Het is 21 aug 2025 09:20

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Hommel op bloesem
 Hommel op bloesem
BerichtGeplaatst: 07 apr 2012 15:04 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Eigenlijk wilde ik een mooie foto van een vogel maken, maar het is een hommel geworden. Ik ben nog niet zo thuis in het werken met een kleine scherptediepte en al helemaal niet met een bewegend voorwerp. Daarnaast vind ik het bewerken lastig. Bij onderstaande foto's heb ik alleen de afmetingen gewijzigd en daarna verscherpt met de optie 'verscherpen' in Paint Shop Pro. Zijn er dingen welke ik de volgende keer anders moet doen? Zo zie ik bijvoorbeeld dat de achtergrond wat ruis laat zien, hoe kan ik dat voorkomen?

Foto 1:
Fotografie
200 mm - ISO 100 - 1/50 sec - F/6.3

Foto 2:
Fotografie
200 mm - ISO 100 - 1/25 sec - F/6.3

Update foto 2, na NeatImage:
Fotografie

Laatst bijgewerkt door OrangeDaisy op 07 apr 2012 18:17, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Hommel op bloesem
BerichtGeplaatst: 07 apr 2012 15:09 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Geslacht: Man
Vind de tweede het best gelukt.
In de eerste is de hommel erg donker en heeft weinig doortekening.
Is ook een moeilijk onderwerp. Lichte bloesem en donker beestje.
Ruis zie ik niet.
Denk dat de tweede wat last heeft van teveel compressie.
1/25 sec is een lange sluitertijd. Je krijgt makkelijk bewegingsonscherpte zowel door trillen van je hand als bewegen onderwerp.
1/200 sec. zou beter zijn. Dat is 1/brandpuntsafstand.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hommel op bloesem
BerichtGeplaatst: 07 apr 2012 15:11 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Hoi Gerda, ruis kan op verschillende manieren ontstaan bv door een te hoge ISO-waarde te nemen op je camera. Indien je bv genoeg aan sluitertijd overhebt, kun je met de iso-waarde zakken.
Daarnaast in de donkere delen waar minder licht "op" valt wil ook nog weleens ruis cq artefacten ontstaan.
Kijkende naar jouw foto's vin dik persoonlijk foto 2 beter gelukt dan foto 1 omdat die te donker is naar mijn bescheiden mening.
Bij foto 2 heb je meer licht waardoor de hommel ook niet zo is dichtgelopen tov van de eerste.

Na verkleinen en naverscherpen lijkt het ook vaker alsof je ruis in de foto hebt, je kunt de aanwezige ruis verminderen door bv gebruik te maken van NeatImage (is gratis te vinden op internet)

Grt Roger

Hommel op bloesem
BerichtGeplaatst: 07 apr 2012 18:06 
Lid

Geslacht: Vrouw
Bedankt voor jullie antwoorden!

@ Frans: je zegt dat mijn 2e foto wellicht last heeft van teveel compressie. Moet ik dan op een andere manier verkleinen? Of moet ik de foto op een kleiner formaat schieten? Ik heb in A geschoten om zo met scherptediepte te kunnen spelen. Als ik de sluitertijd korter zou maken, wordt de foto dan niet te donker? Ik had dus beter op een ander moment van de dag, met meer licht, kunnen gaan fotograferen.

@ Roger: Een lagere ISO was nu geloof ik niet mogelijk, ik had al ISO 100. En wat ik bedoel met ruis, is de oneffenheid op de achtergrond. Ik zal eens gaan kijken naar NeatImage :D.

Edit: NeatImage gedownload en ik vind het effect mooi! De 'noise' is een stuk minder. Bedankt voor de tip!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp