Het is 04 nov 2025 15:45

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Aardhommel update
 Aardhommel update
BerichtGeplaatst: 30 okt 2025 18:07 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Mogelijk één van de laatste hommels die zich dit jaar laat zien en met dat snuitje precies in een zo klein bloemetje van de zo goed als uitgebloeide verbena vond ik het beeld te mooi om voorbij te laten gaan.

Vanwege de wind die de hoge stengels nogal liet dansen gekozen voor een korte sluitertijd en ondanks een straaltje zonlicht moest de iso toch omhoog. Nu lees ik met regelmaat dat een kleine sensor niet perse oorzaak is voor ruis bij hogere iso maar ik zou niet weten wat ik dan moet doen om die te voorkomen. Het treedt vaak al op bij 200 en soms zelfs al bij 100. 400 levert zelden goede foto’s op. Waarom nog hoger op deze camera mogelijk is is me dan ook een raadsel. Overigens kan ik zelf best leven met wat ruis ware het niet dat dan ook scherpte verloren lijkt te gaan. Heb zelf trouwens wel iets ruis kunnen verminderen maar durf niet verder te gaan dan dit.

Fotografie

Canon Powershot SX70HS, 40mm - f5.6 - 1/1600s - ISO 400

Voor uploaden naar Postimage verkleind naar 1900p langste zijde en kennelijk doe ik daar ook iets verkeerd want wederom geen plusje :unsure

Update (poging) in opvolging van aanwijzingen Ron:

Fotografie

Laatst bijgewerkt door Ine S op 31 okt 2025 20:17, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Aardhommel update
BerichtGeplaatst: 30 okt 2025 18:34 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Geslacht: Man
Leuke foto van de Hommel. :up

Het klopt wel zo'n beetje wat je zegt hoor, hoe kleiner de sensor, des te sneller je ruis hebt en het gaat inderdaad ook ten koste van de scherpte.
Het is niet alleen de grootte van de sensor die van invloed is, maar bijvoorbeeld de camera's en dus ook de sensors worden steeds beter en hebben steeds minder last van ruis.
Voor m'n huidige full frame camera's had ik een APS-c camera en daar had ik ook veel sneller last van ruis mee, meest ging ik niet verder dan ISO-400 daarmee, terwijl ik met de camera's die ik nu heb soms nog redelijk goede resultaten heb met ISO-10.000, ook niet altijd, want het ligt alsnog ook aan de lichtomstandigheden.
Als je een foto te donker maakt met een redelijk hoge ISO(voor jouw camera dan) en je gaat de foto in de nabewerking oplichten dan komt er ook heel snel ruis tevoorschijn.

Ik ben wel gevoelig voor ruis, vind het niet mooi en vergelijk het altijd met een tv-antenne die verkeerd gericht stond vroeger, dan had je ook Zwitserland op je tv.....allemaal sneeuw. :DD

Je zou hier nog plaatselijk kunnen ontruisen, door te werken met een laag en dus alleen de achtergrond, want daar is ook de meeste ruis zichtbaar in.

Voor het groter uploaden van je foto's via Postimage kun je misschien hier wat vinden:

viewtopic.php?f=141&t=124613

viewtopic.php?f=141&t=125587

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Aardhommel update
BerichtGeplaatst: 30 okt 2025 18:50 
Moderator
Fotografie

Ik zie dat je camera in 2018 op de markt is gekomen, in de afgelopen 7 jaar is er met name op het gebied van ruisverwerking wel een flinke verbeterslag gemaakt. Ik sluit me dus aan bij Ron.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Aardhommel update
BerichtGeplaatst: 31 okt 2025 15:44 
Lid

Bedankt! Als ik het goed begrijp loop ik in deze niet zozeer tegen mijn eigen beperkingen aan als wel die van de camera. Jammer, had gehoopt er zelf nog iets aan te kunnen doen. Nu blijft het slikken om een mooi moment voorbij te laten gaan vanwege mindere lichtomstandigheden. Wel een extra reden om me nog beter te studeren op de nabewerking.

Probleempje met uploaden krijg ik zelf niet opgelost dus heb in het relevante topic waar naar verwezen wordt een vraag gesteld.

Aardhommel update
BerichtGeplaatst: 31 okt 2025 16:05 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Je kunt er zelf nog wel wat aan doen en dat is proberen niet teveel onder te belichten tijdens het maken, want dan moet je weer gaan oplichten in de nabewerking en komt de ruis tevoorschijn.
En proberen om selectief ruis te verwijderen, want hier is het het meest zichtbaar in de achtergrond, dus alleen de achtergrond ontruisen zou de foto al een stuk beter maken in mijn ogen.
Nabewerken is dus ook best wel belangrijk om minder ruis zichtbaar te krijgen.

En voor de rest is het natuurlijk zo dat nieuwere camera's ook beter omgaan met ruis en ook hoe groter de sensor hoe beter de ruisprestaties.
Maar ik snap ook wel dat niet iedereen duizenden euro's aan cameraspullen uit wilt geven, het blijft natuurlijk een lastig verhaal.
Je kunt natuurlijk ook proberen om de moeilijke lichtomstandigheden te vermijden, maar daar zit je(zoals je al zegt) natuurlijk ook niet op te wachten.

Gewoon lekker je foto's blijven maken en proberen jezelf wat meer te ontwikkelen wat nabewerking betreft en hier vragen als je wat wilt weten. :)

Aardhommel update
BerichtGeplaatst: 31 okt 2025 16:44 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Ik heb je foto op ware grootte binnen gehaald, de ruis eruit gehaald(kan nog wel beter denk ik), het Hommeltje en bloemetje wat verscherpt en de kleuren iets minder warm(geel) gemaakt:

Fotografie

Dezelfde foto, maar dan 900 pixels aan de langste zijde:
Fotografie

Aardhommel update
BerichtGeplaatst: 31 okt 2025 20:20 
Lid

Dank je wel! Wat jij kan lukt me nog niet maar proberen doe ik het wel :D

Aardhommel update
BerichtGeplaatst: 31 okt 2025 20:28 
Lid
Fotografie

Toch ook wel tegen je eigen beperkingen aangelopen.

Hoe had je je instellingen kunnen aanpassen zodat je ruis in de foto beperkter was geweest.

Aardhommel update
BerichtGeplaatst: 31 okt 2025 20:48 
Lid
Fotografie

Hele mooie update! :up

Aardhommel update
BerichtGeplaatst: 31 okt 2025 22:17 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
De camera's hebben idd een flinke ontwikkeling doorgemaakt, maar ook de ruisverwerkers. Volgens mij zou dit idd beter kunnen. De aanwijzing van Frans eens bekijken? gr Harry

Aardhommel update
BerichtGeplaatst: 01 nov 2025 09:16 
Lid

Wordt aan gewerkt :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp