De “Framboyan”
De “Framboyan”
Deze exotische tropische boom, ontleent zijn naam aan de vlammende kleur en de vurigheid van de bloem. De bladeren vouwen zich in de avond samen, dan gaat ie slapen. De boom kan tot 15-20 meter hoog worden. Deze boom fotografeerde ik in Cuba maar oorspronkelijk komt hij uit Madagaskar. Wat me opviel was de breedte van de boom die reikt tot de andere kant van de straat. De boom is in de morgen om half 8 gefotografeerd, daar is de zon al vroeg sterk. De sterkte van de zon zorgt voor een extra benadrukking van de rode/oranje bloesem. In de tropen wordt hij als sierboom geplant.
De bedrading van de elektriciteit loopt door de boom heen.
Normaal gesproken zou ik dit wegshoppen, maar hier vind ik het deel uitmaken van het geheel van de omgeving daarom heb ik dat niet gedaan.
De boom geeft lekker wat schaduw. In het voorjaar verschijnen de bloemen aan de kale boom. De boom wordt gekenmerkt door geveerde en dubbel geveerde bladeren waarbij de kroon op een vlinder lijkt.
In het Nederlands wordt flamboyant omschreven als temperamentvol en vurig. De oorsprong hiervan is mij nu bekend.
40 mm iso 100 F6.3 1/320 sec