Zoals beloofd enkel voorbeeldfoto's van stackframes. Deze teek is gefotografeerd met een vergroting van 7/1. Hierdoor krijg je door de lens slechts een fractie van het diertje scherp te zien. Het diafragma staat op 5.6 , wat voor de MPE65 het scherpst zou zijn. Mijn stackrail verschuift 1,25mm per omwenteling. Door steeds opnieuw enkele toeren heen en weer te draaien , van voor naar achter en terug, kan ik me proberen een beeld te vormen van wat de compo , de belichting, de uiteindelijk gestackte foto gaat worden. Proberen zeg ik wel. Vaak is het resultaat niet goed genoeg , of kan het beter in mijn hoofd en is herbeginnen de enige optie. Voor elke foto die je ziet heb ik meestal wel een 5-tal setups uitgeprobeerd. Soms bleek de eerste poging ook de beste te zijn. Maar je kan pas vergelijken als je meerdere setups hebt gedaan hè. Enkel dit gedeelte neemt enkele uren in beslag. Dan heb je nog het prepareren van het diertje en de nabewerking van de uiteindelijk goed bevonden foto. En daarom heb ik afgelopen tijd even een break genomen van het stacken om ook te kunnen genieten van de levende critters in eigen tuin.
De foto's hieronder zijn respectievelijk het eerste stackframe, het middelste stackframe en het laatste stackframe. Eigenlijk ongelooflijk hoe zerene stacker , het programma om te stacken, hier kan uit opmaken wat essentieel is om tot een haarscherpe front to back stack te maken. Bij deze teek waren er 130 frames nodig. Ach ja, je moet een beetje prettig gestoord zijn om eraan te beginnen hè. But I love it. Ik hoop dat ik jullie een klein inzicht gegeven heb in dit soort fotografie dmv de voorbeelden.
Groetjes,
Werner