Het is 02 aug 2025 06:13

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Zweefvlieg
 Zweefvlieg
BerichtGeplaatst: 06 okt 2011 13:06 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ben zo blij met mijn 7D, vorige week heb ik een heel betaalbaar objectief aangeschaft namelijk een Tamron AF70-300mm F/4-5.6 Di macro 1:2. Deze kostte (afhaal bij iemand met een webshop) 109 euro inclusief de BTW. Macrofotografie, bijzonder fascinerend mag ik wel zeggen dus heb ik mijn eerste stappen gewaagd :) hier een plaatje van een zweefvlieg op een bloemetje bij mij in de tuin.

Fotografie

O ja:

f - 5,6
Sluitersnelheid 1/160

Isowaarde ben ik niet zeker van, ik heb een imac en heb het idee dat je op een Windows machine wellicht meer info krijgt?

Inmiddels heb ik de foto naverscherpt en ook een beetje de helderheid vergroot.

Fotografie

Laatst bijgewerkt door Papitor op 07 okt 2011 14:26, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Zweefvlieg
BerichtGeplaatst: 06 okt 2011 15:16 
Lid
Fotografie

deze foto is zeer geslaagd :)
deze foto is gemaak met ISO 100 ;)

groetjes pierre

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zweefvlieg
BerichtGeplaatst: 06 okt 2011 18:52 
Lid
Fotografie

De bloem is met zijn witte onscherpte voor en achter krachtig aanwezig in dit beeld, de zwever met zijn wat vale kleuren komt niet sterk uit de verf alhier.

De zeer beperkte scherptediepte, en het gemis van echte scherpet op zijn gelaat doet die zwevertje ook geen goed.

Heb je na verkleinen van deze foto naverscherpt? Is een standaard handeling, daar je scherpte verliest bij het verkleinen van foto's :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Zweefvlieg
BerichtGeplaatst: 06 okt 2011 19:30 
Lid
Fotografie

@Pierre: Dank, grappig dat jij meer info ziet dan ik :) Iemand anders een goede tip voor mij om deze gegevens op een Imac te kunnen nakijken?

@Mendel: Inderdaad vond ik de kleuren zelf ook al niet helemaal spetterend, maar dit ligt wellicht aan het insect zelf? Of is het de combinatie met de witte bloem waardoor de witbalans niet helemaal voor elkaar is?
ik zal de volgende gelegenheid ook eens een wat kleiner diafragma kiezen om de scherptediepte wat te vergroten.

Ik heb de foto niet bewerkt, alleen verkleind. Ben erg benieuwd naar het naverscherpen, ik heb hier nog geen ervaring mee en wist ook niet dat dat gebruikelijk is. Ik werk graag met photoshop, ik neem aan dat dat hiermee mogelijk is? Wellicht weet iemand hoe dit te doen met photoshop?

Groet Pieter

Zweefvlieg
BerichtGeplaatst: 07 okt 2011 14:28 
Lid
Fotografie

Ik heb er een tweede versie bijgeplaatst, eerste experiment met het verscherpen. De achtergrond vind ik wel minder mooi geworden, wellicht het onderwerp uitknippen en alleen deze laag verscherpen?

Zweefvlieg
BerichtGeplaatst: 07 okt 2011 14:46 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik vond het al een foto met een mooie compositie, het verscherpen heeft hem zeker goed gedaan.

Zweefvlieg
BerichtGeplaatst: 07 okt 2011 14:54 
Lid
Fotografie

Dank voor je reaktie :) , ik merk wel wat onzekerheid bij mezelf over het verscherpen en kan best tegen kritiek dus als dit anders of beter kan hoor ik dat natuurlijk graag.

Ik heb een serie foto's gemaakt van zweefvliegen op deze witte bloemen, en heb (uiteraard) de mooiste in mijn ogen gekozen en deze geplaatst. Ik ben het eens geworden met Mendel, het felle geel van de kern van de bloem knalt er behoorlijk uit ten opzichte van de zweefvlieg, wellicht zou een andere bloem of object beter geschikt zijn om een zweefvlieg uit de verf te laten komen. Zo leer ik binnen korte tijd al anders kijken naar foto's :) het is net als Jazzmuziek lijkt het wel :D

Zweefvlieg
BerichtGeplaatst: 07 okt 2011 16:00 
Lid
Fotografie

Na het verscherpen ziet die er idd beter uit . Je vind zelf alleen de achtergrond wat minder geworden daardoor . tipje alleen je hoofdonderwerp verscherpen en niet de gehele foto verscherpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp