Het is 25 apr 2024 02:07

Ga naar pagina Vorige  1, 2

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur AI fotografie via DALL-E
 AI fotografie via DALL-E
BerichtGeplaatst: 14 dec 2022 13:36 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Wellicht komt het antwoord via het gebruik van enorme databanken waaruit geput kan worden, waarmee het steeds onduidelijker wordt welk beeld/welke onderdelen geleend zijn voor de nieuwe creatie.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 AI fotografie via DALL-E
BerichtGeplaatst: 14 dec 2022 14:00 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49106
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Zij zeggen daar zelf ook wat over.

“ DALL·E 2 was trained on pairs of images and their corresponding captions. Pairs were drawn from a combination of publicly available sources and sources that we licensed.”

Berder wordt er ook het een en ander gezegd over beelden die gebruikers uploaden.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 AI fotografie via DALL-E
BerichtGeplaatst: 14 dec 2022 15:32 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24512
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans schreef:
publicly available sources
Dat is natuurlijk waar het om gaat. Het is zo dat de resolutie van de gegenereerde beelden laag is (1024x1024), dat is niet anders dan wat we zelf uploaden hier en dat kan ook simpel geripped worden - precies de reden dat we het zo klein neerzetten. Wellicht haalt dat de angel uit de discussie, hoewel het nog steeds raar lijkt om, ik roep maar wat, een schilderij van Dali te krijgen als antwoord op "een olifant op hoge poten in de woestijn".


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 AI fotografie via DALL-E
BerichtGeplaatst: 15 dec 2022 09:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1557
Woonplaats: Midden des lands
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het onderwerp blijft me fascineren. Zojuist las ik dit artikel van De Correspondent, waarin een tekstuele AI-variant van Dall-E wordt getest en beschreven. Met zowel positieve als kritische noten.

Dit algoritme bewerkt bijvoorbeeld ingegeven teksten in de stijl van bekende schrijvers. Onderstaand een voorbeeld van een citaat uit een boek van Rutger Bregman, en de in stijl van Hugo Claus verschreven versie:

Originele zinnen:
Citaat:
Er is een beroemde foto uit 1936 van een Duitse havenarbeider die weigert om de Hitlergroet te brengen. Terwijl meer dan honderd mensen om hem heen hun arm uitstrekken voor de Führer, staat hij daar, onverstoorbaar, met zijn armen over elkaar.

En de AI-variant ervan:
Citaat:
Het is een icoonbeeld, een moment dat eeuwig stilzwijgt en vraagt naar antwoorden. Een man, een eenvoudige havenarbeider, die weigert om toe te geven, om zich te buigen voor de duivel die men Führer noemt. Een macht die alomtegenwoordig was en die, als hij kon, de wereld de vernieling in had geslagen. Maar deze arme havenarbeider keerde hem de rug toe, hij stond er alleen voor, onwaarschijnlijk wijs en krachtig.

Het is een oproep, een oproep aan al diegenen die zich niet willen laten meeslepen, die niet willen buigen voor de wil van de meerderheid. Een oproep om te weigeren om voor de grimmige macht te knielen, om stand te houden tegen de duisternis die deze wereld dreigt te overspoelen.

Het beeld blijft ons aanstaren. De havenarbeider, onwankelbaar, een onoverwinnelijke geest. Het is onze roep om kracht en waardigheid, om hoop in de donkerste uren.


Wauw...

En de conclusie aan het eind van het artikel:

Citaat:
Na een week GPT’en had ik niet het gevoel overbodig te zijn gemaakt. Integendeel: het wakkerde juist de creativiteit aan.

Of in de woorden van Computer-Claus: ‘GPT is geen roofdier dat de originele gedachten verslindt, maar een liefdevolle metgezel die helpt bij het vormen van ideeën.’

Ik had het niet beter kunnen zeggen.

Zelf spelen? Succes! ;)
https://chat.openai.com/auth/login


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 AI fotografie via DALL-E
BerichtGeplaatst: 15 dec 2022 12:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 717
Woonplaats: Friesland
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Ik heb hier laatst toevallig op mijn eigen socials nogal een boekje over opengedaan. Als iemand die fotografeert maar ook tekent en schildert, zijn dit soort apps een doorn in mijn oog. Neem bijvoorbeeld ook de populaire mobiele app Lensa. Lensa kan aan de hand van jouw foto's 'nieuwe'
portretten van jou maken.

Het probleem hier zit hem voor mij in het feit dat je die apps (Lensa in ieder geval, weet niet hoe het met Dall-E zit) moet betalen om dit soort afbeeldingen te laten maken. Veel van die gegenereerde portretten bevatten handtekeningen en watermerken van de oorspronkelijke artiest uit de afbeelding waar het AI algoritme zijn informatie vandaan haalt. Het AI algoritme plukt al die bronafbeelding hoppakee van internet af, maar de oorspronkelijk artiest krijgt niet de kans om hier toestemming voor te geven en krijgt er ook geen vergoeding voor. Tegelijkertijd verdient het bedrijf wat achter die apps zit flinke bedragen aan iedereen die voor een paar dollar die portretten laat maken.

Ik heb hier toevallig met mijn eigen studenten laatst nog aandacht aan besteed voor een les, en hen de kans gegeven om hun mening hierover te delen. Het gros gaf aan dat dit zij dit ontzettend oneerlijk vonden richting de oorsponkelijke artiest, iets waar ik me bij aansluit.

Er zijn online ook veel mensen die geld verdienen met AI gegeneeerde afbeeldingen. Dat zie ik als pronken met andermans veren.

Desalniettemin is het concept van AI een hele mooie, en ik denk ook dat, als we dit juist inzetten, we er in de toekomst hele gave dingen mee zouden kunnen bereiken. Echter is mijn mening dat er wel iets gereguleerd moet gaan worden over wat voor afbeeldingen er opgenomen kunnen worden in zo'n AI databank.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 AI fotografie via DALL-E
BerichtGeplaatst: 15 dec 2022 20:57 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24512
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hear, hear :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 AI fotografie via DALL-E
BerichtGeplaatst: 15 dec 2022 23:22 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8796
Woonplaats: Apeldoorn
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Helemaal met je eens Yuukon :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 AI fotografie via DALL-E
BerichtGeplaatst: 18 dec 2022 12:30 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 14099
Woonplaats: Harderwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De techniek ontwikkelt zich steeds verder door en het gevoel de creatie uit eigen ik te laten ontstaan vind ik van groot belang. Van daaruit, zoals jij ook doet Peter, met vele lagen iets moois laten ontstaan.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 50 gasten



cron

Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed