Gotchas schreef:
Moet wel eerlijk bekennen dat de foto niet echt laat zien dat hij vliegt. Als je het er niet bij had gezegd, zo het zo een foto kunnen zijn van een liggend exemplaar!
Hee, al eens naar zijn pootjes gekeken, zo kun je ze niet neerzetten en fotograferen, ook niet via een glazen plaat

Trouwens, levende nachtvlinders sluiten hun vleugels in rust. Vandaar dat de vliegende versie's totaal nieuwe kijkhoeken en kleuren geven. Ik heb deze pose genomen omdat hij naar de camera toe vliegt. Maar er zijn andere die dan weer op de rug genomen zijn. Op de rug heb je meer de mooie kleuren die je anders nooit ziet.
Dit is slechts een begin. Het vergt weer een hele aanpassing en leerkurve. De achtergrond is hier vrij wit door het laken die gebruikt wordt om ze aan te trekken. Doordat hij net op voldoende afstand van het laken was is deze achtergrond nog zacht. Nog idealer zou een groene achtergrond zijn van struikgewas. Maar dat is nog een level hoger om de opnames te kunnen maken. De meeste nachtvlinders gaan zich laten vallen als ze gevaar zien. Vliegen zit er dan niet meer bij.
Op het laken vliegen ze heel onrustig. Maar ze kunnen er ook uren opblijven zonder te verroeren. Hangt weer van het type nachtvlinder af.
Deze opnames maken ook deel uit van het zoeken naar zoveel mogelijk soorten. De identificatie is ook een probleem maar ik laat dit voorlopig aan de kenners over. Bedoeling is om op het einde van de zomer een ruim overzicht te hebben van alle nachtvlinders die hier rond mijn huis vliegen. Dit zal vele uren van mijn nachtrust afnemen.
Frans.