Het is 23 mei 2024 09:35

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Bloemetjes en de bijtjes
 Bloemetjes en de bijtjes
BerichtGeplaatst: 13 aug 2022 11:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 12
Woonplaats: Twente
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mijn eerste topic op dit forum met foto's die ik ergens afgelopen weken heb gemaakt. Ik heb eens zitten rondkijken in andere topics en met vol bewondering. De scherpte op sommige foto's is geweldig. Dusdanig dat ik mij haast begin af te vragen of het oefening is, of dat ik dat soort resultaten simpelweg niet ga krijgen mijn het materiaal waar ik mee fotografeer. Daarbij lijken mijn foto's wel gewoon "kiekjes". Om daar achter te komen hier een drietal foto's. Ze zijn gemaakt in RAW en na bewerkt met Snapseed (via de tablet). Mocht er hiervoor andere programma's beter zijn, hoor ik dat graag.

Ik heb de foto's geupload via Flickr, zoals beschreven werd in het topic "foto's plaatsen" hoop niet dat er toch iets verkeerd is gedaan waardoor de afbeeldingen te groot worden

1.
Fotografie
F6,3 1/640s 200mm ISO 200

2.
Fotografie
F5.6 1/1000s 96mm ISO 400

3.
Fotografie
F6.3 1/500s 173mm ISO 400


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Bloemetjes en de bijtjes
BerichtGeplaatst: 13 aug 2022 11:46 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4685
Woonplaats: Lisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Voor mij is de eerste foto de beste van je serie. Vooral de kleuren vind ik mooi. Je moet denk ik wel iets doen met de ruis in de achtergond vooral. Ik weet dat je dit (gedeeltelijk) weg kunt halen met Lightroom (kun je ook downloaden). Misschien kan het met Snapseed ook wel.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bloemetjes en de bijtjes
BerichtGeplaatst: 13 aug 2022 12:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49288
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Qua inhoud prima foto's.

Vraag me af of de (kleur)ruis er niet door de bewerking ingekomen kan zijn.

Waren de foto's wellicht flink onderbelicht?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bloemetjes en de bijtjes
BerichtGeplaatst: 13 aug 2022 12:38 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4313
Woonplaats: Spijkenisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ruis is al wat over gezegd, volgens mij had ik het op het motor forum ook al gevraagd. Maar zijn deze gecropt?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bloemetjes en de bijtjes
BerichtGeplaatst: 13 aug 2022 12:55 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40889
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Voor mij ontbreekt het ook wat teveel aan scherpte en ook ik zie hier knap wat ruis.....misschien teveel gecropt, of teveel opgelicht, zoals hierboven ook al gesuggereerd werd?
Het zal ook gedeeltelijk aan je apparatuur liggen, ik denk dat er met een 90mm of 100mm macro lens meer details tevoorschijn komen en dat je de beestjes wat groter in beeld zult krijgen.

Bij je 3e foto heb ik het idee dat de scherpte op de vleugel ligt en niet op het koppie.

Bij series is het altijd handig om de foto's te nummeren, omdat mensen dan makkelijk op een specifiek nummer kunnen reageren....ik zal het nu wel even voor je doen. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bloemetjes en de bijtjes
BerichtGeplaatst: 13 aug 2022 13:05 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 718
Woonplaats: Friesland
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Ik sluit me aan bij wat er eerder gezegd is. Desalniettemin een mooi begin richting de macro fotografie! Wat Ron zegt wat betreft de macro lens sluit ik me bij aan. Maar als je daar nu niet het budget voor hebt of als je nog wat verder wil oefenen voor je een macro lens aanschaft, kun je het ook met een setje tussenringen proberen.

Die ringen zijn vaak een setje van drie, en zet je tussen de lens en de camera. Hoe meer afstand er tussen de camera en de lens zit, hoe meer het macro wordt. Ben ik zelf ook ooit mee begonnen en het is een goede tactiek om op goedkope wijze het macro verhaal onder de knie te krijgen.

Met wat voor apparatuur werk je nu?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bloemetjes en de bijtjes
BerichtGeplaatst: 13 aug 2022 13:09 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24676
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Voor wat betreft de grootte van het plaatsen: in dit stadium is er niets mis met hoe je het nu doet. Lekker groot, zodat je veel feedback kunt krijgen op details.

Als je meer feedback wilt hebben over de inhoud van je foto dan over de techniek (en geloof me, dat punt gaat komen) dan kun je eventueel (hoeft niet!) ook kleinere foto's plaatsen. Dat kan op twee manieren:
1. Je foto gewoon zelf verkleinen naar bv. 1200 pixels over de lange zijde (minimaal 900) en dan in Flickr laden. Ik neem aan dat dit kan in Snapseed.
2. In Flickr gebruik maken van de verkleining aldaar, en die url hier gebruiken (zie de gebruiksaanwijzing voor het plaatsen van foto's mbv Flickr).


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bloemetjes en de bijtjes
BerichtGeplaatst: 13 aug 2022 13:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3611
Woonplaats: .be
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Onderwerpen zien er ok uit. Hoe dicht je al of niet kan gaan, hangt idd af van je materiaal.

Maar in de nabewerking lijkt er toch iets mis te lopen. In bvb foto2 is er veel ruis en lijken er lijnen voor te komen alsof de foto ingescand was (wat niet het geval is). Foto's bewerken op een tablet lijkt me om verschillende redenen niet de ideale manier.
RAW biedt het voordeel dat je instellingen kan aanpassen nadien maar heb je ook al rechtsreeks in JPG-formaat geprobeerd? Hoe zien die foto's eruit?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bloemetjes en de bijtjes
BerichtGeplaatst: 13 aug 2022 14:30 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 14257
Woonplaats: Harderwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Je hebt een mooi begin gemaakt en zeker foto 3 vind ik al heel fraai.
Ik ben ook met een canon 450 D begonnen en na met tussenringen te hebben gewerkt werd ik heel blij na de aanschaf van de canon 100 mm macro.
Hierna Lightroom aangekocht voor het nabewerken en tegenwoordig Is deze samen met Photoshop in een abonnement te verkrijgen.
Ik ken snapseed niet, maar het lijkt dat deze geen goed heeft gedaan met je achtergrond.
Een setje macroringen mag je zo bij mij ophalen, want die liggen werkeloos te zijn.
Succes met je stappen in de fotografie !


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bloemetjes en de bijtjes
BerichtGeplaatst: 13 aug 2022 15:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 12
Woonplaats: Twente
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Allen hartstikke bedankt voor de reacties!

Ik denk dat het per foto nogal verschillend is.
De foto van de vlieg was inderdaad onderbelicht en heb ik proberen op te halen middels nabewerkingsprogramma. Beide foto's van de wesp waren volgens mij wat betreft belichting niet ontzettend onderbelicht, al zeg ik dat vanuit mijn kennis. Ik heb onderaan 2 originele foto's geplaatst

Frans schreef:
Qua inhoud prima foto's.

Vraag me af of de (kleur)ruis er niet door de bewerking ingekomen kan zijn.

Waren de foto's wellicht flink onderbelicht?

Ik denk dat hier wel de grootste winst te behalen valt inderdaad. Ik kreeg met de bewerking er inderdaad een ruis in die ik er ook weer niet uitkreeg, of de foto werd weer stuk minder aantrekkelijk.


Mdevil schreef:
Ruis is al wat over gezegd, volgens mij had ik het op het motor forum ook al gevraagd. Maar zijn deze gecropt?

Nee foto's zijn niet gecropt.

Ron62 schreef:
Voor mij ontbreekt het ook wat teveel aan scherpte en ook ik zie hier knap wat ruis.....misschien teveel gecropt, of teveel opgelicht, zoals hierboven ook al gesuggereerd werd?
Het zal ook gedeeltelijk aan je apparatuur liggen, ik denk dat er met een 90mm of 100mm macro lens meer details tevoorschijn komen en dat je de beestjes wat groter in beeld zult krijgen.

Bij je 3e foto heb ik het idee dat de scherpte op de vleugel ligt en niet op het koppie.

Bij series is het altijd handig om de foto's te nummeren, omdat mensen dan makkelijk op een specifiek nummer kunnen reageren....ik zal het nu wel even voor je doen. :)

Ik vermoed (met de kennis die ik er nu over heb) dat het in de nabewerking zat. Moet ook zeggen dat ik de foto wat heb proberen te verscherpen, aangezien ik tijdens een wandeling de camera mee had en niet het statief. Ze zijn uit de hand genomen waardoor vooral de vlieg wat onscherp leek. Ennuh, bedankt voor het toevoegen van de nummers. Zal ik de volgende keer er even bij zetten.

Hoe krijg je de scherpte wat breder, zodat de gehele wesp scherp wordt ipv een klein gedeelte? Afstand nemen van de wesp?


Yuukon schreef:
Ik sluit me aan bij wat er eerder gezegd is. Desalniettemin een mooi begin richting de macro fotografie! Wat Ron zegt wat betreft de macro lens sluit ik me bij aan. Maar als je daar nu niet het budget voor hebt of als je nog wat verder wil oefenen voor je een macro lens aanschaft, kun je het ook met een setje tussenringen proberen.

Die ringen zijn vaak een setje van drie, en zet je tussen de lens en de camera. Hoe meer afstand er tussen de camera en de lens zit, hoe meer het macro wordt. Ben ik zelf ook ooit mee begonnen en het is een goede tactiek om op goedkope wijze het macro verhaal onder de knie te krijgen.

Met wat voor apparatuur werk je nu?

Canon 450D met de sigma 18-200mm f/3.5-6.3 dc os hsm macro. Ik heb een 4-tal Macro filters voor over de lens (Niet tussen camera en lens), van X1 x2 x4 en x10. Al is het daar nog wel even mee oefenen.

filipo schreef:
Onderwerpen zien er ok uit. Hoe dicht je al of niet kan gaan, hangt idd af van je materiaal.

Maar in de nabewerking lijkt er toch iets mis te lopen. In bvb foto2 is er veel ruis en lijken er lijnen voor te komen alsof de foto ingescand was (wat niet het geval is). Foto's bewerken op een tablet lijkt me om verschillende redenen niet de ideale manier.
RAW biedt het voordeel dat je instellingen kan aanpassen nadien maar heb je ook al rechtsreeks in JPG-formaat geprobeerd? Hoe zien die foto's eruit?

In JPG-formaat nog niet echt geprobeerd. Ik zal de optie RAW + JPG eens aanzetten, krijg ik van beide 1 foto en kan ik wat vergelijken.

Hermanus schreef:
Je hebt een mooi begin gemaakt en zeker foto 3 vind ik al heel fraai.
Ik ben ook met een canon 450 D begonnen en na met tussenringen te hebben gewerkt werd ik heel blij na de aanschaf van de canon 100 mm macro.
Hierna Lightroom aangekocht voor het nabewerken en tegenwoordig Is deze samen met Photoshop in een abonnement te verkrijgen.
Ik ken snapseed niet, maar het lijkt dat deze geen goed heeft gedaan met je achtergrond.
Een setje macroringen mag je zo bij mij ophalen, want die liggen werkeloos te zijn.
Succes met je stappen in de fotografie !

Zoals ik nu al een beetje lees zijn de tussenringen beter dan de losse filters die je voorop zet? of haal ik nu 2 dingen door elkaar :rof Ik heb er 4, maar die zet je met schroefdraad er overheen als een filter.

Verder in ieder geval hartstikke bedankt. Ik zal bij de volgende fotomomenten eens wat voorzichtiger zijn met het oplichten en ophalen van de foto's. En eens kijken naar Lightroom!

Ik heb even gekeken of ik de originele RAW foto's kon uploaden via Flickr, maar dan geeft het programma aan dat het bestand Cr2 niet kan. via Postimage kon dit wel. De foto van de vlieg is mij zo niet gelukt, maar van beide wespen wel.

Fotografie
Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bloemetjes en de bijtjes
BerichtGeplaatst: 13 aug 2022 15:41 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40889
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Brnk schreef:
Hoe krijg je de scherpte wat breder, zodat de gehele wesp scherp wordt ipv een klein gedeelte? Afstand nemen van de wesp?

Dat kan op 3 manieren, ten eerste de manier die je zelf al noemt, dus meer afstand nemen, al komt daarmee natuurlijk wel je onderwerp kleiner en minder gedetailleerd in beeld.

De tweede manier is je diafragma wat knijpen(groter getal), dus i.p.v. F/6.3 gebruik je dan F/11 of zo.
Ook je diafragma weer niet teveel knijpen, want dan krijg je waarschijnlijk weer onscherpere foto's door diffractie, ik zou niet verder gaan dan F/14 of hooguit F/16.

De 3e manier is eigenlijk het best, maar ook het moeilijkst....meer scherptediepte verkrijgen door fotostacking.
Dan maak je meerdere foto's, met het scherpstelpunt op verschillende plekken en die foto's 'boetseer' je later in bijvoorbeeld Photoshop weer aan elkaar.
Het voordeel van deze manier is dat je achtergrond lekker onscherp blijft en je ook in wat donkere omstandigheden een voldoende snelle sluitertijd kunt halen door het diafragma meer open(kleiner getal) te zetten, dus ook lagere ISO's en daardoor minder kans op ruis.

Als ik je originele foto's hierboven bekijk dan denk ik dat er in de nabewerking nog wel wat winst te behalen valt. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bloemetjes en de bijtjes
BerichtGeplaatst: 13 aug 2022 15:48 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49288
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het ruisprobleem zit hem dus inderdaad in de nabewerking.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bloemetjes en de bijtjes
BerichtGeplaatst: 13 aug 2022 15:51 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4313
Woonplaats: Spijkenisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Met alle respect Ron, iemand die fotografie weer opgepakt heeft moet eerst de techniek ( f getal, belichting, scherptediepte enz ) van de camera zelf onder de knie krijgen. M.i is fotostacking dan nog niet echt aan de orde. Snap jouw suggestie wel hoor maar laat Tom eerst maar eens zijn camera leren kennen en hier kennis opdoen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bloemetjes en de bijtjes
BerichtGeplaatst: 13 aug 2022 16:01 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40889
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik zeg er ook bij dat dat niet de makkelijkste manier is en ga er dan ook vanuit dat ie dat niet gelijk gaat proberen, maar ik benoem het wel, omdat het toch een manier is om iets helemaal scherp te krijgen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bloemetjes en de bijtjes
BerichtGeplaatst: 13 aug 2022 16:10 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4313
Woonplaats: Spijkenisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
:up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bloemetjes en de bijtjes
BerichtGeplaatst: 14 aug 2022 11:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 12
Woonplaats: Twente
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb de foto met de vlieg eens opnieuw door de nabewerking gehaald. Ik merk dat met Snapseed al snel de ruis erin komt. Ik heb ook gekeken naar Lightroom, maar zie dat dat alleen betaald is. Nu vind ik het geen ramp dat iets geld kost, maar gezien de hobby nog wel in de kinderschoenen staat, vind ik zo'n programma voor nu wel iets te duur. Heeft iemand ervaring met een gratis bewerkingsprogramma?

Ik heb hier op het forum iets gelezen over Neat Image, om de ruis weg te halen. Ook gedownload en maar eens de foto doorheen gehaald. Is dit in jullie ogen al beter, of wordt het er niet beter op :D

Ben nog wel een beetje aan het uitvogelen hoe Neat Image werkt, zit nog wel wat verbetering in, maar voor nu heb ik dit gekregen

Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bloemetjes en de bijtjes
BerichtGeplaatst: 14 aug 2022 11:21 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49288
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gimp is een gratis programma met veel functionaliteit en uitgebreide documentatie.
Wel een steile leercuve.

Een goedkoop programma met eenmalige aanschafkosten is affinity photo. Heel veelzijdig en goed gedocumenteerd en met tegenwoordig ook veel vidotutorials.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bloemetjes en de bijtjes
BerichtGeplaatst: 14 aug 2022 11:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 12
Woonplaats: Twente
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Top, dankje! Ga er eens naar kijken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bloemetjes en de bijtjes
BerichtGeplaatst: 14 aug 2022 11:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49288
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Denk overigens dat eerst ruis introduceren om die dan vervolgens weer weg te halen een onhandige volgorde is.
Ruis verwijderen gaat gemakkelijk gepaard met detail verlies op plekken waar je dat niet wilt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bloemetjes en de bijtjes
BerichtGeplaatst: 14 aug 2022 11:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 12
Woonplaats: Twente
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dat klopt natuurlijk! Al lukt het mij niet met Snapseed om een mooie bewerking van deze te doen zonder ruis. Dat kan natuurlijk ook aan mij liggen ipv Snapseed :P Ik was/ben wel tevreden met de foto alleen de ruis vind ik jammer, vandaar het proberen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed