Hierbij enkele nachtopnames van vliegende nachtvlinders. Ik moet jullie niet vertellen hoe moeilijk dit is. Eerst moet je deze nachtvlinders proberen te vinden. Daarna moeten ze liefst nog eens vliegen om ze uiteindelijk nog te kunnen fotograferen. Er zijn gelukkig enkele hulpmiddelen waar ik nu volop mee bezig ben. Zeker heb je best wat UV licht nodig omdat ze hierdoor aangetrokken worden. Het vinden van de nachtvlinders is hierdoor reeds gedeeltelijk opgelost.
Voeger gebruikte ik vooral de 125W HPL kwiklamp en een wit laken. Dit werkt uitstekend maar een nadeel is dat een wit laken lastig is om te fotograferen vanwege het sterke kontrast. De beestjes zijn ook heel onrustig. Een betere oplossing is om een gezichtsbruiner op te stellen tussen de bloemen. Daardoor komen de nachtvlinders ook naar je omgeving en je hebt meer kans ze in de natuurlijke bloemenomgeving op te nemen. Maar het blijft heel moeilijk en vooral lastig.
De timing gedurende de nacht bepaalt ook de soort die je kunt verwachten. Zo komt de kolibrie vlinder vooral juist voor het invallen van de duisternis terwijl de gammauil zich eerder laat zien als het bijna duister is, dus een half uur later. De meeste echte nachtvinders zijn nog een heel stuk later en laten zich meer rond middernacht zien. Zo heb ik de meeste huismoeders vanaf 00H00. Dit loopt verder tot rond 02H00 in de morgen. Ik moet erbij vertellen dat ook de temperatuur moet meevallen also afwezigheid van de wind en zeker geen regen.
Dit allemaal verteld zijnde hierbij enkele beelden:
#1: Witte Tijger - Spilosoma lubricipeda.

#2 Kolibrievlinder - Macroglossum stellatarum.

#3 Kleine beer - Phragmatobia fuliginosa.

#4Witte Tijger - Spilosoma lubricipeda

#5 Huismoeder - Noctua pronuba.

Er is nog werk te doen, Ik moet nog mijn nikon flitsen heel snel kunnen aanpassen. Manueel is er te veel verschil tussen echt witte nachtvlinders zoals de witte tijger en andere donkere vlinders. Als je zo een opname maakt moet je met een snelle draai aan een knop enkele steps kunnen bijstellen op alle flitsen gelijktijdig. Ik ga nu de flitsen niet meer via het X-synckontakt gaan sturen maar zelf via het TTL systeem het vermogen remote gaan sturen. Ook komt er een soort verplaatsbaar flashflitspaal waar ik 4 tot 6 flitsen kan opmonteren die 3 tot 4 meter hoog staan op een centrale voet. Deze flitsen zullen wireles bestuurd en ingesteld worden zodat mijn omgeving ook iets gaat oplichten. Hierdoor komt de achtergrond iets naar boven ook als is er niets in de heel korte omgeving.
Ik heb nu weer werk en volgende winter kan ik een totaal nieuwe update versie gaan bouwen.
Frans