeld niet uitvoerbaar blijkt te zijn, heb ik pas echt een probleem. Probeer maar eens een ander beeld te bedenken. Daar komt nog eens bij dat de beelden die ik dat uiteindelijk weet te bedenken ook zeer basic zijn. Wat ik hiermee wil zeggen is dat de uitdaging vervolgens er is om die ook mooi te fotograferen. Vaak resulteert dit in een lange ontdekkingsreis.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Het 4x2 Project zit er weer op !
BerichtGeplaatst: 22 mei 2017 07:33 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4150
Woonplaats: Noord-Frankrijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Het was hartstikke leuk Henry, dankjewel!
Ik neem aan dat ik een woorddenker ben maar het proces verloopt dan toch ongeveer zoals bij Pipanda. Ook ik bedenk vooral dingen die voor mij niet uitvoerbaar zijn en dan is het de kunst om niet te blijven hangen in dat idee maar een andere kant op te gaan denken, maar dat wil lang niet altijd lukken.

Uiteindelijk komen veel dingen dan min of meer spontaan. Ik zie een beeldje van Jezus staan en denk: oh ja, Jezus speelde een rol bij de Engelenmaker en daar associeer ik dan op door. Of ik zie een uitgebloeide tulp met een blaadje op de grond en denk: zo, die is ook uit zijn verband getrokken.
Na allerlei vruchteloze gedachtenspinsels over 'the shape of you', viel mijn oog op een wijnglas en denk ik: nou ja, dat heeft toch ook een vorm.
En gisteren nam ik met de moed der wanhoop mijn camera mee naar een rommelmarktje in de hoop een gearmd stelletje ofzo te kunnen fotograferen of een opa met kleinkind aan de hand toen mijn oog opeens op de kerk met mensenmenigte viel en plop, daar viel het kwartje.

Maar dat werkt natuurlijk alleen omdat Henry me iets in mijn kop gestopt had, anders had bijv. dat beeldje van Jezus me niet geïnspireerd tot het maken van een foto.
Dat vind ik dan meteen het hele leuke aan dit project, dat ik dingen ga fotograferen waar ik anders never nooit aan begonnen zou zijn.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Het 4x2 Project zit er weer op !
BerichtGeplaatst: 22 mei 2017 09:19 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Leuk te lezen dat zo'n project je heeft uitdaagd om dingen te doen die buiten je comfortzone liggen. :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Het 4x2 Project zit er weer op !
BerichtGeplaatst: 22 mei 2017 09:36 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6853
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Deelnemen aan een project..ik heb er lang over moeten nadenken. Ik twijfelde of ik wél creatief genoeg ben om dit aan te kunnen. Bij iedere opdracht van Henry kwam eerst het gevoel op zetten; wat moet ik hier nu mee? Door er dan toch over na te denken, ik ben toch ook een (meer) woorddenker, lukt het me ook om er "beelden" bij te zien.
Trots op mezelf dat ik alle opdrachten heb vervult en opgelucht dat het nu ook klaar is. Ik heb er met veel plezier aangewerkt, had me voorgenomen om alle opdrachten dicht bij mezelf te houden. Dat is gelukt; ik heb jullie deelgenoot gemaakt van de "persoonlijke opgave' die ik mezelf heb opgelegd. 15 kilometer hardlopen ten bate van het goede doel.

Henry, Deva en Fotosmurf....ik hou jullie op de hoogte van mijn strijd. (op Fb deel ik de kilometers die ik tot nu toe heb afgelegd). Het is natuurlijk lastig als je zelf aan de start staat om foto's te maken. Dus mocht er iemand nog een leuke uitdaging zoeken dan moet hij/zij zich maar melden via PB.

Henry hartstikke bedankt voor de organisatie van het project. De volgende keer hoef ik wellicht niet zolang te twijfelen en ben ik eerder over de streep...Je verdiend een digitaal boeket. :flowers


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Het 4x2 Project zit er weer op !
BerichtGeplaatst: 22 mei 2017 10:12 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8013
Woonplaats: Drenthe
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik sluit me aan vbij alle vorige sprekers. Het was weer een leuke uitdaging die je buiten je comfortzone brengt. Althans dat was bij mij het geval. Het grappige is dat ik meestal gelijk een beeld had bij de opdrachten. Dan zei ik dat tegen mijn vrouw en dan was het mmmm of ja dat kan wel. Afhankelijk van het antwoord kon ik weer opnieuw gaan denken. Het gekke is dat het 24 uur per dag door je hoofd gaat. Bij alles wat je ziet denk je, kan ik dat gebruiken voor de opdracht of niet.
Ik denk dat ik een gebroken beeld- en half-woorddenker ben

Al met al zeer leerzaam en leuk om te doen. Henry nogmaals bedankt. :flowers


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Het 4x2 Project zit er weer op !
BerichtGeplaatst: 22 mei 2017 10:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 13040
Woonplaats: Portugal
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Henry heel hartelijk bedankt voor het organiseren van dit priject. Frans bedankt voor je enorme inzet om ondanks je huidige beperking eerst zelf nog mee te doen en daarna uitgebreid hebt gereageerd op de overige inzendingen. Alle deelnemers bedankt voor het delen van jullie creaties. En iedereen die de moeite heeft genomen om op de foto's te reageren ook bedankt. Dus een :flowers voor iedereen.

Zelf was ik blij dat ik ondanks de niet alijd makkelijk omstandigheden toch alle foto's heb kunnen maken al waren de meeste wel een beetje onder mijn foto technisch nivo.
Leuk ook de woord/beeld denker discussie.
Wat mij betreft voor herhaling vatbaar.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Het 4x2 Project zit er weer op !
BerichtGeplaatst: 22 mei 2017 10:23 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8743
Woonplaats: Apeldoorn
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ook ik vond het hartstikke leuk om mee te doen. Iedere keer als we een opdracht kregen was ik, soms dagen, op zoek naar de juiste invulling. Het is me een paar keer overkomen dat iemand me voor was en mijn idee al had uitgevoerd. Om origineel te blijven kostte dat extra "energie".
Een volgende keer doe ik zeker weer mee. :up

Een beetje competitie had ik misschien ook wel leuk gevonden. Er waren drie criteria waarop gescoord kon worden naar mijn idee:
- originaliteit (uitbeelding van de opdracht)
- uitvoering (beoordeling van de foto op zich)
- op tijd (binnen de gestelde tijd een foto inleveren)

Maar goed, dat hoeft natuurlijk niet :)

Henry, super bedankt voor het organiseren en bedenken van het project. Ook je tussentijdse commentaren waren leuk om te lezen. Bedankt ook voor het verzinnen van de originele opdrachten! Fantastisch gedaan. :upc


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Het 4x2 Project zit er weer op !
BerichtGeplaatst: 23 mei 2017 08:29 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40242
Woonplaats: Helmond
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
ik sluit me helemaal aan bij alle vorige sprekers, ik heb er ook van genoten en henry je hebt me hierdoor weer even uit mijn fotodipje gehaald :D bij de opdrachten dacht ik vaak jeetje wat moet ik hier nu mee :dk en ja hoor heel langzaam......ik ben een trage woorddenker met vertraagde opname's komen dan toch de beelden weer de beelden voor de dag ....... :hihi
het was gewoon weer super leuk , dus Henry hardstikke bedankt voor het organiseren :kiss


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed