Het is 07 sep 2025 09:42

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Kanaaljuffer(s) met vragen.
 Kanaaljuffer(s) met vragen.
BerichtGeplaatst: 30 aug 2025 23:32 
Lid
Online op het fotoforum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Twee beelden van kanaaljuffers begin vorige maand in Frankrijk waar ik tot nu toe om allicht begrijpelijke redenen aan voorbij ben gegaan. Waarom dan nu toch tonen? Omdat ik graag wil weten wat op de eerste foto maakt dat er wat rare ‘schaduwen’ te zien zijn. Wat de tweede foto betreft is mijn vraag hoe ik de overdadig zichtbare schittering had kunnen voorkomen dan wel minder aanwezig had kunnen laten zijn.

Ik begrijp overigens dat we hier op een beoordelingssite zitten en geen gratis cursus, maar hoop hier toch op wat begrip te kunnen rekenen.

Fotografie

Fotografie

Update: zoals voorgesteld heb ik de foto als geheel donkerder gemaakt (is volgens mij geen volle stop) en daarna hooglichten en witten teruggedrongen.

Fotografie

Laatst bijgewerkt door Ine S op 01 sep 2025 08:36, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 31 aug 2025 09:19 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Geslacht: Man
Vraag 1 niet echt een antwoord. Denk aan schaduw.
Vraag 2. In het Engels heten het specular highlights. Kun je eens op zoeken. Vermoed dat polarisatiefilter iets kan betekenen. Maar het heeft ook zijn charme.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 31 aug 2025 14:06 
Moderator
Fotografie

Vraag 1 zou ik zo ook niet kunnen zeggen, ik zie geen vreemde dingen in ieder geval. ;)

Vraag 2, bedoel je hier de schitteringen in het water op foto 2, of op de Juffer?

Schittering op de Juffer is volgens mij gewoon normaal en de schittering op het water zou je voor moeten onderbelichten, maar dan wordt de rest van de foto weer veel te donker.....het beste is de foto's maken als de zon niet zo fel schijnt, maar dat heb je niet altijd voor het zeggen.
En anders proberen om een parasol of een ander stuk doek(geen doek dat helemaal lichtdicht is, want dan wordt het weer te donker waarschijnlijk ;) ) boven de Juffers te houden, zodat ze niet in de felle zon zitten, weet alleen niet of ze dan nog blijven zitten. :dk
In ieder geval iets om het felste zonlicht tegen te houden en hoe groter dat doek of parasol is, hoe hoger je het boven de Juffers kunt houden en dus minder kans op weg vliegen.
Het handigst zou het dus zijn als je iemand bij je hebt die die parasol vast zou kunnen houden, of je moet mazzel hebben dat je 'm ergens in vast kunt prikken.
Lang verhaal kort.....felle zon is meest niet gunstig voor dit soort fotografie, dus wachten op bewolking, of zelf schaduw zien te creëren.

BerichtGeplaatst: 31 aug 2025 14:26 
Lid
Fotografie

In de tweede foto zou ik de glinstering niet helemaal kwijt willen raken. Foto als geheel een stop donkerder maken, en dan hooglichten en wit nog verder terugdringen, dan kom je een eind.
@Ron: probeer het eens uit, met één stop donkerder wordt ie imho gewoon mooier.

BerichtGeplaatst: 31 aug 2025 16:53 
Moderator
Fotografie

Ik vermoed dat er plantaardig materiaal onder water zit wat jij schaduw noemt - de reflecties van stengel en juffer snap je zelf ook wel. Weinig wat je daar aan kunt doen, moderne nabewerkingsgereedschappen zijn hier je vriend.

Wat betreft de schitteringen kun je inderdaad een polarisatiefilter proberen maar Ron heeft gelijk dat je het beter gewoon kunt vermijden, natuurfotografen zijn niet voor niks vaak vroege vogels :)

P.S. Dit zijn geen vreemde vragen hoor, bij beoordelen hoort immers ook het aangeven wat verbetermogelijkheden zijn

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 31 aug 2025 17:33 
Moderator
Fotografie

Wat je ook nog kunt doen is het in de nabewerking weg proberen te werken, dat kan door te klonen, maar met de Verwijder-tool(in Photoshop) die ik hier ook gebruikt heb kan het ook.
Je kunt het helemaal weg werken als je wilt, maar ik heb het hier even snel gedaan, zodat het ergste weg is:

Fotografie

Maar zoals gezegd blijft het gewoon het beste om te fotograferen met minder felle zon. ;)

BerichtGeplaatst: 31 aug 2025 18:58 
Lid
Fotografie

Eerlijk gezegd Ron vind ik je bewerking geen verbetering.

BerichtGeplaatst: 31 aug 2025 22:49 
Moderator
Fotografie

Zoals ik al zei is het nog beter om de foto's niet in de felle zon te maken, Frans. :)

BerichtGeplaatst: 01 sep 2025 08:38 
Lid
Online op het fotoforum

Hartelijk dank voor het meedenken :) . Met een korte zoektocht op specular highlights al verrassend veel info gevonden. Voorkomen is beter dan genezen en ik neem aan dat een foto die in de basis al niet ok is met nabewerking ook niet veel beter zal worden, maar ik was nieuwsgierig hoe de voorgestelde bewerking van Peter Koster uit zou pakken, dus dat heb ik geprobeerd (zie update). Omdat het toch vaak voorkomt dat ik een waarneming doe tijdens het wandelen in veel zonlicht schaf ik me om te beginnen een witte paraplu aan voor in de rugtas. Sinds kort heb ik wel een polarisatiefilter en ik zal eens zien wat ik daarmee kan bereiken mocht de gelegenheid zich voordoen.

BerichtGeplaatst: 01 sep 2025 16:54 
Lid
Fotografie

Heb net wat zitten experimenteren met polarisatiefilter en reflecties zoals hier.
Zeer effectief.

BerichtGeplaatst: 02 sep 2025 09:24 
Lid
Online op het fotoforum

:up Benieuwd.