Hoi, ik ben hier nieuw. Ik woon al bijna 10 jaar in Duitsland. Maar ik ben toch liever onder Kaaskoppen, denk ik.
Ik heb net na lange tijd nieuwe 2e-hands foto-apparatuur aangeschaft. Ik wil daarom eerst laten zien hoever ik met mijn oude spullen ben gekomen. En daarna kijken of mijn geld goed besteed is, met mijn Canon EOS R5 en twee Sigma objectieven. Ben heel erg benieuwd wat jullie ervan vinden.
Canon 5D MkII, Canon 70-200mm f4 L IS USM, Canon 1.4x III Extender, 280mm, f6.3, 1/500s, ISO 250, spot focus, 16 juli 2023 15:12, 51°25'43.5"N 10°28'29.8"EToen ik in 2021 ons nieuwe huis met dit extra stuk 'agrarische' grond kocht, groeide er alleen maar kweekgras en ander weinig betekenende vegetatie met extreem veel woelmuizen in de grond (dat kan ook niet anders, want we zijn aan twee kanten ingesloten door bos en berg).
Ik ben nu 2,5 jaar bezig er een wildernis voor insecten en vogels van te maken. Heel veel struiken en bomen gepland en dit jaar mijn derde poging gewaagd de verwilderde grasbodem te bedwingen en er een insektenweide van te maken. Vorige twee jaren heb ik dat heel erg onderschat. Ik kreeg bijna alleen maar 'onkruid', planten die hier sowieso al overal groeien en de diversiteit geen goed doen. Dit jaar heb ik het heel grondig aangepakt en tot nu toe zijn er, 2.5 weken na het zaaien, alleen een paar oude pollen paardenbloem (op de Noord-Veluwe zeggen we gewoon nog hondebloem) opgekomen, dus dat belooft veel goeds. Die kan ik makkelijk herkennen en ook goed uitsteken, hoop ik.
De tweejarige kaardenbollen heb ik in 2022 in een wilde bloemenmix uitgezaaid en zijn in 2023 gaan bloeien. Inmiddels hebben ze zich weer uitgezaaid. De rest van de mix is nauwelijks nog terug te vinden.
Voor de wilde bijen heb ik al twee jaar "Nisthilfen" gebouwd, 'nestelhulpen' die inmiddels bijna volledig zijn uitgewoond, maar de hommels moeten nog even wachten op hun drie nieuwe custom made hotels. Ik weet dat ze zich ook redden zonder mij, maar met het planten en zaaien heb ik veel nesten in de grond verstoord, daar waar de woelmuizen oude nesten hebben verlaten, dus mijn footprint-geweten zegt me, dat ik dat weer goed moet maken.
Sorry, dat mijn zelf-introductie een beetje lang is geworden. Dat zal niet bij iedere topic gebeuren.