Je kunt aan de exif zien of een foto door een fotobewerkingsprogramma is gehaald. Een foto die rechtstreeks uit de camera komt heeft een andere exif dan een foto die eerst in een fotobewerkingsprogramma is gehaald.
Let op! Ik wil niet dat dit "te groot" gaat worden, de maandopdracht blijft immers maar een spelletje.
Als je willens en wetens toch een manier weet om de exif van de foto zoals die uit de camera komt in stand weet te houden, terwijl je wel buiten de camera bewerkingen op hebt uitgevoerd, dan weet je ook dat je niet volgens de spelregels hebt gehandeld. Stel je wint daardoor de maandopdracht, dan vraag ik me af in hoeverre je daar plezier aan beleeft.
Het klopt dat je de foto ook moet verkleinen voor plaatsing in de Galerij en ja, daar heb je een fotobewerkingspakket voor nodig en ja, daarmee wijzig je de exif. Het is voor die verkleinde foto niet anders.
Het is ook zo dat sommige hostingbedrijven de exif uit de foto verwijderen, zodat de foto geen exif informatie meer bevat. Het kan ook zijn dat je goede bezwaren hebt om een foto in groot formaat hier te tonen. We weten immers dat dit soort kwalitatief goede foto's eenvoudig door anderen gebruikt kunnen worden, terwijl dat een flink verkleinde foto veel minder geschikt is voor illegaal gebruik.
Ik weet dat de mods de ingezonden foto's voor de maandopdracht standaard controleren of de foto wel in de juiste maand gemaakt is. Mocht je een hostingbedrijf hebben die de exif uit de foto verwijderd of mocht je geen groot bestand willen uploaden, dan weet ik ook dat de mod die de controlerende taak heeft (Wim?) bereid is om via een PB of email te beoordelen of de foto voldoet aan de opdracht (en dat er dus niet aan gesleuteld is).
....en verder is het het spelletje allemaal gebaseerd op goed vertrouwen.