Matthijs, in dat topic had je het over het vervagen van de achtergrond. Je meldde dat je bezig bent met macro-fotografie en dat je graag je onderwerp helemaal scherp op de foto wilde hebben, door bijvoorbeeld met f/16 de foto te schieten. Je stelde dat dit ten koste gaat van je achtergrond. Om die reden wilde je tips hebben om de achtergrond te vervagen.
Ik beweerde dat je bij macrofotografie blij mag zijn met wat meer scherptediepte. Zelfs met f/16 zul je scherptediepte te kort komen. Je kunt dat eenvoudig zelf vaststellen. Maak maar eens een foto van een beestje of een bloemetje met je macrolens op f/16.
Voor alle duidelijkheid (maar dat weet je al), is de scherptediepte het gebied waarbinnen alles scherp wordt weergegeven. Buiten dit scherptedieptegebied is alles dus vaag. Dit scherptedieptegebied loopt van voor naar achterin de foto. De vervaging die optreedt gaat heel snel. Vandaar dat ik ook in dat topic opmerkte dat je de tips van Rob en Gotchas volgens mij niet vaak zult hoeven toe te passen.
Zoals je ook in deze foto kunt zien, zit die onscherpte zowel aan de voorkant als aan de achterkant van de foto. Je hebt hier trouwens wel geluk gehad met een lekker rustig achtergrondje. Het nadeel daarvan is dat je het effect van die beperkte scherpdtediepte niet zo goed kunt zien. De beperkte scherpdtediepte die je altijd hebt als je met een macrolens macrofoto's gaat schieten.
Er zijn in het forumonderdeel insecten vele voorbeeld te vinden. Bijvoorbeeld de foto
"Overbruggen" van Wim is geschoten met f/13. De achtergrond is daar behoorlijk vervaagt. Meer vervagen maakt de foto denk ik echt niet mooier.
Je hebt deze macrofoto gemaakt met f/5. Als ik macrofoto's met mijn macrolens maak, dan zorg ik er altijd voor dat ik een zo klein mogelijk diafragma instel (ik houd het altijd bij f/10 tot f/16).