Het is 21 jun 2025 08:11

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur judgement day
 judgement day
BerichtGeplaatst: 14 jun 2016 21:08 
Lid
Offline op het foto forum

Fotografie

Dit is er 1 uit een serie probeersels en zwaar overbelicht en toch vind ik hem wat hebben.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 judgement day
BerichtGeplaatst: 14 jun 2016 21:26 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Op zich zou het wel wat kunnen hebben, maar bij een dergelijk statisch onderwerp zou alles er ook op moeten kunnen staan. Je hebt alle tijd om de compositie te bepalen. Ik vind dit dus eigenlijk niet goed genoeg om puur compositorische redenen; de onderkant is afgesneden. Aan kleur en helderheid kan nog wel gesleuteld worden en is ook deels een kwestie van smaak. Daar val ik dus in dezen niet over.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 judgement day
BerichtGeplaatst: 14 jun 2016 21:36 
Lid

Freerk_Lautenbag schreef:
Op zich zou het wel wat kunnen hebben, maar bij een dergelijk statisch onderwerp zou alles er ook op moeten kunnen staan. Je hebt alle tijd om de compositie te bepalen. Ik vind dit dus eigenlijk niet goed genoeg om puur compositorische redenen; de onderkant is afgesneden. Aan kleur en helderheid kan nog wel gesleuteld worden en is ook deels een kwestie van smaak. Daar val ik dus in dezen niet over.

Ik heb inderdaad niks aan de foto gedaan(zelfs niet gesneden) en was toen ik hem schoot ook 1 van de mislukkelingen totdat ik hem een paar keer zag.

Het is voor mij echt nog een kwestie van ondekken en spelen en ben echt nog een totaalnoob :D

Onderstaande is uit dezelfde serie....

Fotografie

judgement day
BerichtGeplaatst: 14 jun 2016 22:08 
Moderator
Fotografie

Ik sluit me bij Freerk aan, en zou ook nog iets over de witbalans willen zeggen - die moet hier aangepast worden om van die nare kunstlichtkleur af te komen. Ik krijg de indruk dat je nog niets aan nabewerking doet (PP = post processing, zul je op dit forum vaker tegenkomen). Kan ik je ten zeerste aanraden. Google en Youtube zijn je vriend.

judgement day
BerichtGeplaatst: 14 jun 2016 22:17 
Lid

Ik heb al een paar foto's met lightroom bewerkt,maar ook dat vraagt wel wat handigheid dus daar wordt aan gewerkt........

Ik had altijd de gedachte dat amateur/pro fotografen gruwelden van het nabewerkingsidee,maar ik kom het inderdaad heel vaak tegen.

judgement day
BerichtGeplaatst: 14 jun 2016 22:23 
Lid
Fotografie

Martinator schreef:
Ik heb al een paar foto's met lightroom bewerkt,maar ook dat vraagt wel wat handigheid dus daar wordt aan gewerkt........

Ik had altijd de gedachte dat amateur/pro fotografen gruwelden van het nabewerkingsidee,maar ik kom het inderdaad heel vaak tegen.

Nabewerken is een must. Er is denk ik geen foto hier op het forum dat niet is nabewerkt!

judgement day
BerichtGeplaatst: 14 jun 2016 22:24 
Moderator
Fotografie

Precies. Er zit een groot verschil tussen manipulatie (photoshop) of nabewerken (lightroom). Als de fotograaf zichzelf ook maar een beetje serieus neemt schiet hij/zij in RAW en doet hij/zij aan nabewerking in LR oid.
Waar veel amateurfotografen idd voor terugschrikken is manipulatie in PS. Je zult ook op dit forum vaak lezen "mooi, maar eigenlijk geen foto". Dat is eerlijk gezegd een non-discussie. Doe vooral wat je zelf het meest bevalt. Maar besef: de kwaliteit gaat absoluut omhoog met een goede PP.

judgement day
BerichtGeplaatst: 14 jun 2016 22:49 
Lid
Fotografie

Eerste te licht, update te donker.
Ik kan me wel vinden in de opmerkingen over de compositie.
Nabewerken is een must. De mate waarin je bewerkt is je eigen keuze. Niks van anderen aantrekken als je meer dan gemiddeld de foto wilt bewerken. Let alleen op dat het een fotografie-forum is en geen Photoshop-forum.

judgement day
BerichtGeplaatst: 15 jun 2016 00:19 
Lid
Fotografie

Het "bewerken" moet men eigenlijk opsplitsen in twee.

Enerzijds het afwerken van een foto ook wel post processing genoemd.
Veel gebruiken hier Lightroom voor.
De dag van vandaag kan je eigenlijk niet zonder. Het laat je toe de foto te gaan bijsturen inzake belichting, opscherpen, helderheidswaarden door of onder drukken, etc etc. Zie het vergelijkbaar met het ontwikkelen van een analoge foto.
Voor de meeste is dit al een aangenaam werkkader en kan het daar stoppen. Mijn inziens is dit zuivere fotografie.

Een tweede luik is weggelegd in het echt bewerken. En we denken dan direct aan Photoshop. Ook daar kan je het "ontwikkelen" verder zetten. Meer gericht gaan bijsturen op specifieke kleuren bv. Veel gaan dan spreken over toning en zo. Je kan er ook meer selectief gaan werken. Laat dit weggelegd zijn voor de gevorderden die de tijd nemen om handig te zijn in Photoshop. Mijn inziens ben je tot hier nog steeds met fotografie bezig. Het laat je ook toe om je meer te onderscheiden van de rest. In sommige disciplines is het zelfs noodzaak. Ik denk dan bv aan Fashion en Glamour fotografie waar we echt zwaar inzetten op Photoshop. Nog steeds fotografie.

Maar Photoshop is van oorsprong een grafisch pakket. Het grafisch manipuleren van beelden gaat soms zo ver dat het eerder grafisch ontwerp is met stukken van foto´s in. En dan ben je niet meer met fotografie bezig maar met grafische kunst.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp