Het is 05 jul 2025 12:35

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur The guitar man + update
 The guitar man + update
BerichtGeplaatst: 12 okt 2014 20:05 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gisteravond bij een rockconcert geweest van 3 cover bands, de bands die ze coverden waren Led Zeppelin, Van Halen en Rainbow/Deep Purple.
Voor het eerst m'n camera een keer meegenomen en omdat ik niet wist hoe druk 't zou zijn en of er misschien nog bier door de zaal zou vliegen heb ik m'n back-up camera, de A55, meegenomen + de Tamron 17-50mm f/2.8
Viel me vies tegen, had veel te weinig licht en ga normaal niet hoger dan ISO400, maar heb 'm gister toch maar op ISO800 gezet en kwam nog steeds te kort......toch maar een fullframe aanschaffen. :P ;)
Volgende camera wordt de A77 II en die schijnt 't al weer een stuk beter te doen in de hogere ISO's, dus dan kan ik misschien tot ISO1600 gaan. :)
Concert was in ieder geval erg goed, alle 3 de bands speelden de sterren van de hemel en kwamen dicht in de buurt van de orginelen. :)

Fan Halen:

1.
Fotografie

2.
Fotografie

Later erbij geplaatst:

3.
Fotografie

Nog later erbij geplaatst....past alleen niet bij de titel. :P

4.
Fotografie

Laatst bijgewerkt door Ron62 op 22 nov 2018 20:34, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 The guitar man + update
BerichtGeplaatst: 12 okt 2014 21:13 
Moderator
Fotografie

Heb er nog een foto bij geplaatst. :)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 The guitar man + update
BerichtGeplaatst: 12 okt 2014 21:25 
Lid
Fotografie

'K vind dat zeker niet slecht....kleuren zien er ook wel goed uit :up

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 The guitar man + update
BerichtGeplaatst: 13 okt 2014 18:08 
Moderator
Fotografie

Dank je poezemienie. :up

Misschien nog iemand wat tips of zo?
Dit was m'n eerste keer en ik vond 't leuk om te doen, dus ga dit misschien vaker doen. :)
Heb nog wel meer foto's, ook van de andere 2 bands, maar moet het nog uitzoeken.
Hoop bewogen foto's wat ik al wist toen ik bezig was en de sluitertijden zag, maar gelukkig ook een aantal die redelijk scherp zijn en soms is die beweging op bepaalde plekken ook een toevoeging om de beweging te laten zien, vind ik dan. ;)
De ruis van de A55 bij ISO800 viel me trouwens erg mee onder deze omstandigheden, ik had 't veel erger verwacht.
Misschien volgende keer nog iets hoger in de ISO proberen, om toch iets snellere sluitertijden te krijgen.

The guitar man + update
BerichtGeplaatst: 13 okt 2014 20:39 
Moderator
Fotografie

Dit soort foto's vergelijk ik nooit met de platen die we op de dag schieten Ron, altijd wel ruis en wat ontruisen doet is bij jou bekend.

Ik schiet op school wel eens op feesten en doe dat meestal rond de 4 a 5000 iso, F2.8 en dan mag je blij zijn met sluitertijden van 300 max. Misschien doe ik ook iets verkeerd.
Ik zet mijn camera op spotmeting, als ik het niet vergeet. ;)

Volgende keer als ik het doe neem ik de 85 mm mee die kan tot F1.4.

The guitar man + update
BerichtGeplaatst: 13 okt 2014 22:35 
Lid

Omdat ik vaak de vraag krijg van hoe begin aan concertfotografie, heb ik op mijn blog (clicksofconcerts) mijn tips voor concertfoto's staan.

The guitar man + update
BerichtGeplaatst: 13 okt 2014 23:34 
Moderator
Fotografie

Joop en Kawaracer bedankt. :)

Dit is ook niet te vergelijken met het fotograferen van een vogel tijdens daglicht Joop, maar eigenlijk is mijn apparatuur hier ook niet geschikt voor volgens mij.
ISO800 wat ik meest gebruikt heb is voor mijn camera eigenlijk al teveel, maar voor de lichtomstandigheden te weinig.
Sluitertijden zaten meest zo rond de 1/50, met soms uitschieters naar 1/160, maar ook naar 1/10, geheel afhankelijk van de hoeveelheid licht die op het podium geproduceerd werd.
Flitsen met de ingebouwde flitser is al helemaal geen optie, dus gewoon foto's maken, de sluitertijd een beetje in de gaten houden en hopen dat er voldoende lampen brandden.

Kawaracer, de tips op die website snap ik en zijn ook vrij logisch[alleen die van het volledig manueel instellen snap ik niet], maar heb je geen tips aan de hand van deze foto's?

The guitar man + update
BerichtGeplaatst: 13 okt 2014 23:41 
Moderator
Fotografie

Je kan ook nog in de gaten houden dat de personen een moment hebben dat ze minder of niet bewegen Ron.

The guitar man + update
BerichtGeplaatst: 14 okt 2014 00:53 
Moderator
Fotografie

Dat heb ik ook geprobeerd, maar de leukste momenten zijn toch wat meer de actie momenten.
En dan denk je dat ze even niet bewegen, maar dat is met die rock artiesten meest ook niet langer dan een fractie van een seconde. :headbang

The guitar man + update
BerichtGeplaatst: 14 okt 2014 16:05 
Lid
Fotografie

ziet er niet zo slecht uit.
meestal door schieten camera op high speed 3 foto's achter elkaar.
vaak zul je zien dat twee en drie net wat beter zijn.
je camera beweeg je vaak toch een beetje met afdrukken.

The guitar man + update
BerichtGeplaatst: 14 okt 2014 20:32 
Lid

Ron62 schreef:
Kawaracer, de tips op die website snap ik en zijn ook vrij logisch[alleen die van het volledig manueel instellen snap ik niet], maar heb je geen tips aan de hand van deze foto's?

Als je op manueel werkt dan weet je ook al hangt je camera even naar beneden op welke sluiter en diafragma het staat en heb je geen uitschieters naar een sluiter van een 1/10. Van de moment dat ik mijn camera naar mijn oog breng weet ik hoe ik mijn instellingen zal moeten aanpassen. Ik heb ondervonden dat ik minder missers heb door zo te werken tov het werken met halfautomatische standen.
Vooral het feit dat ik kan anticiperen, bijvoorbeeld als een volgspot regelmatig terug komt kan je daar je instellingen op aanpassen en even wachten tot de spot dan terug op de juiste plaats komt. Ik denk dat dit voor mij de belangrijkste redenen zijn om dat manueel werken. Ik heb ook fotografie met een analoge nikkormat FT3 uit de jaren 70 geleerd, waar alles manueel op moest ingesteld worden wat mij snel en veel inzicht gaf in de fotografie.

Algemeen denk ik dat je net over de grens van je materiaal hebt moeten werken en dat vooral het dynamisch bereik en hoge iso's te kort komen.
Bij foto 1 mis je algemeen scherpte en het gezicht van de gitarist, de bewegingsonscherpte in de handen stoort niet.
Foto 2 vind ik beter, je hebt een moment van interactie tussen drummer en gitarist. Spijtig dat de drummer zijn gezicht in 2 gesneden is.
Bij foto 3 mis je weer scherpte op het gezicht.

The guitar man + update
BerichtGeplaatst: 14 okt 2014 22:31 
Moderator
Fotografie

Bedankt! :)

Wim, ik schiet bijna nooit in burstmode, ik denk ook dat de onscherpte hier veroorzaakt wordt doordat m'n onderwerpen te bewegelijk waren en doordat ik ISO800 moest gebruiken. ;)

Kawaracer, ik werk meest in de diafragma voorkeuze stand en had in dit geval het diafragma helemaal open en de ISO zo hoog mogelijk en daarbij nog wat onderbelichten en nog kwam ik meest niet aan de sluitertijden die ik wilde hebben.
Tijdens het fotograferen verander ik dan dus alleen zo af en toe m'n belichting....ik kan in de EVF ongeveer zien wat er dan gebeurd.
Denk dat ik dus inderdaad tegen de beperkingen van m'n camera aan liep hier, wordt tijd voor de A77 MII. :P

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp