Het is 27 apr 2024 09:31

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur AI fotografie via DALL-E
 AI fotografie via DALL-E
BerichtGeplaatst: 12 dec 2022 18:28 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24520
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Jullie hebben vast het nieuws meegekregen dat er een AI-programma is ontwikkeld, ChatGPT, om teksten te genereren op basis van een korte instructie. Stemmen gaan op dat dit de wereld gaat veranderen, en aangezien er ook een versie is die computercode kan genereren ben ik het daar wel mee eens.

Maar eerder al was er een soortgelijke annoncering van een beeldgenerator genaamd DALL-E die wat minder stof deed opwaaien, terwijl het eigenlijk net zo spectaculair is. Ik heb er wat mee zitten spelen en ben wel onder de indruk. Ziehier een voorbeeld wat DALL-E gegenereerd heeft op basis van de volgende tekst:

“an analogue black&white photo with very coarse grain taken with an 8x10 inch plate camera and 100mm lens on f/2.8 in style Alfred Stieglitz of a coach in a rainy street in the evening with streetlights and bypassers in 1880”

Fotografie


Dit is wel een door mij aangepaste versie aangezien het origineel een mij storende paal bevatte. Maar dit is toch ongelofelijk goed.

Een al ontstane discussie onder fotografen en beeldenmakers gaat natuurlijk over de vraag of dit fotografie is (meerderheid: nee), of dit fotografen overbodig maakt (meerderheid: nee) en of dit soort toepassingen gewenst of bruikbaar is (meningen zijn verdeeld).

Zelf vind ik dit erg leuk, en mijn mening is dat je hiermee lekker creatief bezig kunt zijn, bijvoorbeeld door dit soort gegenereerde beelden te mixen met eigen beelden, of door eigen beelden aan te vullen met gegenereerde componenten, of door eigen composities te maken gebaseerd op gegenereerde beelden. In feite op dezelfde manier zoals sommige beeldenmakers al aan ge gang zijn gegaan met foto's van anderen (archiefmateriaal, google earth, google street, stock etc). Alleen kun je hier dus middels je eigen instructies ook al een individuele draai geven aan het basismateriaal.

Dat is trouwens nog niet zo makkelijk; ik heb als experiment een bestaande foto zo nauwkeurig mogelijk beschreven, maar DALL-E maakt er in alle gevallen iets volstrekt anders van dus de voorspelbaarheid van een gegenereerd beeld is eigenlijk best wel klein.

Ben benieuwd wat jullie hier van vinden :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 AI fotografie via DALL-E
BerichtGeplaatst: 12 dec 2022 20:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8797
Woonplaats: Apeldoorn
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Erg leuk en het levert fraaie beelden op.Ik had al een tijdje een account bij Dall-E, maar nog nooit iets serieus mee gedaan.
Op basis van jouw opdracht (Kopie) nog eens gekeken wat eruit zou rollen.Het beeld heb ik hieronder geplaatst. Geen foto grafie nee.. maar spelen met beelden. Je hoeft niet echt creatief te zijn, alhoewel, je moet natuurlijk wel mooie "opdrachten" verzinnen ;)

Fotografie


Voor de afwerking heb ik er een kadertje omheen geplaatst.
Verder onbewerkt gelaten! De beelden zijn vergelijkbaar, maar niet gelijk.
Nou nog ontdekken hoe mengen met eigen beelden werkt...


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 AI fotografie via DALL-E
BerichtGeplaatst: 12 dec 2022 21:41 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24520
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Kdertje eromheen is goed idee, voor mij werkt dat versterkend aan het gevoel van analoge fotografie. Dat deze anders is dan de mijne is niet gek: per instructie worden er 4 beelden afgeleverd die allemaal verschillend zijn, en die limiet lijkt me puur commercieel, DALL-E zou er waarschijnlijk zo duizenden beelden uit kunnen spugen. Wat ook een reden is van die onvoorspelbaarheid van het resultaat.

Natuurlijk is een AI tool gebruiken op zichzelf niet erg creatief. Maar ik krijg er wel creatieve prikkels van :)

P.S. Apart dat die van jou niet zwartwit is maar sepia getoned ...


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 AI fotografie via DALL-E
BerichtGeplaatst: 12 dec 2022 21:59 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8797
Woonplaats: Apeldoorn
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Zeker een leuke en inspirerende tool. Ik heb er nog een paar gemaakt.
Ook een paar hele kleurrijke in een heel andere stijl.
Ik wil er nog wel eentje plaatsen als je dat niet erg vind.

De credits beginnen wel op te raken :(
Of bijkopen natuurlijk...

Ben ook benieuwd of er nog meer enthousiaste forumleden zijn.
En de vraag is ook of dit soort AI applicaties blijvertjes zijn.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 AI fotografie via DALL-E
BerichtGeplaatst: 12 dec 2022 23:12 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24520
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Plaats maar raak, Maarten! En ja, de credits dat doen ze slim. Voor je het weet ben je verslaafd, dus ik doe dit maar zeer spaarzaam. Meer om de mogelijkheden te verkennen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 AI fotografie via DALL-E
BerichtGeplaatst: 12 dec 2022 23:19 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8797
Woonplaats: Apeldoorn
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Wat dacht je van deze:

Fotografie

Opdracht was: "flower cat in a dark room with a ghost in the corner and a church"


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 AI fotografie via DALL-E
BerichtGeplaatst: 13 dec 2022 00:12 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 42122
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik wordt er niet warm van ik maak liever foto's.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 AI fotografie via DALL-E
BerichtGeplaatst: 13 dec 2022 00:32 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24520
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
:rof


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 AI fotografie via DALL-E
BerichtGeplaatst: 13 dec 2022 13:47 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 10429
Woonplaats: Wijdenes
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ik vind het bijzonder. Er zijn ook wel mooie dingen mee te doen. Ik ben met name verbaast over het proces en het resultaat.
Bij de kunstenaarsvereniging is een medelid die zich hier al lang(-er) mee bezig houdt.
Jawek Kwakman, op instagram staat veel werk van hem.
Het hele idee van fotografie opzij zetten denk ik, het is meer de combinatie van woorden die het beeld maken. Voor mij interessant om te zien, maar niet om zelf te doen. Er zit een onvoorspelbaarheid in die ik niet fijn vind. gr. Harry


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 AI fotografie via DALL-E
BerichtGeplaatst: 13 dec 2022 14:47 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 13060
Woonplaats: Portugal
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Wat ze al niet verzinnen.
Het lijkt me leuk om eens te doen. Ik zie het niet als een vorm van fotografie en ook als het gebruikt wordt in samenhang met eigen foto's blijft het voor mij toch niet echt wat ik onder fotografie versta.
Als je een beeld verwoord en het wordt door een programma omgezet in een niet voorspelbaar beeld zou ik zeggen werk dat beeld dat je verwoord zelf eens verder uit en zet het om in een foto waarvan je de inhoud wel voorspeld hebt, lijkt me een stuk creatiever en een grotere uitdaging.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 AI fotografie via DALL-E
BerichtGeplaatst: 13 dec 2022 14:56 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 49117
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
En dan met Google Lens de bronnen terugzoeken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 AI fotografie via DALL-E
BerichtGeplaatst: 13 dec 2022 14:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Woonplaats: Midden des lands
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Feitelijk is de titel van dit topic natuurlijk al onjuist. Dall-E is geen "AI fotografie", zoals in de titel staat, maar een beeldgenerator die gebruik maakt van AI. Da's een fundamenteel verschil.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 AI fotografie via DALL-E
BerichtGeplaatst: 13 dec 2022 15:29 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 49117
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
https://images.app.goo.gl/aFJ9cuJJj5Ab3bsE7


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 AI fotografie via DALL-E
BerichtGeplaatst: 13 dec 2022 17:09 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Fascinerende ontwikkelingen.
Ik ben benieuwd wat AI ons het komend decennium gaat brengen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 AI fotografie via DALL-E
BerichtGeplaatst: 13 dec 2022 19:40 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 4585
Woonplaats: Lisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Heb er zelf ook een account aangemaakt om te kijken. Heb een bestaande foto als uitgangspunt genomen en deze laten visualiseren door tekst in te typen. Ik moet zeggen het resultaat is verrassend. Zo kun je dus met een idee in je hoofd alvast zien hoe het er uit komt te zien of wat de mogelijkheden zijn.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 AI fotografie via DALL-E
BerichtGeplaatst: 13 dec 2022 21:06 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24520
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mooi gevonden, Frans. Houtskool dus, in grootste deel. Uiteraard werkt het door delen van bestaande beelden samen te voegen. In feite werkt het reparatietool van Photoshop ongeveer hetzelfde, alleen wordt dat begrensd door de eigen foto en werkt DALL-E met het hele internet als bron.

Marco, je hebt gelijk natuurlijk. Maar ik bezie het vanuit mijn fotografie obsessie ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 AI fotografie via DALL-E
BerichtGeplaatst: 13 dec 2022 21:53 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1274
Woonplaats: Bunschoten
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Bedankt voor deze tip, Peter!

Ik heb er al wat mee zitten spelen en vind het leuk om te zien wat er op m'n scherm verschijnt nadat ik een omschrijving heb gegeven. De kunst is om een zodanige omschrijving te vinden zodat datgene wat eruit komt ook bruikbaar is. Daar ik veel met video bezig ben en heel vaak beeldmateriaal zoek bij oude radio- jingles en commercials zou DALL-E een leuke manier kunnen zijn om in ieder geval leuke stills te genereren bij de jingles. Vanuit die video hobby kijk ik echt uit naar het moment dat de AI applicaties zo ver zijn voor mij als eenvoudige gebruiker om een videoclip met de originele artieste te genereren van bijvoorbeeld het nummer The Letter van Bojoura uit 1974 :)

Ik maak dagelijks gebruik van AI applicaties, die uiteraard hun beperkingen hebben, maar je kunt er hele leuke dingen mee doen.

Computer gegenereerde beelden hadden in de jaren '80 al mijn interesse. Ik was toen weekenden lang bezig met het genereren van fractals op m'n Atari 1040 ST computer ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 AI fotografie via DALL-E
BerichtGeplaatst: 13 dec 2022 21:57 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24520
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Fractals, ja daar ben ik ook nog mee bezig geweest. Toevallig zag ik pas nog een fotografe die fractals toepast op haar eigen fotografie, prachtig werk. Dat is ook de manier waarop ik dit soort technieken zie werken, als creatief hulpmiddel bij eigen beelden. Nog wel even zoeken hoe dat te doen :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 AI fotografie via DALL-E
BerichtGeplaatst: 14 dec 2022 07:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Woonplaats: Midden des lands
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
petervaneekelen schreef:
Marco, je hebt gelijk natuurlijk. Maar ik bezie het vanuit mijn fotografie obsessie ;)

Zo had ik 'm ook opgevat hoor :up

Toevallig kwam ik vanmorgen dit artikel tegen op Nu.nl. De toepassingen van AI zijn dus ook een bedreiging voor fotografen en kunstenaars: hun beelden worden als bron gebruikt, zodat broodverlies en auteursrechtschending op de hoek ligt.
Citaat:
Het baart sommige kunstenaars en illustratoren zorgen, want juist hun oude werken worden gebruikt om AI's te trainen. Een computer kan ineens in één klap hun werk doen, nota bene door te trainen met hun schilderen. Ze noemen het op sociale media diefstal: hun werk is zonder toestemming gebruikt om iets nieuws te maken.

Leuk om te zien dat dit soort nieuwe ontwikkelingen ook nieuwe juridische vraagstukken met zich meebrengen: al is het maar de vraag of op een dergelijke AI-gegenereerde "foto" ook auteursrecht van toepassing is. Mijn eerste reactie is "nee".


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 AI fotografie via DALL-E
BerichtGeplaatst: 14 dec 2022 13:00 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24520
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Na de research van Frans was dit ook al bij me opgekomen; mijn voorbeeld blijkt best wel veel gejat van een bestaande houtskooltekening. Ik kan me voorstellen dat de betreffende artiest dit niet heel leuk vindt, het is in feite plagiaat. Goed dat dit uitgezocht gaat worden. Me dunkt dat een gegenereerd beeld nooit voor meerd dan 10% of zo uit een bestaand beeld mag bestaan, bijvoorbeeld.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed