Het is 28 maart 2024 21:43


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Mijn eerste concert!
 Mijn eerste concert!
BerichtGeplaatst: 18 maart 2019 11:34 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40512
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Een goeie eerste poging. :upc
De eerste 2 en de laatste zijn leuke overzichtsfoto's, maar ik probeer meest wat dichterbij te komen, of meer in te zoomen net als je bij je andere foto's gedaan hebt, je hebt dan meer kans om een leuke 'expressie' van de artiest te vangen.....één overzichtsfoto zou dus voor mij voldoende zijn bij zo'n serie.
Bij foto 3 en 4 had ik denk meer ingezoomd op de achterste gitarist en basgitarist, of juist gegaan voor alleen de voorste gitarist met het drumstel in de achtergrond, nu heb je een wat vreemd aangesneden gitarist in de voorgrond en zijn de personen ook aan de onderkant wat ongelukkig aangesneden.
Bij het inzoomen heb je natuurlijk wel het probleem dat er obstakels nogal onscherp in de voorgrond aanwezig kunnen zijn, zoals je kunt zien bij foto 5 en 6 waar het orgel knap in de weg stond.....ik zou het orgel er in de nabewerking denk toch vanaf snijden, bij foto 5 houdt je in ieder geval nog genoeg over van de basgitaar.
Foto 7 vind ik qua compo, uitsnede en expressie de beste van je serie, ik zou alleen proberen om er wat meer pit in te brengen, de ruis wat meer te onderdrukken en nog een klein stukje te snijden aan de onderkant en linkerkant, dus de wat drukke 'rommel' daar verwijderen.

Zelf vind ik qua pit en ruis je laatste foto het best, de rest oogt allemaal wat soft, wat waarschijnlijk ook mede veroorzaakt wordt door de hoeveelheid ruis.
Nog even over de ruis.....
Ik fotografeer altijd in RAW en JPEG en gebruik ook bijna altijd alleen m'n JPEG bestanden.
Ik vind zelf dat de software van mijn camera de ruis veel beter uit een foto haalt dan dat ik dat zelf naderhand doe.
Ook met een A99II kun je nog knap wat ruis krijgen zie ik hier wel, maar dat moet nog zeker wel een stuk te verbeteren zijn, al heb ik zelf ook wat dat betreft niet zoveel ervaring met een RAW-bestand.

En ik ben zelf ook geen 'expert' op het gebied van concertfotografie, maar geef hier alleen maar aan hoe ik het zou doen naar mijn smaak. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Mijn eerste concert!
BerichtGeplaatst: 18 maart 2019 11:56 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40512
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik gebruik altijd autofocus, het zijn ook nog eens bewegende mensen, dus manuel focus lijkt me niet echt handig hier. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mijn eerste concert!
BerichtGeplaatst: 18 maart 2019 12:32 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 26216
Woonplaats: Aarle Rixtel
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
zelf focussen zou ik niet doen. gezien je mm lens kan de sluitertijd flink terug. leuk begin.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mijn eerste concert!
BerichtGeplaatst: 18 maart 2019 13:19 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1198
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Leuk! Weer een ervaring rijker. :up
Ik zou de ISO op auto met een max van 1600 of 2000 zetten.
F2.8 geeft je wel een grote opening voor licht maar je scherpte/diepte komt in het gedrang.
Sluitertijd zo laag mogelijk.
Misschien witbalans op kunstlicht?
Zeer waarschijnlijk is de belichting van de band ook een groot ding. Bij de grotere artiesten is de belichting vaak een stuk beter dan (met alle respect) in zo'n zaaltje.
Heb je spotmeting gebruikt? Test het eens thuis met matrix en spotmeting in een donkere ruimte met wat lichtbronnen.
De belichting is per liedje ook vaak een vast patroon waarop je kan anticiperen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mijn eerste concert!
BerichtGeplaatst: 18 maart 2019 13:19 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40512
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Concertfoto's heb ik de laatste twee keer gemaakt met de Sony RX100 V.
Was natuurlijk nog effe uitvogelen wat het dingetje aankon qua ISO en ik ben erachter dat ISO-2000 nog wel redelijk te doen is, iets hoger kan ook nog wel, maar dan wordt het toch wel minder.
Ik hou dan liever m'n ISO wat lager en de sluitertijd dus ook en maak wat meer foto's, zodat er meer kans is op foto's waarop de artiesten net stil genoeg staan....ik schiet trouwens niet in burst.
Een handje van een gitarist dat een beetje bewogen is vind ik zelf niet zo erg en geeft soms juist iets dynamisch mee aan een foto, ik probeer wel het hoofd er scherp op te krijgen.
Ik maak best wel veel foto's met een sluitertijd van rond de 1/100, dus ook 1/80 en 1/125, maar soms ook 1/60, of zelfs 1/40, je moet dan gewoon het moment zien te pakken waarop men zo goed als niet beweegt. ;)
Ik stel de camera nog steeds in op de A-stand(zo groot mogelijk diafragma), maar een paar opnames en kijk wat de sluitertijd ongeveer doet bij een bepaalde ISO waarde.
Tijdens het fotograferen hou ik dan constant de sluitertijd en m'n belichting in de gaten....soms heb je met zo'n concert weleens stukken ertussen zitten waarbij ze meer licht gebruiken, als ik dan zie dat m'n sluitertijden toch snel genoeg is zet ik de ISO wat lager en andersom.
Zoals gezegd meest niet hoger dan ISO-2000, als ik daarmee nog tekort kom dan neem ik de langzame sluitertijd voor lief en ga niet nog meer de ISO verhogen......liever 1 scherpe, mooie plaat, dan 30 die allemaal verziekt zijn door de ruis. :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mijn eerste concert!
BerichtGeplaatst: 18 maart 2019 13:49 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40512
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hoe heb je eigenlijk scherpgesteld?
Ik heb het idee dat de scherpte vaak niet op het gezicht van de 'hoofdpersoon' ligt?
Als ik bijvoorbeeld kijk naar foto 5 en 6 dan ligt de scherpte daar volgens mij meer op de kop van de basgitaar dan het hoofd van de basgitarist en ook in foto 3 en 4 heb ik het idee dat de gitaar scherper is dan het hoofd van de gitarist. :dk

Ik vind het tijdens een concert het makkelijkst om één flexibel punt in te stellen(die je dus heen en weer en op en neer kunt bewegen d.m.v. je joystickie) en de focus op AF-C i.v.m. de bewegende mensen.
Soms is het niet makkelijk om je punt op het gezicht te krijgen, maar toch werkt dit voor mij het best.
De gedeeltes die onscherp zijn is ook vaak meer ruis in te zien en het is er moeilijker uit te halen zonder dat de persoon dan minder scherp wordt.
Belichting staat bij mij bijna altijd op 'centrum gericht', ook tijden een concert.
De scherpte diepte is zeker met een full frame een puntje om rekening mee te houden, maar omdat je al zo hoog in de ISO moet is een groot diafragma toch wel wenselijk, kwestie van goed op het gezicht mikken dus. :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mijn eerste concert!
BerichtGeplaatst: 18 maart 2019 14:26 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40512
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb je, naar mijn idee, beste foto binnen gehaald, wat bijgesneden en nog wat aan de schuifjes getrokken, als je het niks vindt dan haal ik 'm wel weg.


Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mijn eerste concert!
BerichtGeplaatst: 18 maart 2019 17:37 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De blokjes is denk ik banding noise.
Zie https://www.cambridgeincolour.com/tutorials/image-noise.htm

De in-camera ruisreductie werkt verbazend goed.
Zie ook https://www.dpreview.com/reviews/sony-alpha-slt-a99/13

rbwadden schreef:
Ik zou de ISO op auto met een max van 1600 of 2000 zetten.
F2.8 geeft je wel een grote opening voor licht maar je scherpte/diepte komt in het gedrang.
Sluitertijd zo laag mogelijk.


De belichtingsdriehoek bij weinig licht is een koehandel.
Minder ruis door lagere iso heeft zijn keerzijde in scherptediepte en/of bewegingsonscherpte.

Een iso-invariante camera als de fuji xt geeft soms wat ruimte.


Laatst bijgewerkt door Frans op 18 maart 2019 17:52, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mijn eerste concert!
BerichtGeplaatst: 18 maart 2019 17:52 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40512
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Judith, het belangrijkste wat ik gedaan heb is de foto wat helderder maken, en in selectieve kleuren de grijze tinten wat donkerder gemaakt.
Ook nog wat ontruist en weer selectief wat verscherpt.
Ik probeer soms ook maar wat en kijk dan of dat werkt of niet.....meestal bij contrast/helderheid, niveaus, schaduw hooglichten, selectieve kleuren, kleurbalans en soms ook in levendigheid/verzadiging en werkt het niet of wordt het minder dan gebruik ik het niet.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mijn eerste concert!
BerichtGeplaatst: 18 maart 2019 17:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mogelijk ook de stand van de spots in de achtergrond.
Je kunt er over denken om de achtergrond minder of niet op te lichten.
En je te concentreren op muzikanten.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mijn eerste concert!
BerichtGeplaatst: 18 maart 2019 18:19 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40512
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik zou wel goed kijken naar die high noise reduction, dat je niet hele gladde foto's krijgt....volgens mij staat de noise reduction bij mij op low of normal.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mijn eerste concert!
BerichtGeplaatst: 18 maart 2019 18:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het is vooral een kwestie van je verwachtingen bijstellen denk ik.
En vermoedelijk het advies van Ron opvolgen wat betreft gebruiken jpeg met ruisreductie aan in de camera.

Gebruik je adobe of affinity?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mijn eerste concert!
BerichtGeplaatst: 18 maart 2019 18:57 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40512
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Net gekeken, 'NR' staat in alle 3 m'n camera's op 'normaal'.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mijn eerste concert!
BerichtGeplaatst: 18 maart 2019 19:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 31598
Woonplaats: Schagen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Tot iso5000 vrij nette platen, iso6400 lijkt mij alhier steeds teveel ruis opleveren :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed