Schaeddy schreef:
Zeer mooie plaat, maar ik snap niet hoe dat voor elkaar krijgt
Afgelopen jaar ook een paar van deze gespot, maar allemaal tussen het gras, en de hele tijd in beweging, vooral als het te lang duurt, zijn ze zo vertrokken, jij loopt er omheen, bepaald ter plekke de uitsnede/compo, en gebruikt ook nog eens een reflectiescherm, waarschijnlijk ook nog eens vanaf statief geplaat
Wat doe ik dan verkeerd

Als ik op macropad ga, dan ga ik of in de vroeg ochtenduurtjes (in het echte macroseizoen sta ik al bv om 03.00 uur op) zodat ik voor zonsopkomst de omgeving kan verkennen. Of ik ga net voor zonsondergang.
Dit allemaal heeft zijn voordelen:
Je hebt minder last van hard(er) licht en de natuur is nog tot rust omdat ze nog niet volledig zijn opgewarmd.
Daarbij moet ik ook zeggen, indien ik een macro-onderwerp spot, ik er van te voren al heen tijger. Ook leer je op een gegeven moment het "gedrag" van een insect. Bv een sprinkhaan wil zich nog wel eens verstoppen......1 trucje voor: met je hand voorzichtig benaderen. Je ziet gelijk dat de sprinkhaan zijn positie veranderd. Het vergt wel vaak engelengeduld.
En ja de meeste opnames maak ik vanaf statief icm live-view opdat ik de meest optimale scherpte wil bereiken.
Grt Roger