Het is 18 mei 2025 07:23

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur closeup van een vlieg
 closeup van een vlieg
BerichtGeplaatst: 19 jun 2010 21:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Vanmorgen met mijn 24-105 lens deze vlieg eens op de plaat gezet. Het is slechts ter lering, dus brand maar los:
Fotografie

Het is nog niet echt macro maar langzaam maar zeker probeer ik in de buurt te komen.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 closeup van een vlieg
BerichtGeplaatst: 19 jun 2010 23:55 
Lid
Fotografie

rugje is te licht.
Verder :up

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 closeup van een vlieg
BerichtGeplaatst: 20 jun 2010 09:33 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Volgens mij wel mooi scherp hoor :) :upc

closeup van een vlieg
BerichtGeplaatst: 20 jun 2010 10:25 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Komt te verscherpt over op mijn scherm, heb het idee dat hij niet helemaal scherp is en dat je het met naverscherpen hebt willen corrigeren. Ben overigens niet zo fan van een bovenaanzicht...

closeup van een vlieg
BerichtGeplaatst: 20 jun 2010 10:59 
Lid

Mooi scherp misschien iets croppen zodat je de onscherpe voorgrond en zijkant niet meer zie

closeup van een vlieg
BerichtGeplaatst: 20 jun 2010 12:59 
Lid
Fotografie

Ik zit er nu enkele minuten naar te kijken en heb wel een paar opmerkingen.
- de scherpte ligt op het einde van de vleugels ipv op de kop. maar het blad is wel scherp nabij de kop. Vreemd
- de kleuren vindt ik een beetje vreemd over komen (te groen)
- ogen zijn donker.

De compositie is goed.

closeup van een vlieg
BerichtGeplaatst: 20 jun 2010 14:01 
Lid
Fotografie

Dank voor de reacties. Even in volgorde:
@Daniël: het is een compromis tussen de ogen en het rugje. Zelf vind ik vooral het rechter oog wat te donker maar kan niet verder verlichten zonder het rugje nog meer op te laten lichten. Overigens is de foto bij zonlicht genomen waardoor ik zelf de reflectie nog vind meevallen.

@Julia: dank. Ik probeer de techniek nog wel wat te verbeteren maar ik denk dan dat ik een echte macrolens nodig zal hebben.

@Gotchas: Ik heb em alleen naverscherpt toen ik naar 900 x 600 heb gewijzigd. Ik snap wel wat je bedoelt maar zonder de naverscherping werd ie niet scherp terwijl deze dat wel op het origineel (8 MP) was.

@struisvogel: Ik had bewust de compo zo gedaan zodat de vlieg niet centraal in het midden zit. En omdat mijn lens geen macrolens is (geen 1:1) wordt het er niet fraaier op als ik dit ga croppen. Hooguit als ik er deel van af snijd. Maar elders heb ik ook al gezegd dat afwijkende fotoformaten niet mijn ding zijn. Ik weet dat er velen zijn die het wel graag zien maar ik houd er niet van. Ik hoop met een echte macrolens dit soort oneffenheden eruit te kunnen halen de volgende keer.

@Papa100: Het eerste dat mij opviel was hetzelfde dat je in de eerste opmerking aan gaf. Toch heb ik alleen naverscherpt bij het croppen naar 900 x 600. Ik vermoed dat het te maken heeft met datgene dat wordt naverscherpt. Niet alles wordt op dezelfde wijze scherper/getekender. Ik gebruik hiervoor PSP. Of dat er wat mee te maken heeft weet ik niet. Overigens kun je aan de nerf van het blad zien dat de scherpte ongeveer op het midden van de vlieg zit.
Over de kleuren kan ik weinig zeggen. Op mijn scherm komt de kleur identiek over zoals ik het ook in de tuin zie met zonlicht. (waar blijft die zon???)
Over de donkere ogen: zie mijn reactie aan Daniël.

Dank allemaal voor jullie op- en aanmerkingen. Ik probeer het een volgende keer mee te nemen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp