NikonP90, dank voor je reactie.
Enkele jaren geleden (op 17 juli 2010 om precies te zijn) heb ik deze foto gemaakt van de zweefvlieg (en hier geplaatst, maar die post is verloren gegaan). Vandaar dat ik hem maar even opnieuw plaats, maar nu in dit topic als reactie op jouw opmerking.

EXIF Summary van de foto met de zweefvlieg: 1/320s f/7.1 ISO1250 105mm
Een zweefvlieg wil nog wel eens gewoon stil blijven hangen in de lucht en daardoor is zo'n plaatje veel eenvoudiger te schieten, ook met een macrolens. De achtergrond is hier trouwens niet bewerkt, ik had het geluk dat er een lichtstraal net op de zweefvlieg en de bloem viel, waardoor de bosrand waaruit de achtergrond is opgebouwd als een groot donker vlak in de foto is gekomen.
Ik heb tijdens een vakantie (ook weer) enkele jaren geleden geprobeerd om vliegende hommels met een macrolens vast te leggen, helaas zonder succes; na de hele vakantie kwam ik niet met één geslaagde foto van een vliegende hommel thuis. Gisteren besloot ik om met de extra kennis die ik in de loop der jaren heb opgedaan en met inmiddels een andere camera een nieuwe poging te wagen. Dit keer had ik wel succes, sterker nog: ik had regelmatig een scherpe foto van een vliegende hommel te pakken. Al met al: geef niet op, het is wel degelijk mogelijk. Kennelijk doe je wat fout waardoor het niet lukt en moet je het "juiste recept" nog vinden.