Het is 04 jun 2025 16:41

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur De metselbij.
 De metselbij.
BerichtGeplaatst: 25 maart 2009 17:46 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De metselbij of Osmia cornuta is eentje die hier bijons al een paar jaar telkens terug te zien is. Ideale gelegenheid om ze eens vliegende in closeup te nemen. Als ik het goedvoor heb is dit een mannetje. Achtergrond kon nog wat rustiger zijn, maar jullie weten ondertussen al dat bij vliegende versie's de keuze heel beperkt is. Ook de achterste vleugel heeft ietjes wat reflectie maar dit is bijna niet te vermijden. Anders moet ik een difuser maken en dat jaagt het nodige licht de hoogte in waardoor er onscherpte komt op het lijf van het insect door de langere belichtingstijd. Hier is de belichtingstijd terug rond de 1/15.000 sec, F29, ISO 200 en second shuttertijd 1/250. Camera D300 en AF105/2.8D macro lens ingesteld op vaste focusafstand.

Fotografie

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 De metselbij.
BerichtGeplaatst: 25 maart 2009 18:10 
Lid
Fotografie

Weer goed gevangen :up
Jammer dat we het rechtervleugeltje niet goed zien.
Scherpte valt ook nu weer goed.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 De metselbij.
BerichtGeplaatst: 25 maart 2009 18:26 
Lid

Dat die rechtervleugel er niet opstaat komt omdat de flitstijd nog te lang duurt. De vleugel is hier juist in zijn max versnellings zone. Ik schat dat de flitstijd om zo een vleugel ook scherp af te drukken minimaal op 1/50.000 sec bedraagt. Daarvoor zou ik tot 3 stops onder de huidige flitstijd/vermogen moeten gaan en bij die instelling komt het omgevingslicht boven met sterke nasleep. Mochten deze beestjes s'avonds laat vliegen dan zou het moeten gaan om de flitsen op minimaal vermogen te plaatsen van 1/128 power wat overneenkomt met die 1/50.000 sec.

Je ziet een echt delema, in een studio zou het gaan omdat je daar meer controle hebt over het omgevingslicht. Maar mijn doelstelling blijft enkel opnames te maken in de vrije natuur zonder de beestjes aan te raken. 4 Flitsen gebruiken zou ook beter gaan maar ik kan ze niet meer dragen :)

De metselbij.
BerichtGeplaatst: 25 maart 2009 19:29 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Blijf het knap vinden hoor, vind deze wel iets minder dan je vorige vanwege de achtergrond. Geen idee wat het het is maar het ziet er niet zo natuurlijk uit...

De metselbij.
BerichtGeplaatst: 25 maart 2009 19:33 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Tsja, wat moet je nog zeggen, gewoon niets, een diepe buiging en :up

Profiel op dit foto forum
 De metselbij.
BerichtGeplaatst: 25 maart 2009 19:40 
Lid

Deze achtergrond is hun natuurlijke omgeving. De bijen kruipen vooral in kleine openingen (6 tot 8mm). Het onderste deel van de achtergrond is de houten blok waar die gaten inzijn, het bovenste deel is wat muur. Beter was het geweest als de volledige achtergrond die houtenblok was geweest. Maar daar kun je zoweinig aan sturen tijdens de opname. Ik vond het idd niet de ideale achtergrond maar het beestje zelf stond er vrij scherp op met een mooie vliegrichting. Mijn doelstelling is vooral diverse vliegende insecten inbeeld te brengen. Vandaar dat ik soms een hele namiddag moet spenderen om 1 bepaald insect vliegend te vinden en te kunnen opnemen. Ze moeten dan nog mooi in beeld staan ook. Van deze metselbij heb in vele vliegende opnames maar in vele gevallen zijn de achtergronden nog slechter of hun vliegrichting niet zo mooi.

Maar we doen ons best en ik tracht zoveel mogelijk bij de opnames nog snel de opnamehoek wat te optimaliseren.

De metselbij.
BerichtGeplaatst: 25 maart 2009 21:23 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Mooi gedaan :up