Het is 12 jun 2025 16:47

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Uitsluipende blauwe glazenmaker
 Uitsluipende blauwe glazenmaker
BerichtGeplaatst: 16 jun 2024 14:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Natuur in eigen tuin, altijd een genot.
Fotografie
Ga er van uit dat dit een blauwe glazenmaker is, want dat zijn die uitsluipers boven mijn vijver altijd, en deze ziet er precies zo uit. Maar mijn mening voor een betere :D

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 20 jun 2024 17:55 
Moderator
Fotografie

De Libel staat er netjes op, je hebt wel een erg grote foto geplaatst(3870x3648 pixels), waardoor op vol formaat er flink wat ruis te zien is....ik weet niet of je met Photoshop(Camera RAW) werkt, want daarmee kun je tegenwoordig m.b.v. AI de ruis verwijderen in een RAW-bestand en dat werkt vrij goed.

Wel had ik graag nog een stukje aan de bovenkant erbij gezien, waar volgens mij z'n oude 'huidje' achterblijft. :)

Welke soort het is durf ik niet te zeggen.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 20 jun 2024 20:52 
Lid
Fotografie

Hoi Peter, mooie ontmoeting (zeker in eigen tuin) :up
Maar waarom zo krap gekaderd? er valt zelf een stukje van de larve weg, is toch een belangrijk onderdeel van het gehele beeld en proces....
Gr, Bert

BerichtGeplaatst: 20 jun 2024 21:37 
Lid
Fotografie

Dank voor de reacties.
Allereerst dit: mijn camera is een bridgecamera (Sony RX10 M4) met een 1" sensor. In zijn klasse een prima camera, maar die sensor blijft natuurlijk klein in vergelijking met APS-C of fullframe. Ruis is daarin al snel een probleem.
Ik maak mijn foto's in raw. Ik werk in PS met Camera raw, maar om de ruis te verwijderen gebruik ik Topaz Denoise als filter (vind ik persoonlijk effectiever en flexibeler werken dan camera raw). Dat heb ik in deze foto ook gedaan en dan is dit wat het is.
Ik zie inderdaad ook nog wel ruis, maar eigenlijk alleen in de achtergrond en daar stoort het me niet. Maar het kan natuurlijk dat ik al tevreden ben omdat ik de verbetering vanaf het origineel zie, of dat er gewoon iets aan mijn ogen mankeert.
Wat dat oude huidje betreft, dat is een keuze. In dit geval wilde ik de libel met uitgeslagen vleugels graag zo groot mogelijk in beeld hebben. Als beeld van het (voltooide) proces van uitsluiping zou de cocon er inderdaad bij moeten. Maar daar krijg ik vast nog wel een kans voor, want ik heb bijna elk jaar wel een paar uitsluipers (deze was dit jaar de eerste). De grootste kunst is ze te betrappen voor ze wegvliegen...
Ik heb overigens nog wel een foto van de uitsluiper met nog ingevouwen vleugels, waar de cocon wel te zien is. Ik zal die zo ook plaatsen, op hetzelfde formaat, zodat ook de ruis vergeleken kan worden.
[edit] Bij deze

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp