Het is 16 mei 2025 14:41

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Jazz Festival Maastricht (Updated)
 Jazz Festival Maastricht (Updated)
BerichtGeplaatst: 23 maart 2010 00:26 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Zaterdag moest ik voor het bedrijf van men Pa wat foto's maken. Dit is de eerste keer dat ik bij een concert fotografeer , en het was er erg donker.

Ik heb een aantal foto's vanaf het balkon gemaakt (was in het Theater het Vrijthof). En een aantal van zo'n 5/6 meter van het podium af. Ik had niet zo'n behoefte om met mijn D3000 tussen fotograven die 2 Canon 5D Mark II's of D700's om hun nek hebben hangen te gaan staan.

Ik heb voor bijna alle foto's de 70-300 VR Nikon 4.5 gebruikt op een Nikon D3000. Het kan zijn dat sommige zwarte foto's op het scherm korrelig zijn , terwijl dit niet het geval is. Ik weet niet waarom , maar op de een of andere manier is er geen korreltje te vinden op het 27'' iMac scherm , maar op het scherm van mijn (normale) laptop is het een grote korrelige boel. Ik twijfelde toch , en heb even een zwart-wit foto op foto papier afgedrukt en daar ook geen korreltje te zien.
De foto's zijn allemaal geschoten in RAW/NEF en daarna bewerkt in Photoshop CS4. Ik ben ook met Photoshop totaal niet ervaren dus excuseer mij voor mijn kwalitatief lage bewerking's niveau.

Foto 1:
Fotografie
Foto 2:
Fotografie
Foto 3:
Fotografie
Foto 4:
Fotografie
Foto 5:
Fotografie
Foto 6:
Fotografie
Foto 7:
Fotografie
Foto 8:
Fotografie

Veel foto's zijn geschoten met ISO 800 of in enkele gevallen 1600 met sluitertijden rond de 1/10 t/m 1/80. Ik weet het , geen geweldige sluitertijden. Maar met mijn huidige lenzen arsenaal kan ik niet veel meer. Ik ben op het moment aan het sparen om over anderhalf jaar de 80-200 2.8 aan te schaffen die me perfect lijkt voor concert/evenement fotografie wat na deze ' trip' heel erg heeft aangesproken en waar ik me op wil ontwikkelen.
Helaas heb ik geen materiaal om op hoge ISO waardes te schieten want bij ISO 1600 is het helaas niet acceptabel en mijn lens is ook niet erg geschikt om in donkere situaties te schieten (F/4).

Laatst bijgewerkt door FotoBart op 27 maart 2010 17:40, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 24 maart 2010 10:42 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
het is niet de bedoeling op deze site om op deze manier door te linken naar andere fora :)

Lees voor het plaatsen ook even de regels ;)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 24 maart 2010 22:53 
Lid

Ohw oke , dan zal ik hem wel even aanpassen. Maar het was toch geen ander forum ? Was gewoon een fotoalbum. Maar goed , ik pas hem wel aan ;).

BerichtGeplaatst: 26 maart 2010 23:05 
Lid

En wat vinden jullie ? Ik vind ze aardig gelukt voor mijn eerste keer bij een concert.

EDIT :
Niemand ?

BerichtGeplaatst: 28 maart 2010 18:02 
Lid
Fotografie

Hoi, van podiumfotografie heb ik weinig kaas gegeten, dus tips kan ik je niet geven. Kan wel aangeven wat ik zelf bij deze serie goed of minder goed vind.
De uitschieters zijn voor mij de foto's 1, 3 en 8, foto's 6 en 7 de minste. Voor een eerste keer lijkt mij dit een alleszins geslaagd resultaat. Ook de kwaliteit valt zeker niet tegen, mede gelet op het gebruikte materiaal.

groet,
Martin

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 28 maart 2010 23:32 
Lid

Bedankt :D.
Iemand met nog tips ?

BerichtGeplaatst: 31 maart 2010 20:04 
Lid

hoi,
Ik begrijp dat je graag (opbouwende) kritiek wilt hebben, en helaas kan ik je die ook moeilijk geven, omdat ik van podium fotografie nog minder verstand heb dan van overige vormen van fotograferen.
Wat ik wel wil zeggen dat met name foto 1 erg mooi is, zwart-wit werkt hier erg mooi, en de witte plekken zijn niet uitgebeten wit.
Ik vind foto 6 qua compositie wel mooi, maar het Jazz Maastricht is wel erg schreeuw-wit in beeld, waardoor de man-met-toeter (klarinet?) best wegvalt. Als je hem meer belicht zou hebben en de achtergrond een tintje minder, dan vind ik dat ook een mooie foto.

BerichtGeplaatst: 09 apr 2010 10:14 
Lid
Fotografie

De tips die ik je kan geven, denk goed na over je compositie. Die is niet altijd even geweldig.
En probeer juist die momenten er uit te pakken die spreken. Veel beelden zijn vrij tam en spreken daarom niet zo aan. en probeer te letten op storende elementen. Soms ontkom je er niet aan, maar soms kun je dit voorkomen door net even anders te gaan staan.

BerichtGeplaatst: 13 apr 2010 11:20 
Lid
Fotografie

wat een ideaal lensje is om te proberen is een 85 mm 1.8 , dan ben je geen fortuin kwijt en heb je lichtsterkte .
Zoals je reeds aangaf bij je aanzet zijn je sluitertijden belangrijk , hou dan ook rekening met je materiaal gebreken , of tekortkomingen .
Wat los van je materiaal staat is keuzes maken omtrent je compositie , maak een beeld spannend ,dit hoeft niet spectaculair te zijn .(of geef jezelf in het begin voldoende speelruimte om door middel van uitsnijdingen tot een aantrekkelijke foto te komen )
Bovenal proberen en experimenteren is de boodschap .
trouwens foto 1 mag er best zijn :upc

BerichtGeplaatst: 09 mei 2010 14:57 
Lid

Bedankt voor alle tips en kritiek ;-). Ik zal even een kijkje nemen naar die 85 mm lens.
Voor nu vind ik het nog steeds erg moeilijk om goede foto's te maken met mijn apparatuur zonder dat de foto's te donker worden of wel licht genoeg zijn maar er scherpte tekort is.
Een upgrade van mijn materiaal is dus zeker een must.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp