Het is 23 jul 2025 22:52

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Insecten langs de rivier de maas...
 Insecten langs de rivier de maas...
BerichtGeplaatst: 22 aug 2011 11:36 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gisteren met de kids een half uurtje langs de rivier de Maas gelopen en enkele opnames gemaakt uit de hand met een 50-250mm (kit lens).

Ik denk dat het niet geheel mislukte opnames zijn alhowel met statief deze wellicht scherper geweest zouden zijn en met een macro lens ook nog sterker met een betere (mooiere achtergron).

1. iso 100 , 1/800, diafr. 5,6 - brandpuntsafst.250mm, afstand tot obj. 3,1 mtr.
Niet geheel scherp maar vond het tochwel een geslaagde opname
Fotografie
2. iso 100 , 1/1000, diafr. 5,6 - brandpuntsafst.250mm, afstand tot obj. 5,0 mtr.
Mooie oppervlaktespanning van het water, helaas alles te donker en niet geheel scherp
Fotografie
3. iso 125 , 1/640, diafr. 7,1 - brandpuntsafst.214mm, afstand tot obj. 1,5 mtr.
idem als de vorige opname
Fotografie
4. iso 320 , 1/320, diafr. 10,0 - brandpuntsafst.220mm, afstand tot obj. 2,1 mtr.
Met de libellen heb ik het probleem dat ik er niet de gehele libel scherp op krijg en dan de achtergrond mooi egaal :(
Fotografie
5. iso 250 , 1/400, diafr. 10,0 - brandpuntsafst.220mm, afstand tot obj. 1,5 mtr.
Fotografie
6. iso 320 , 1/320, diafr. 10,0 - brandpuntsafst.250mm, afstand tot obj. 1,7 mtr.
Fotografie
7. iso 250 , 1/320, diafr. 10,0 - brandpuntsafst.250mm, afstand tot obj. 1,5 mtr.
Fotografie
8. iso 100 , 1/400, diafr. 8,0 - brandpuntsafst.250mm, afstand tot obj. 2,3 mtr.
Fotografie

Welke instellingen zou ik moeten gebruiken om deze insecten toch geheel scherp te fotograferen maar van de achtergrond geen details zie?

Moet ik toch gaan denken aan een macro lens?
Bedankt voor het kijken en jullie kommentaar / tips :upc

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 22 aug 2011 11:53 
Lid
Fotografie

wwestendorp schreef:
Welke instellingen zou ik moeten gebruiken om deze insecten toch geheel scherp te fotograferen maar van de achtergrond geen details zie? ........

Hoe zat het ook alweer?
Hoe groter je je onderwerp in beeld brengt (= combinatie van hoeveelheid mm objectief en afstand tot onderwerp) en/of hoe groter je je lensopening (diafragmagetal klein) kiest hoe kleiner de scherptediepte.
Dat is gunstig voor de achtergrondonscherpte maar minder gunstig voor de scherpte van je onderwerp.
Hoe verder je achtergrond weg is hoe onscherper.
Een zij-aanzicht van een libel levert meer scherpe delen van de libel op dan dat de libel bijvoorbeeld in een hoek van 45 graden staat t.o.v. je sensor.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 22 aug 2011 12:14 
Lid
Fotografie

Frans schreef:
wwestendorp schreef:
Welke instellingen zou ik moeten gebruiken om deze insecten toch geheel scherp te fotograferen maar van de achtergrond geen details zie? ........

Hoe zat het ook alweer?
Hoe groter je je onderwerp in beeld brengt (= combinatie van hoeveelheid mm objectief en afstand tot onderwerp) en/of hoe groter je je lensopening (diafragmagetal klein) kiest hoe kleiner de scherptediepte.
Dat is gunstig voor de achtergrondonscherpte maar minder gunstig voor de scherpte van je onderwerp.
Hoe verder je achtergrond weg is hoe onscherper.
Een zij-aanzicht van een libel levert meer scherpe delen van de libel op dan dat de libel bijvoorbeeld in een hoek van 45 graden staat t.o.v. je sensor.

Tsja, de Theorie ken ik wel maar moet ik dan het grrotste diafragma opening kiezen, verder van het object wegstaan zodat het onderwerp wel scherp is maar de achtergrond niet waardoor ik wel een crop moet nemen om het onderwerp enigszins in beeld krijg?

BerichtGeplaatst: 22 aug 2011 14:25 
Lid
Fotografie

Als je de theorie zou kennen zou je deze vraag niet hoeven stellen toch? :(

Om iets groter in beeld te brengen moet je niet verder af gaan staan maar korter bij.
Inzoomen en dus een grotere brandpuntsafstand kiezen heeft hetzelfde effect.

De grap is natuurlijk dat als je in het geval van een libel het hele beest er op wil je op een bepaald moment niet dichterbij kunt of verder kunt inzoomen.

Het is dus wat dat betreft een kwestie van tegengestelde belangen.

En ja. Het grootste diafragma, bij dit objectief op zijn grootste telestand denk ik f/5,6, geeft de kleinste scherptediepte en dus de meest wazige achtergrond.

Samenvattend: groot diafragma, je onderwerp zo groot mogelijk in beeld en je achtergrond zover mogelijk weg geeft het door jou gewenste effect.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp