Het is 31 jul 2025 09:19

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur mijn eerste vlinders...
 mijn eerste vlinders...
BerichtGeplaatst: 14 aug 2011 22:05 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Vandaag voor het eerst wat vlinders op de foto gezet. Tja, ik weet het... nog lang niet zo goed als wat er hier voorbij komt. Maar eens moet de eerste keer zijn toch?

Heb de foto's gemaakt in de vlinderkas is Blijdorp. Ik heb behoorlijk wat ruis moeten verwijderen en daardoor vond ik soms de foto's wat te soft worden, waarna ik meer moest verscherpen. Hoe kan ik dit voorkomen? Of is dit "normaal". Het is ook best wel donker in de kas. Heb alles uit de hand geschoten trouwens.

Nou... brandt maar los (of af... :blush )

Fotografie
f11
1/200sec
ISO640
+5step exp.
220mm
pop-up flash

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 mijn eerste vlinders...
BerichtGeplaatst: 14 aug 2011 22:13 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
De ruis speelt je enigzins parten, zeker in het verloop van de scherpte naar de onscherpte op de vleugels verlies je hier daar veel detail door.

Een wat loodrechter standpunt zou de scherpte over gehel profiel lopen, zonder detail verlies en het wat vegerige effect wat we nu zien.

Opbouw, met schuine lijn van blad in de onderhoek, en de vlinder uit het midden zijn goed :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 mijn eerste vlinders...
BerichtGeplaatst: 14 aug 2011 22:18 
Lid

Mendel schreef:
De ruis speelt je enigzins parten, zeker in het verloop van de scherpte naar de onscherpte op de vleugels verlies je hier daar veel detail door.

Een wat loodrechter standpunt zou de scherpte over gehel profiel lopen, zonder detail verlies en het wat vegerige effect wat we nu zien.

Opbouw, met schuine lijn van blad in de onderhoek, en de vlinder uit het midden zijn goed :)

En hoe kan ik zorgen dat ik minder last heb van ruis? Wat doe ik verkeerd? Of is dat een camera-probleem (heb een NikonD80) of meer een objectiefprobleem (heb dit gefotografeerd met een Sigma 70-300mm 1:4-5.6)?

Bedankt trouwens voor de rest van je comment ;-)

mijn eerste vlinders...
BerichtGeplaatst: 14 aug 2011 22:21 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Je iso lager zetten zal de ruis doen verminderen, is gewoon des camera's, hebben we alle in meer of mindere mate last van.

Hierdoor zal de achtergrond wel wat donkerder zijn uitgevallen (deze wordt denk ik niet bereikt door de flits) maar voor mij is dat van mindere zorg dan het gemis aan de fijne details :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 mijn eerste vlinders...
BerichtGeplaatst: 14 aug 2011 22:28 
Lid

Mendel schreef:
Je iso lager zetten zal de ruis doen verminderen, is gewoon des camera's, hebben we alle in meer of mindere mate last van.

hahaha, ja dat begrijp ik haha

Citaat:
Hierdoor zal de achtergrond wel wat donkerder zijn uitgevallen (deze wordt denk ik niet bereikt door de flits) maar voor mij is dat van mindere zorg dan het gemis aan de fijne details :)

Ben ik met je eens. Ik heb een abonnement dus ga nog wel eens terug.

mijn eerste vlinders...
BerichtGeplaatst: 14 aug 2011 23:45 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Sucses ben benieuwd naar de volgende foto,s :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp