Het is 20 jul 2025 06:33

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Klein grut in de achtertuin
 Klein grut in de achtertuin
BerichtGeplaatst: 21 mei 2009 17:38 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Vandaag in de tuin aan de slag geweest en af en toe de camera even ter hand genomen om te oefenen met de 50mm en tussenringen. Valt niet mee, maar ben er toch wel tevreden over...

1.
Fotografie

Camera: Canon EOS 40D
Exposure: 1/200
Aperture: f/11.0
Focal Length: 50 mm
ISO Speed: 400

2.
Fotografie

Exposure: 1/80
ISO Speed: 1000

3.
Fotografie

Exposure: 1/60
ISO Speed: 1000

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 21 mei 2009 17:47 
Lid
Fotografie

De eerste vindt ik de minste, beetje druk beeld met vruchtjes, en het hinderlijke haartje/spinsel. Wel goede dekkende scherptediepte, mischien had je iets onder kunnen belichten.

Tweede vindt ik veel sterker, goede compositie en scherpte. Schittering in zijn pantser is wat hinderlijk, ruis in de achtergrond van het groen gaat hier van ruis over in hinderlijk ruis met lichte bandvorming. Had je nog kunnen ontruisen, eventueel met een gausiaanse layer.

Derde is hem bijna, bijna top bedoel ik dan. Heerlijke houding, zijn kopje beetje schuin en vragend naar de kijker, heel fijn lijnenspel met de curve van het bloemblad in een evenwichtige compositie. Net niet, omdat de scherptediepte een fractie van een millimeter denk ik, te ver naar voren ligt. De voorkant van zijn snuitje is net wat scherper dan de twee zwarte kraaloogjes erachter.

Kijkend naar de EXIF, vraag ik me af heb je soms de hele set tussenringen gebruikt bij de laatste foto?

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 21 mei 2009 17:53 
Lid

Dank voor je uitgebreide reactie Mendel! Waardeer het zeer dat je altijd zo de tijd neemt om platen te bespreken. Daar leren mensen van!

Voor mij is macro fotografie nog vrij nieuw. Heb al wel eens met tussenringen gefotografeerd maar heb ze nog haast nooit gebruikt. Vanmiddag was de tuin zo interessant dat ik er maar eens voor ben gaan zitten..

Ontruisen heb ik eigenlijk helemaal niet gedaan.. Ben altijd bang dat er veel scherpte verdwijnt als ik dat doe. Althans, die ervaring heb ik een beetje.. Wellicht doe ik het dan niet goed hoor, maar daar moet ik mij nog eens in verdiepen..

Voor de 3e foto heb ik de 36mm en de 20mm tussenringen gebruikt..

BerichtGeplaatst: 21 mei 2009 18:43 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Vind het licht in alle 3 de foto's vrij hard. Compositie van de laatste is de leukste, btje gluureffect :D Eerste is idd wat druk met veel 'dingen' in beeld. Bij de tweede moet ik eerlijk bekennen dat ik in eerste instantie niet eens zag dat het er 2 waren :blush Hier ook erg druk en dan vooral door die reflectie op het pantser...

BerichtGeplaatst: 22 mei 2009 18:15 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Ga voor de derde foto, mooie compositie maar kan inderdaad iets meer scherpte gebruiken

Profiel op dit foto forum
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp