Het is 18 apr 2024 05:32


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Heel veel knuffels!
 Heel veel knuffels!
BerichtGeplaatst: 30 maart 2017 00:31 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 320
Woonplaats: Borculo
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Nieuw hier... Photoshop is een hobby van me (en m'n werk, maar dan niet het bewerken van foto's maar gewone grafische vormgeving en dat is toch wat anders).
En ik wil vooral m'n fotografie verbeteren, want daar heb ik niet zoveel verstand van.

Hier m'n laatste creatie. M'n dochter van 3 met (bijna) al haar knuffels.
Fotografie

En hierbij het origineel, zonder Photoshop. Dat verpest de magie wel een beetje haha, maar misschien hebben jullie dan tips om betere foto's te maken.

Fotografie

Canon EOS 500D
F/3.5
1/30 sec.
ISO 200
18 mm


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Heel veel knuffels!
BerichtGeplaatst: 30 maart 2017 00:48 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Welkom!
Op dit forum is het de gewoonte jezelf even kort voor te stellen hier viewforum.php?f=13
Dan weten we welk vlees we in de kuip hebben ;)

Uw fotoshopwerk ziet er alvast zeer goed uit. Ik denk dat velen van u gaan kunnen leren.
Lijkt mij een leuke wisselwerking. Kunnen wij u een overvloed aan tips geven over fotografie.

Ik zal het kort houden.
Probeer maximaal uw compositie sterk te maken bij het nemen van de foto. Je moet dan nadien niet meer rechtzetten of bijsturen.

Deze foto is in huis genomen. Ik merk dat vooral uw sluitertijd te lang is en uw iso te laag. Als je werkt in de Av mode dan had je hier best uw iso al direct op 400 gezet. Automatisch ging je dan een sluitertijd gehad hebben van 1/60 wat de scherpte ten goede komt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Heel veel knuffels!
BerichtGeplaatst: 30 maart 2017 06:28 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2652
Woonplaats: Anna Paulowna
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Sluit mij aan bij vorige spreker.
Wel leuk bedacht en qua "fotoshop" knap uitgevoerd.
Met een lagere iso en een snellere sluitertijd had je ook niet zo'n last gehad van de ruisontwikkeling tijdens het bewerken, die nu goed te zien is, vooral onder het bed.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Heel veel knuffels!
BerichtGeplaatst: 30 maart 2017 06:36 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 11367
Woonplaats: Opdorp (be)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Een leuk beeld heb je er van gemaakt!

@iew, lagere iso? denk dat je bij iso 200 een te verwaarloosbare ruis gaat zien.
En een snellere sluitertijd had nog een donkerder beeld gegeven.
Denk dat het te maken zal hebben met het bewerken van de foto en niet door de instellingen.

Gr. Geert


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Heel veel knuffels!
BerichtGeplaatst: 30 maart 2017 06:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mooi gedaan: kleuren en donkere delen netjes opgehaald. Knuffels heel fraai toegevoegd.
Is een leuk plaatje geworden.
Tips van Xafke ondersteun ik van harte.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Heel veel knuffels!
BerichtGeplaatst: 30 maart 2017 21:17 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1683
Woonplaats: Zottegem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mooi gedaan.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Heel veel knuffels!
BerichtGeplaatst: 31 maart 2017 09:23 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49077
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Wat ik vooral leuk vind is dat je gespeeld hebt met de scherptediepte door sommige knuffels onscherp af er beelden. Aan de rechterkant mis ik misschien een schaduw van het grote beest op de bedrand.

Hoe heb je de scene verlicht?

Als je in gedachten had de vloer onder het bed licht te maken had je die beter ook mee verlicht. Ruis daar komt door sterke oplichten schaduwen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Heel veel knuffels!
BerichtGeplaatst: 31 maart 2017 12:10 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 107
Woonplaats: Breda
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Leuk gedaan!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Heel veel knuffels!
BerichtGeplaatst: 31 maart 2017 13:04 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 320
Woonplaats: Borculo
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Bedankt voor alle reacties!

Citaat:
Probeer maximaal uw compositie sterk te maken bij het nemen van de foto. Je moet dan nadien niet meer rechtzetten of bijsturen.


Voor mij is dat minder dan een minuut werk en het werd sowieso al een Photoshop bewerking ;)

Citaat:
Als je in gedachten had de vloer onder het bed licht te maken had je die beter ook mee verlicht. Ruis daar komt door sterke oplichten schaduwen.


Ik denk dat dat inderdaad de beste oplossing was geweest voor het ruis. Ik heb echter geen speciale fotografie lampen ofzo. Nu komt het licht alleen van een raam links. En om dan een zaklamp ofzo neer te leggen zal ook wel een raar effect geven denk ik...

Citaat:
Wat ik vooral leuk vind is dat je gespeeld hebt met de scherptediepte door sommige knuffels onscherp af er beelden. Aan de rechterkant mis ik misschien een schaduw van het grote beest op de bedrand.


Bedankt! Het is handmatige focus en dan op exact dezelfde instellingen de knuffels ervoor gehouden. Alleen de volgende dag ging ik photoshoppen... en kwam ik er achter dat sommige plekken een beetje leeg bleven en moest ik dus op dag 2 nog wat extra knuffels fotograferen. En dan krijg je dus niet meer exact dezelfde instellingen... Bij die witte poes was de bedrand niet exact hetzelfde als de vorige dag... waardoor ik de schaduw moest wegpoetsen. Echt jammer want als die foto dezelfde dag was had ik exact dezelfde bedrand gehad. Maar misschien had ik dan zelf weer een schaduw moeten tekenen inderdaad.

ISO ga ik volgende keer naar kijken! Heb vandaag even snel een foto gemaakt met ISO 400 (überhaupt geleerd waar die functie zit), maar qua ruis zie ik weinig verschil, het is gewoon echt heel donker onder het bed. Wat het voor de scherptediepte doet zal ik een volgende keer kijken... mijn test was nu zonder statief, dus kon er geen knuffels voor houden.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Heel veel knuffels!
BerichtGeplaatst: 31 maart 2017 13:42 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49077
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Nee klopt. In sterke schaduw is om het even bij welke ISO de signaal/ruis verhouding minder goed. Bij het oplichten van de schaduw, zeker in de mate als waarin jij dat hier gedaan hebt, ga je ruis zien.
Xafke had het meer over bewegingsonscherpte door relatief lange sluitertijd. Als je op statief werkt natuurlijk niet van het bed maar van je kind. Verhoog je de ISO dan kun je de sluitertijd korter maken.

Ken je het begrip belichtingsdriehoek?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Heel veel knuffels!
BerichtGeplaatst: 31 maart 2017 15:49 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8510
Woonplaats: Utrecht
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Leuk!!!
Kleine tip: als je de knuffels onscherp in beeld brengt dan oogt het "echter" als je de onscherpte ook door voert na het inplakken. Nu heb je vrij scherpe randen terwijl de knuffel onscherp is. Daar hoort dan een even onscherp randje bij. Als je snapt wat ik bedoel. :D
Je ziet het bij de onscherpe knuffels en het beste bij de onderste beer met oranje shirtje.
Foto is heel leuk! Stijl van het bed is fantastisch hier!! De blik van je dochter ook trouwens!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Heel veel knuffels!
BerichtGeplaatst: 31 maart 2017 21:24 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 320
Woonplaats: Borculo
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Citaat:
Ken je het begrip belichtingsdriehoek?


Ik moest het googlen... maar sluitertijd/diafragma weet ik ietsjes van. ISO me nooit mee bezig gehouden. En ik heb de foto ook gewoon gemaakt op "automatisch" en dan alleen een schuifje op "manuele focus". :blush Ik zal er eens mee gaan spelen! :)

Citaat:
Je ziet het bij de onscherpe knuffels en het beste bij de onderste beer met oranje shirtje.

Ik weet zeker wat je bedoeld, ik dacht ook dat ik een zachtere brush had gebruikt bij de onscherpe knuffels... maar blijkbaar kon dat nog iets meer.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Heel veel knuffels!
BerichtGeplaatst: 31 maart 2017 21:33 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8510
Woonplaats: Utrecht
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
nancy_kelpie schreef:
Citaat:
Citaat:
Je ziet het bij de onscherpe knuffels en het beste bij de onderste beer met oranje shirtje.

Ik weet zeker wat je bedoeld, ik dacht ook dat ik een zachtere brush had gebruikt bij de onscherpe knuffels... maar blijkbaar kon dat nog iets meer.


Je hebt zo te zien ook een zachte brush gebruikt. Het is een lastig en tijdrovend werkje. Wat ik wel eens doe is een laag maken, en dan met het clone stempel heel zacht maar groot rondom klonen. Daarna keer je de laag om en gum je de zachte rand er zelf omheen. Dan heb je toch die vaagheid/bewegingsrand terug.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Heel veel knuffels!
BerichtGeplaatst: 03 apr 2017 01:15 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 320
Woonplaats: Borculo
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Dat klonen is een goed idee! :)

Ik denk nu dat ik met een zachte brush en wat meer geduld er ook iets meer uit had kunnen halen... maar het is nogal een tijdrovend werkje inderdaad. Niet alleen de knuffels die je nu ziet, maar ook dezelfde knuffels op andere locaties, die het niet geworden zijn. En andere puntjes die niet ideaal zijn... ik baal bijvoorbeeld dat ik haar sokken niet heb uit gedaan en sommige lievelingsknuffels staan nu aan de zijkant (hondje) en sommige niet-favoriete staan in het midden (schildpad).

Maar het gummen is nog wel een keer aan te passen. Misschien dat ik er nog eens voor ga zitten om hem aan te passen en dan ga ik dat klonen zeker proberen. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed