Het is 13 mei 2025 05:03

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Enkele nachtvlinders.
 Enkele nachtvlinders.
BerichtGeplaatst: 06 jul 2009 18:57 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hierbij enkele nachtopnames van vliegende nachtvlinders. Ik moet jullie niet vertellen hoe moeilijk dit is. Eerst moet je deze nachtvlinders proberen te vinden. Daarna moeten ze liefst nog eens vliegen om ze uiteindelijk nog te kunnen fotograferen. Er zijn gelukkig enkele hulpmiddelen waar ik nu volop mee bezig ben. Zeker heb je best wat UV licht nodig omdat ze hierdoor aangetrokken worden. Het vinden van de nachtvlinders is hierdoor reeds gedeeltelijk opgelost.

Voeger gebruikte ik vooral de 125W HPL kwiklamp en een wit laken. Dit werkt uitstekend maar een nadeel is dat een wit laken lastig is om te fotograferen vanwege het sterke kontrast. De beestjes zijn ook heel onrustig. Een betere oplossing is om een gezichtsbruiner op te stellen tussen de bloemen. Daardoor komen de nachtvlinders ook naar je omgeving en je hebt meer kans ze in de natuurlijke bloemenomgeving op te nemen. Maar het blijft heel moeilijk en vooral lastig.

De timing gedurende de nacht bepaalt ook de soort die je kunt verwachten. Zo komt de kolibrie vlinder vooral juist voor het invallen van de duisternis terwijl de gammauil zich eerder laat zien als het bijna duister is, dus een half uur later. De meeste echte nachtvinders zijn nog een heel stuk later en laten zich meer rond middernacht zien. Zo heb ik de meeste huismoeders vanaf 00H00. Dit loopt verder tot rond 02H00 in de morgen. Ik moet erbij vertellen dat ook de temperatuur moet meevallen also afwezigheid van de wind en zeker geen regen.

Dit allemaal verteld zijnde hierbij enkele beelden:

#1: Witte Tijger - Spilosoma lubricipeda.
Fotografie

#2 Kolibrievlinder - Macroglossum stellatarum.
Fotografie

#3 Kleine beer - Phragmatobia fuliginosa.
Fotografie

#4Witte Tijger - Spilosoma lubricipeda
Fotografie

#5 Huismoeder - Noctua pronuba.
Fotografie

Er is nog werk te doen, Ik moet nog mijn nikon flitsen heel snel kunnen aanpassen. Manueel is er te veel verschil tussen echt witte nachtvlinders zoals de witte tijger en andere donkere vlinders. Als je zo een opname maakt moet je met een snelle draai aan een knop enkele steps kunnen bijstellen op alle flitsen gelijktijdig. Ik ga nu de flitsen niet meer via het X-synckontakt gaan sturen maar zelf via het TTL systeem het vermogen remote gaan sturen. Ook komt er een soort verplaatsbaar flashflitspaal waar ik 4 tot 6 flitsen kan opmonteren die 3 tot 4 meter hoog staan op een centrale voet. Deze flitsen zullen wireles bestuurd en ingesteld worden zodat mijn omgeving ook iets gaat oplichten. Hierdoor komt de achtergrond iets naar boven ook als is er niets in de heel korte omgeving.
Ik heb nu weer werk en volgende winter kan ik een totaal nieuwe update versie gaan bouwen.
Frans

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Enkele nachtvlinders.
BerichtGeplaatst: 06 jul 2009 19:20 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Echt klasse :up en je uitleg erbij helemaal top. bedankt

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Enkele nachtvlinders.
BerichtGeplaatst: 07 jul 2009 00:00 
Lid
Fotografie

Heel mooi weer Opa :D

Gr

Peter

Enkele nachtvlinders.
BerichtGeplaatst: 07 jul 2009 10:40 
Lid

Ik vind het heel ingewikkeld en knap dat je zulke shots in het donker kunt maken.
En het is uiteraard ook interessant om deze motten en vlinders zo te kunnen zien.
Jammer is dat het een registratie is en je geen mooie compo kunt maken en dat ze niet allemaal scherp op de juiste plaats zijn.
Maar ik denk dat dat misschien niet de essentie van jou unieke manier van fotograferen is ,want ik blijf het heel knap en bijzonder vinden.

Enkele nachtvlinders.
BerichtGeplaatst: 07 jul 2009 11:36 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
tjee gaaf zeg! Heel knap gedaan!
Leuk het verhaal erbij ook.

Enkele nachtvlinders.
BerichtGeplaatst: 07 jul 2009 14:42 
Lid

struisvogel schreef:
Jammer is dat het een registratie is en je geen mooie compo kunt maken en dat ze niet allemaal scherp op de juiste plaats zijn.
Maar ik denk dat dat misschien niet de essentie van jou unieke manier van fotograferen is ,want ik blijf het heel knap en bijzonder vinden.

Bij deze opname moet je idd kiezen. Er blijft slechts beperkte keuze over voor ideale compo. Maar dit wordt dan weer gecompenseerd door een ander zicht. Je bekomt nu andere beelden, andere kleuren. Vele van die kleuren zijn anders niet zichtbaar. Er komt ook een meerwaarde door de vorm in de beweging. Perfecte scherpte is niet altijd realiseerbaar zeker niet bij deze heel close beelden. Trouwens vele van de beelden die hier op het forum voorbij komen zijn deels teniet gedaan door oversharping. Ik ben er wel van overtuigd dat je dit scherpe punt op de juiste plaats moet trachten te leggen wat bij vliegende beelden ook niet altijd vanzelfsprekend is. Het scherptepunt wordt louter bepaald door de optische detector en eens ingesteld heb je daar nog weing controle over tijdens de opname. Voor de belichting is het dan weer totaal anders. Daar kun je nog heel wat aan bijregelen maar toch blijft dit een heel moeilijke uitdaging. Er is geen automatische meting mogelijk vandaar dat je de instelling moet maken volgens het type insect dat je ziet vliegen. Donkere versie vragen onmiddelijke manueele aanpassing, meer flitsvermogen, nog voor de flits afgaat, terwijl heldere insecten een lager flitsvermogen vergen. Je mag rekenen dat dit verschil tot 1.5 stops kan gaan. Dit kan je niet meer manueel gaan instellen op meerdere flitsen door op de knopjes te gaan duwen terwijl je het insect ziet aankomen in de vlucht. Vandaar dat ik nu opteer om alle flitsen gezamelijk te kunnen instellen met een offset van 0 tot 1.5 stops door een ruk aan een draaiknop.

Al is het idd meer een registratie, toch tracht ik het zo goed mogelijk te doen naar compo en belichting toe. Compo kun je gedeeltelijk beheersen door het gedrag van bepaalde insecten te leren waardoor je een beetje kunt voorspellen naar waar de insecten gaan vliegen. Zo kan je toch in de compositie soms een bloem in beeld brengen met aanvliegend insect. Dit gaat zeer goed met alle hommels, zweefvliegen, bijen en s'avond in het duister met de gamauil. Ook de kolibrie gaat zo want die vliegen ook van bloem naar bloem. Dit verhaal gaat dan weer niet op voor vele andere nachtvlinders zoals de huismoeder die enkel in razende snelheid langsvliegen en weer weg zijn. Weg bloem, weg ideale compositie in dat geval.

Frans.

Enkele nachtvlinders.
BerichtGeplaatst: 07 jul 2009 15:57 
Lid
Fotografie

Knappe reeks weer, meeste voorkeur voor foto 3 en 4!

Enkele nachtvlinders.
BerichtGeplaatst: 07 jul 2009 19:02 
Lid
Fotografie

heel mooi :upc met een prima uitleg over deze vlinders van de nacht

Enkele nachtvlinders.
BerichtGeplaatst: 07 jul 2009 19:17 
Lid
Fotografie

In een woord SCHITTEREND deze serie en erg leuk met de uitleg :up het zijn ook schitterende beestjes,laatst heb ik nog een kolibrivlinder overdag in de tuin gezien,een moment zag ik hem vliegen en toen ging hij tegen de muur zitten in de zon dit vond ik wel vreemd,volgens mij is deze gewond aan het bovenste gedeelte van zijn kopje,zie foto`s

Fotografie

Fotografie
Groet Louise

Enkele nachtvlinders.
BerichtGeplaatst: 07 jul 2009 19:20 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
staan er mooi scherp op ! :up

grt frank

Enkele nachtvlinders.
BerichtGeplaatst: 08 jul 2009 08:52 
Lid

@fotoopa
Dank voor de uitleg geen misverstand ik vind je foto's schitterend en heb veel respect voor de manier waarop.

Enkele nachtvlinders.
BerichtGeplaatst: 08 jul 2009 10:20 
Lid
Fotografie

heel erg knap gedaan weer :upc :upc