.
Dit is toch best een hele lastige opgaaf. Vooral omdat je zoveel kanten op kunt.
Ik heb maar gewoon mijn standaard workflow aangehouden.
Die start met het importeren in Lightroom.
In de Bibliotheek-module heb ik dit keer geen (meta)aanpassingen of toevoegingen gedaan.
Dan naar de module Ontwikkelen. Standaard heb ik daarin alle automatische aanpassingen op Nul staan, dus ook geen verscherping of ruisonderdrukking.
Wat ik altijd gebruik, zijn Lenscorrecties.
In dit geval voor de Canon EF 24-70mm f/4 L IS USM.
Met Transformatie heb ik ietsje rechtgezet.
Vanuit Lightroom gebruik ik Dfine2 van NIK-Collection om ruis te verminderen.
Daarna ga ik naar RAW Pre-Sharpener, ook van NIK voor een basis verscherping.
In de camera gebeurt dat ook in de processor bij de omzetting naar Jpeg.
Lightroom heeft dat ook in de Ontwikkel-module, maar dat heb ik zoals gezegd uitgeschakeld.
Ik geeft de voorkeur aan meer controle over dat proces.
Als dat gebeurd is, doe ik eigenlijk niets meer in LR en schakel ik over naar Photoshop.
Gewoon omdat ik daar meer ervaring mee heb, in lagen kan werken en ook weer meer mogelijkheden en controle heb.
Eerst controleer ik op kleurzweem en verwijder die zo nodig (die werkwijze heb ik hier al vaker beschreven).
Inderdaad was er een licht roze-achtige zweem die ik verwijderd heb, waardoor o.a. het zand wat helderder werd.
Vervolgens met de aanpassingslaag Helderheid-Contrast het beeld iets lichter gemaakt en iets contrast toegevoegd.
Aan de kleur heb ik in dit stadium niets veranderd. Dat is zo subjectief.
Het ging erom om een Jpeg uit de camera zo realistisch mogelijk te benaderen.
Dit is zoals ik die graag zou zien als basis voor verdere bewerking.
Voor kleur, contrast, licht/donker, structuur ga ik heel selectief te werk.
Vaak wil je sommige delen in een foto versterken of verzwakken.
Maar dat is in deze casus verder niet van belang.
Tot slot heb ik alleen met NIK een lichte Output verscherping toegepast.
Van dat alles is dit nu het resultaat.
.
.
Voor het verscherpen kijk ik altijd nog even naar de focuspunten.
De punten met een zwart/rood kader zijn de actieve en gelockte punten. (schermafdruk)
.
.
.