Dank voor de reacties.
Allereerst dit: mijn camera is een bridgecamera (Sony RX10 M4) met een 1" sensor. In zijn klasse een prima camera, maar die sensor blijft natuurlijk klein in vergelijking met APS-C of fullframe. Ruis is daarin al snel een probleem.
Ik maak mijn foto's in raw. Ik werk in PS met Camera raw, maar om de ruis te verwijderen gebruik ik Topaz Denoise als filter (vind ik persoonlijk effectiever en flexibeler werken dan camera raw). Dat heb ik in deze foto ook gedaan en dan is dit wat het is.
Ik zie inderdaad ook nog wel ruis, maar eigenlijk alleen in de achtergrond en daar stoort het me niet. Maar het kan natuurlijk dat ik al tevreden ben omdat ik de verbetering vanaf het origineel zie, of dat er gewoon iets aan mijn ogen mankeert.
Wat dat oude huidje betreft, dat is een keuze. In dit geval wilde ik de libel met uitgeslagen vleugels graag zo groot mogelijk in beeld hebben. Als beeld van het (voltooide) proces van uitsluiping zou de cocon er inderdaad bij moeten. Maar daar krijg ik vast nog wel een kans voor, want ik heb bijna elk jaar wel een paar uitsluipers (deze was dit jaar de eerste). De grootste kunst is ze te betrappen voor ze wegvliegen...
Ik heb overigens nog wel een foto van de uitsluiper met nog ingevouwen vleugels, waar de cocon wel te zien is. Ik zal die zo ook plaatsen, op hetzelfde formaat, zodat ook de ruis vergeleken kan worden.
[edit]
Bij deze